Waar komen zielen vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je een goede definitie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, waar ze vandaan komen
zegt niets over wat ze zijn...

Antwoorden (25)

Zielen kunnen nergens vandaan komen. Dat komt omdat zielen helemaal niet bestaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ja je mag me minnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik min je niet, maar je zult toch wel een ziel hebben Johan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Johan, wanneer jij m.i. niet *bezield* zou zijn, dan ben jij gelijk een zombie, een levende dode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar wat een 'ziel'ige wijsheid'.
ze kunnen overal vandaan komen.
je hebt er in elk geval 1 nodig om te kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziel dat ben jij, je kunt alles maar dan ook alles verkopen behalve je ziel… Want dat ben jij…

Hoe kun je je zelf tegenkomen, dan moet je toch gestoord zijn op zijn minst schizofreen… Je kunt jezelf niet eens zien…

Nee het zijn fabeltjes van gelovigen… Het is allemaal niet waar… Geloof niets, helemaal niets, zelfs niet wat Antwoordman zegt, want je moet het zelf ontdekken… Je moet het ZELF ontdekken… Je moet je ZELF ontdekken…

Je moet JEZELF ontdekken…
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben je weer nuchter? +
AWM
14 jaar geleden
Ik kwan me mius nier meer vinde,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Whahahahaha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
PLAGIAAT!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plagiaat, maar wel met bronvermelding...
AWM
14 jaar geleden
Deze website staat vol met citaten met bronvermelding.
Daarmee is dat geen plagiaat. En, als het gaat om dit soort geweldige universele wijsheden, die kunnen niet genoeg worden verkondigd, want ze dragen bij tot verlichting van de mens.
Bezieling komt gewoon uit de mogelijkheid tot leven... Wordt er ergens een auto, een lichaam gemaakt en is die rijklaar gemaakt, (geboren) dan trekt er een chauffeur, een ziel in... Het zijn afsplitsingen van het geheel en kan oneindig vaak geschieden...

Toegevoegd na 8 uur:
Bezieling kent geen afmetingen, kent geen aantallen, als je zo denkt dan krijg je problemen met aantallen... Maar het is niet kwalitatief, een ziel, maar kwantitatief, er zijn namelijk geen getallen mee gemoeid... Bezieling is iets kwalitatiefs... Het is een afsplitsing van iets... Net als je een taart hebt, hoeveel stukjes kun jij van één taart afsplitsen, in feite schier oneindig veel... Elke metafoor gaat mank, maar het indiceert wel iets...
Elke ziel is een afsplitsing van God, de Bezieling en is oneindig...

Dus zie het in bezieling en niet zielen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, das ook wke weer waar, shorry, ben nie meer co helder, maar die uato. dat klpt in elk gfeval. En die chaufeur ook.
Van mij een pusje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij zijn er ook een aantal auto's met een aantal blinde passagiers (lees verstekelingen).
AWM
14 jaar geleden
lmodewijk bemieo je er nou eens een keetje niet meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed, niet meer, maar ook niet minder.
AWM
14 jaar geleden
Je meot niet alles nelachelijk maken dat je niet begrijpt. ik heb daar heel veel aan en og jeel veel mensen hier. zeg dan niets in plaats van iemand af te kraken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX, dit keer geen antwoord op de vraag?
AWM
14 jaar geleden
Dit keer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit keer. Omdat de vraag is WAAR zielen vandaan komen. Dat kan ik dit keer niet teruglezen. Voor de rest geeft hij altijd PRIMA antwoorden, net zoals jij trouwens.
AWM
14 jaar geleden
Dank je voor het compliment. En we hoeven het niet altijd eens te zijn. Dat zou reuze saai worden. Zo ben ik het bijvoorbeeld met je laatste zin maar voor 50% eens.
Maar dat geeft niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel leuk dat jij XiniX 100% geeft en jezelf niets. Maar dat is GV, hier heeft iedereen een eigen mening, net zoals in de werkelijke wereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX is gewoon filosofisch. Zo zijn er maar weinig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dat is maar goed ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix: zo ongeveer den ik ik ook
dat het zou kunnen zijn! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, "Elke ziel is een afsplitsing van God, de Bezieling en is oneindig" -> Mooi. +1 als ik die nog niet gegeven heb.
De ziel is het onstoffelijke levensbeginsel, volgens mijn woordenboek. Het is iets wat goed combineert met je hart, want de uitdrukking is met hart en ziel. Je kunt er ook mee onder je arm lopen, maar dat is dan weer zielig.
En zo zijn er nog meer ..............zieltjes winnen?????????
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is je hart anders dan een spier die bloed rondpompt enzo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vroeg niet wat een ziel is jc54.
jc54
14 jaar geleden
Een woord waar veel uitdrukkingen vandaan komen. Met hart en ziel, een hart onder de riem steken, iets op je hart hebben, hart voor iets hebben, het hart op je tong hebben enz. enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou en.
Totdat een ziel wetenschappelijk bewezen kan worden, valt ‘t onder spiritualiteit. Tot die tijd, kan er niet wetenschappelijk worden aangewezen waar de ziel vandaan komt.
Dus wat overblijft, is je eigen, subjectieve interpretatie van ‘t woord; dit hangt af van je geloof (in ‘t algemeen; niet persé specifiek ‘t geloof in God) / waar je wel en waar je niet in gelooft.

Omdat je niet gelooft in een ziel (anders zou je ‘t antwoord op de vraag al weten - maar dat zou in theorie nog kunnen; dat je een ander doel hebt met de vraag), heb jij geen ziel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziel komt uit de onverklaarbaarheid van ons bewustzijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen... Bewustzijn is net zo'n vaag woord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hele zin is het antwoord; onverklaarbaarheid kan hier niet in gemist worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening het beste antwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-)
Zielen hebben met 'flessen' te maken, net als geesten.
Een indeuking in de bodem van een fles noemt men een 'ziel'. De geest komt uit de fles, de ziel blijft er inzitten.
Ze komen dus uit de fabriek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toet, je bent een leukerd.
De ziel is een onderdeel van je lichaam: je vraagt toch ook niet waar je vinger vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een onderdeel? Dan moet je 'm toch ook kunnen zien/voelen/aanwijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen onderdeel, de ziel leeft, manifesteert zich in het lichaam, daardoor kun je denk ik 'zijn'.
Die hebben wij gekregen van God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waar heeft hij die vandaan gehaald?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is Almachtig, Hij hoeft niet eens te spreken en het is er al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die komt uit zichzelf, dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je koolwitje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het staat geschreven... http://www.youtube.com/watch?v=YPiUfCKQSpA
Uit de verhalen van mensen die er behoefte aan hadden te geloven dat een deel van hen onsterfelijk was.

Met andere woorden: het begrip 'ziel' komt voort uit angst voor de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is niet te beantwoorden door een plaats te noemen waar ze vandaan komen.

Waar komen wij mensen vandaan?
Wij ontstaan uit samensmelting en groeien dan op een fysiek vlak.

De ziel is er al. Maar niet fysiek. Een ziel is er ook niet op aarde. Op onze planeet. Er moet dus kennelijk nog een andere dimensie zijn.
Waar gaan we naartoe als we dood zijn?
Worden we geesten, gaan we naar de hemel zijn we een substantie een soort gas?

Ik denk dat wij eerste zulke vragen moeten stellen en begrijpen, dan pas kunnen we op zielsniveau begrijpen hoe het zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik denk dat wij eerste zulke vragen moeten stellen en begrijpen."
M.a.w: we komen er nooit achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk wel. Beschouw ons maar als een klein kind. We moeten eerst het alfabet leren voordat we kunnen lezen.
Tegelijk met je geboorte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vóór of nadat de zaadcel de eicel bevrucht heeft?
Of op 't zelfde moment? Dan gaan er héél wat zielen dood, zelfs nog voordat de potentieel moeder 't in de gaten heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ babyfaced Dat wilde ik ook zeggen.
De ziel wordt inderdaaad gemaakt tijdens je geboorte.
Ik ben wel benieuwd na hoeveel dagen de foetus zijn/haar bewustzijn krijgt.
Want de ziel is niets anders dan bewustzijn.
De grote vraag is of het bewustzijn los kan bestaan van het lichaam.
Volgens "een goed gesprek met god" en vele andere "geloven" is je ziel een deeltje van wat de meesten van ons "god" noemen.

Om zichzelf in alle facetten mee te maken wordt een deeltje van "god" in een lichaam gestopt zoals wij dat kennen, maar het gaat veel verder.

Na je 'dood' gaat zo'n ziel weer terug naar het grote geheel. Het terugkomen bij de bron geeft een zaligmakend gevoel dat je "weer thuis" bent.
Dat noemen ze dan weer "Hemel".
Aangezien in de hemel alles direct beschikbaar is, kun je, als je niet al te vrolijk en gefrustreerd terugkomt, je eigen nare omgeving creeren waarin je je bestaan op zijn ergst voorsteld. Dat noemen we dan weer "hel".

Vaak zegt men een redelijk goede visualisering te hebben door naar de film "What Dreams May Come" te kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof er persoonlijk niet in, maar dat betekent niet dat niemand dit doet. Ik geef er ook SERIEUS antwoord op:

Ik denk dat je ziel uit je hersens komen. Bijvoorbeeld: Stel dat men de volledige hersens zou kunnen transplanteren, dan is het eerder een lichaamtransplantatie, want de hersens blijven de persoon die ze waren, waar ze ook in zitten.

Zodra je hersens genoeg ontwikkelt zijn ontstaat iets wat je wel 'een ziel' zou mogen noemen. Het gene dat denkt, waarneemt, herinnert etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die doet de ooievaar er altijd gratis bij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hij is leuk Conan
Je ziel, je essentie, datgene wat je echt bent is denk ik een afsplitsing, een klein gedeelte van een heel groot geheel.
Dat grote geheel zouden sommige mensen god noemen, maar ik geloof niet zo in een god(althans niet in de klassieke zin van het woord), maar wel in een grote energie, een groot "zijn", iets wat ons voorstellingsvermogen echt te boven gaat in ieder geval. Ik denk dat we daar een klein onderdeel van zijn en dat die essentie van het zijn ook nooit veranderd, we zullen altijd die ziel blijven, onveranderd is dat ons eigen stukje ik, wat weer weggaat en weer terugkomt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit waar ze naar toe gaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen God de mens schiep, schiep hij hem naar zijn eigen beeld.
Hij kopieerde zich in wel ontelbare stukjes, en elke stukje had zijn bezieling.
Dus jouw ziel is zo"n stukje.
Elke ziel is apart, maar toch verbonden in het grote geheel.
Daarom is het mogelijk dat als heel veel mensen hetzelfde denken en voelen, we ons verbonden weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een ziel is een ander woord voor psyche. Denk maar aan woorden als zielkundige (psychiater). En de psyche zetelt in je hersenen. De psyche is het resultaat van een evolutieproces van miljoenen jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof in de Bijbel, en een ziel krijg je van God bij het allereerst prille begin van je bestaan in de baarmoeder
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zielen worden bewaard in een pakhuis onder de zuidpool.

Niemand weet wie ze daar heeft opgeslagen.

Omdat zielen niet driedimensionaal zijn kunnen er oneindig veel in dat pakhuis, dus ze zijn voorlopig nog niet op...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer dit grappig is bedoeld, sla je de plank mis, rose.
de ziel is je ''geestelijke ik''
en bevat alles wat je bent, denkt en doet en hebt gedaan.
de ziel is de reden waarom we allemaal verschillend zijn en verschillend reageren/doen.
ze komen dus uit het menselijk lichaam/brein.
soms blijft de ziel van een overledene achter op aarde, omdat hij niet naar het licht kan gaan, dit zijn geesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, maar er zal niemand op GV zijn die je op deze vraag een echt antwoord kan geven. Sterker nog, niemand in het algemeen. Dit zijn vragen op een niveau welke ons beperkte, menselijke brein te boven gaat.

Zoveel mensen, zoveel overtuigingen, zoveel waarheden.

Mijn persoonlijke en bescheiden visie: de ziel ben jij in een zoek- en vind-tocht, altijd geweest en dit zal ook altijd zo blijven.

Dat de ziel pas bij de geboorte onstaat, geloof ik niet. Ik ben ervan overtuigd dat dit al bij de bevruchting gebeurt. Waar ze vandaan komen? Geen idee. Op sommige vragen krijgen we nooit een bevredigend antwoord, dit is er een van. En dat hoeft ook niet, ieder heeft zijn eigen waarheid en het is allemaal even goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
helemaal mee eens+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
idem +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Je ziel bestaat al voor je geboorte God heeft jou ziel al klaar gemaakt.als een mens of dier overlijd gaat je ziel weer terug naar zijn of haarcschepper God dus.de wetenschap is hier al eeuwen mee bezig hoe wij ontstaan dat we kunnen praten ,ademen,ziek en weer beter worden kunnen eten en drinken en dat dat omgezet wordt in urine en ontlasting .het leven is gewoon wonderbaarlijk