Is je gevoel altijd betrouwbaar, of komt soms iets uit doordat je naar het gevoel handelt?

Stel over een relatie. Je gevoel zegt dat die relatie niet zal standhouden. Dat het niet de partner is voor je leven.
Toch ga je de relatie in en na een periode is de relatie inderdaad weer verbroken.

Komt dit nu omdat je gevoel te vertrouwen is en je "helderziend" bent geweest.
Of omdat je al de relatie ingaat met het idee dat hij geen standhoudt en je dus ook niet meer 100% geeft in de relatie.

PS: Ik heb het niet over een relatie van enkele weken of maanden. Maar voor een relatie van meer dan een paar jaar?

De relatie is een voorbeeld. Het gaat me om de vraag!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.2K

Het beste antwoord

Verliefd worden en liefde zijn processen waar wij als mens vrijwel geen vat op hebben.
We kunnen ons niet dwingen verliefd op iemand te worden.
Indien we al een partner hebben, waar we helemaal gek op zijn, dan kunnen we toch nog verliefd worden op een ander, dus zijn we dus ook niet in staat het tegen te houden.
Het lijkt helemaal buiten ons verstand om te gaan.

Ons gevoel is natuurlijk iets heel anders, het kan ons inzicht geven in ons leven.
Maar direct als ons gevoel ons iets verteld, komt ons verstand om het te bevestigen of om het te negeren.

Zo zijn er dus 3 processen die elkaar kunnen versterken of tegenwerken.
Je verstand kan je vertellen dat een liefde niets kan worden.
Je gevoel kan je vertellen dat een liefde niets kan worden.
En buiten deze twee om, kan de liefde gewoon zijn eigen gang gaan.
Zegt je gevoel dat het niet de liefde van je leven is, dan lijkt het me mogelijk dat dit signaal doorgaat naar de hersenen, die dan op hun beurt de zaak beginnen te ontmoedigen.
Met als gevolg dat de liefde inderdaad over gaat.
Onze hersenen en ons gevoel kunnen elkaar dus zeker wel beinvloeden, maar kunnen ook goed samenwerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt Ed, je zegt precies zoals ik het zelf ook al dacht.
Er zijn allemaal goede antwoorden. Straks zal ik mijn volgende vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat bianca mijn vraag beantwoord in de reacties op het antwoord van XiniX.
Misschien dat ik die vraag toch stel op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus niet te lang negatief denken Eigenwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus niet te lang negatief nadenken omdat het wel degelijk invloed kan hebben op je gevoel, dat bedoelde ik eigenwijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi deze reactie van jou, je voelt je aangesproken, het heeft dus wel degelijk ook met jou te maken, je bostuin is nu zeker wel erg mooi?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bianca, ik heb de vraag inmiddels werkelijk gesteld op GV.
http://www.goeievraag.nl/vraag/gevoel-onderstaande-zegt.38597
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenwijs, dank voor je reactie, ik was vanavond niet thuis, de plaats in je bostuin, waar je wel eens op je grijze steen met mos zit, is sterker geworden, mocht je ooit niet zo lekker in je vel zitten, zoek dan deze steen op.
Is het buiten tekoud, denk maar aan de steen, de plaats, jouw plek, dat is voldoende, probeer maar.
En geniet van de vogels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het is de beste uit de reeks antwoorden hierop. Berth is een goede tweede, maar ik vind dat het antwoord meer op de vervolgvraag antwoord geeft dan op deze vraag. Het gaat me meer om het proces bij deze vraag.

Andere antwoorden (8)

Nou, vaak klopt je gevoel wel ongeveer omdat je een gevoel krijgt doordat je bewust of onbewust bepaalde waarnemingen hebt gedaan. Je gevoel is de conclusie die je hieruit trekt. Maar in hoeverre dat precies betrouwbaar is kun je van tevoren niet zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is je gevoel niet altijd betrouwbaar.

Neem als voorbeeld verliefdheid. Als je net verliefd bent zegt je gevoel dat het de ware is dat je altijd bij elkaar zal blijven dat het perfect is. En natuurlijk is dit lang niet altijd zo.

Je gevoel is een short cut die op basis van te weinig waarnemingen/feiten een conclusie trekt. Dit kan juist zijn, maar dit kan ook onjuist zijn.

Het is dan ook niet slecht om in eerste instantie op je gevoel af te gaan alleen zul je wel open moeten staan vor het idee dat iets fout kan zijn.

Maar ook komt soms iets uit doordat je het zo voelt, omdat je daar dan meer de nadruk op legt. Je gaat op alle slakken zout leggen zogezegd. Maar dit hoeft lang niet altijd zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verliefdheid is inderdaad een gevoel (of meer een emotie). Tijdens mijn verliefdheid had ik OOK het gevoel dat het tijdelijk was. Dat we elkaar ontmoet hadden om van elkaar te leren. Nu zijn we uit elkaar. Door het gevoel of omdat het gevoel waar was?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee. Daar kan niemand je een antwoord op geven. Het kan door allebei komen. Het kan zijn dat je gevoel in eerste instantie gelijk had, en dat je het hierdoor versneld hebt. Het kan zijn dat het wel goed was blijven gaan als je dacht dat het goed zou blijven gaan. En het kan ook zijn dat het sowieso uit gegaan zou zijn. Dit soort dingen is nooit te achterhalen. Wel is duidelijk dat een 'self fulfilling prophecy' behoorlijk wat invloed _kan_ hebben. Het is echter niet zalig makend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, vandaar mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en dan kom ik op de volgende vraag. Moet je dan de relatie aangaan? Want die andere kan wel denken dat jij de ware bent, en die zal heel anders in de relatie staan. Misschien wordt die wel boos en voelt zij zich misbruikt. Alleen maar omdat jij het gevoel hebt dat deze relatie maar tijdelijk is. Die ander heeft misschien een heel ander gevoel en insteek in de relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bianca, ik zie dat je bij XiniX die volgende vraag hebt beantwoord, bedankt.
Niet altijd. Je kan in je verleden schade hebben opgelopen in andere relaties waardoor je nu misschien denkt dat het ook weer fout zou gaan terwijl het een doodgoede vent (vrouw) is. Maar als je bijvoorbeeld een relatie zou beginnen met en alcoholist, tja.. dan kun bijna wel op je vingers natellen dat dit vroeg of laat fout gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey :) ook al niks te doen dat je weer hier zit? :)
Gevoel is altijd betrouwbaar, want het voelt altijd... Weet wel dat gevoel relatief is en niet absoluut...

Geef ik iemand een hand die kouder is dan de mijne dan voel ik koude en geef ik een hand die warmer is dan de mijne dan voel ik warmte... De twee handen geschud in de vorige regel kunnen even warm zijn, dus dat moet je dan weer niet vergeten...

Als je gevoel zegt dat een relatie niet goed is, dan is het pure domheid om door te gaan... Tegen je gevoel ingaan is domheid... Tegen elk gevoel ingaan is domheid... en iets doen wat dom is, voelt niet goed... En iets doen wat onmogelijk is, is van korte duur, dus in dit hypothetische geval is het realiteit dat de relatie snel kapot gaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Wat doe je als je gevoel zegt dat het de bedoeling was om elkaar te ontmoeten en een korte relatie aan te gaan. Dat je van elkaar kunt/moet leren.
Dat het dus goed is, maar tijdelijk op elkaars pad bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet helemaal eerlijk, als jij de relatie aangaat terwijl het tijdelijk is. En de ander wel denk dat je de ware bent?
Wat zul je doen met dit gevoel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Bianca, bedankt. Dit is inderdaad helemaal waar.
Ik snap ook precies waar je het over hebt. Dit is voor het eerst dat ik nu meemaak dat mijn gevoel ook een keerzijde kent.
Ik heb dit gevoel ook aan haar vertelt een tijd geleden. Zij is ook heel erg spiritueel, maar zij is wel boos geworden toen. Alleen maar door het feit dat je gedachten en focus uitkomt. En doordat ik het gevoel heb, en ik me dit bewust ben, heb ik gedachten erover. Hierdoor heb ik een focus. En daar heeft ze helemaal gelijk in. Vandaar mijn vraag hier. Dat dit voor haar ook een les is, begrijp ik ook. En ook zal zij verder kunnen groeien door zij dit en mij heeft meegemaakt.
Zo zegt zij dit ook, ik zal een paar keer huilen, maar ook hier kom ik wel weer bovenop.
Ze verwachtte van mij dat ik mijn gevoel zou veranderen. Want zij wilde niet (toen ik het vertelde) zinloze tijd besteden aan mij. We zijn nog een paar jaar doorgegaan. Wat zou jij doen, wanneer jij dit gevoel hebt in het begin van de relatie, en je voelt ook dat die ander wel denkt dat er een lange relatie kan zijn? Ga je die relatie in en zwijgt over je gevoel, of vertel je dan je gevoel en maar je een soort van deal, of ga je helemaal die relatie niet aan.
Je voel zegt dat je toch van deze persoon kan/moet leren in een relatie.
voorbeeld 1. relatie houdt geen stand. Toch aangaan.
Ook al weet je dat het geen stand zal houden is er toch 'iets' waarom je de relatie aangaat. Zoals jij we weet zijn er 'vooraf' afspraken gemaakt.

Om elkaar te treffen moet er ook iets zijn, bijvoorbeeld een speciaal gevoel, het werkelijke ontmoeten, wat elkaar kan aantrekken. Het gaat er niet om of je wel of niet bij elkaar blijft maar om de les die geleerd moet worden.

Voorbeeld 2. je gaat relatie in met 'voorkennis' en geeft geen 100%.
Van te voren is het moeilijk inschatten wat je te leren krijgt in een relatie. Dus het lijkt mij dat je voor de volle 100% gaat. Ook het einde van een relatie en de manier waarop deze loopt en wordt afgesloten, blijft een les.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het toch moeilijk. In je antwoord op voorbeeld 1, was de reden inderdaad dat ik voelde dat het tijdelijk was en een bedoeling had dat we elkaar ontmoette. Dat we dus tijdelijk onze pad kruizen om van elkaar te leren.
Dit was mijn gevoel. Hoe kan je dan nog 100% een relatie aangaan, met 100% bedoel ik dan dat je er vanuit gaat dat de relatie tot de dood standhoudt?
Ik weet inderdaad niet welke les geleerd moet worden. Nu weet ik het, maar dat is achteraf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 100% bedoelde ik niet 'tot de dood'. Zoals je zegt, je weet van te voren niet wat de les zal zijn. Dan nog probeer je, lijkt mij, het maximale uit de relatie te halen. Dat is wat ik ermee bedoelde.
Je gevoel is betrouwbaar voor dat moment. De conclusie die je trekt uit dat gevoel is maakt het onbetrouwbaar. Je bewustzijn kan veel dingen aan elkaar koppelen en vanuit daar verkeerde verbanden leggen.
Bijv. je heb iemand gekend met dezelfde neus, die persoon was heel onbetrouwbaar. Hierdoor kan je verkeerd koppelen dat mensen met zo'n neus onbetrouwbaar zijn.
In het voorbeeld van je relatie is het goed mogelijk dat je de relatie onbewust tegenhoud om zich te verdiepen. Omdat je ervanuit gaat dat het niet voor altijd zal duren. Je wilt genieten van de tijd die je samen meemaakt, maar je zal nooit helemaal jezelf geven. Dus het is idd mogelijk dat de relatie niet standhoud omdat je naar je gevoel heb geluisterd.

Je gevoel is pas betrouwbaar wanneer je er niet bewust over gaat nadenken...
Je bewustzijn is namelijk onbetrouwbaar...
Gevoel moet je voelen, niet denken. Zodra je denkt doe je onrecht aan je gevoel. En kan je je gevoelens verkeerd gaan sturen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gevoel is altijd betrouwbaarder dan je verstand, mits je weet hoe je het verschil herkent.
Ik zeg altijd: Je gevoel maakt geen denkfouten!

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat je toch tegen je gevoel in beslissingen neemt, heeft vaak een andere reden. Wellicht heb je die bepaalde ervaring nodig om iets te leren over jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tussen gevoel en gevoel zit nogal verschil.
Ik maak altijd verschil tussen oppervlakkig gevoel en diep gevoel, zeker weten.
Als je vanuit je tenen voelt dat het niet de juiste beslissing is, dan moet je dat zeker niet gaan doen.
Dat is namelijk een waarschuwing vanuit je diepere zelf, en die is altijd correct.