Is het slecht om kinderen ongelovig op te voeden?

Ongeacht of je vindt dat geloof het bij het rechte eind heeft of niet blijkt keer op keer uit onderzoek dat gelovige mensen gelukkiger zijn dan ongelovige mensen. Is het slecht om je kinderen dit geluk te onthouden?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik dacht dat het algemene kennis was dat gelovige gelukkiger zijn dan ongelovigen. Blijkbaar is dit niet het geval. Dus voor de volledigheid wat bronnen.

Bronnen:
http://ideas.repec.org/p/pse/psecon/2009-01.html (een wetenschappelijk artikel in het Engels)
Andrew Clark en Orsolya Lelkes hebben in een onderzoek onder 26.000 mensen uitgevonden dat gelovigen gelukkiger zijn en na slechte periodes sneller op de been zijn dan ongelovigen.

Meer bronnen:
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/185995/Gelovigen-zijn-gelukkiger-dan-athesten.htm
http://www.nu.nl/gezondheid/1485905/gelovigen-zijn-gelukkiger.html
http://religie.blog.nl/wetenschap/2008/03/20/gelovigen-zijn-gelukkiger-dan-athe-sten

Toegevoegd na 3 dagen:
Vraag gesloten zonder beste antwoord omdat dit een meningsvraag is. En een beste mening uitkiezen doe ik niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een boel vragen ineens :)
Vind deze een goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben toch wel benieuwd naar je bron (dat onderzoek).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik ook wel........ik ben redelijk op de hoogte van het doen van onderzoeken met een vooraf bepaalde uitslag, en vermoed dat dit er zo een is. Een 'onderzoek met een agenda' zeg maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor het toevoegen van de bronnen Sonja!

Antwoorden (20)

Nee hoor
Laat de keuze aan het kind over als het oud genoeg is
Dat deden mijn ouders ook .
Dan is het de keuzen van het kind en is het niet opgelegd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Belangrijk in de opvoeding vind ik dat je het kind in zichzelf laat geloven. Dat ten eerste. En dat er mensen zijn die anders over 'geloof' denken. Dat dit niet fout is maar 'anders'. Dat jij, als ouder ook nog in iets anders gelooft. enz.

Denk niet, dat je daarmee je kind het geluk onthoudt. Hij leert daardoor juist geluk kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor in zich zelf geloven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja denk ik ook +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 laat het kind in zich zelf geloven .
Nee, ik vind het niet slecht.
Ik ben zelf ongelovig opgevoed. Niet gedoopt en al dat soort dingen. Oftewel geen basis meegekregen van thuis uit. Maar daarentegen konden we thuis wel vrij over het geloof praten. Alle geloven...
Hierdoor weet ik vrij veel van allerlei geloven. En ik heb voor mezelf de weloverwogen beslissing genomen dat ik het beste meeneem uit alle geloven. Dat ik daarnaar probeer te leven. En dat ik zoiets als een allesheersende persoon niet nodig heb.
Had ik wel een gelovige opvoeding gehad, was ik in een richting gepusht en daar veel over geweten. En ook vast daar ook het beste uit gehaald.
Maar als ik mag kiezen om het nog te keer te doen. Kies is weer voor een open opvoeding met een vrije keuze naar elk geloof. Zonder een gelovige basis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Amen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
In dat onderzoek... worden gelovigen tegenover ongelovigen gezet. Maar is er verschil tussen de verschillende gelovigen (dus de verschillende geloven).
Ik ben niet gelovig, in zoverre dat ik niet tot een kerk of godsdienst behoor. Ik heb zo mijn eigen geloof opgebouwd. Uiteindelijk ben ik door mijn ouders 'ongelovig' opgevoed, maar dat maakt geen verschil voor wat je later gaat geloven.
Zolang je als ouder maar je kind daar vrij in laat en niet anti-geloof opvoed. Breng je kinderen bij dat er verschillende geloven zijn en dat ie zelf maar moet kiezen wat voor hem werkt. Ik denk dat tolerantie tov het geloof (welk geloof dan ook) een groot goed is voor ieder mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ 1, precies wat ik wou zeggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ongelovig is denk ik niet het juist woord, want dan klinkt het alsof er echt niets is om in te geloven. Ik denk dat je je kind niet geheel ongelovig moet opvoeden, neem met het kind door waar er zoal in gelooft wordt en laat het aan het kind om te geloven ja of nee, eigen keuze op de juiste leeftijd, soms kom je er nogal bedrogen uit als je jaren bent wijsgemaakt in een bepaald geloof en als je ouders er mee stoppen is het ineens niets meer.. zoals een aantal gestelde vragen geleden van mij... ik geloof het niet zo dat gelovige mensen echt gelukkiger zijn, dan zou het komen dat ze zich aan een laatste strohalm vast kunnen houden, geen angst voor de dood hoeven te hebben doordat ze denken in de hemel terecht komen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat vind ik niet slecht, het is ook niet slecht om ze gelovig op te voeden.
Ik geloof ook niet dat mensen die gelovig zijn opgevoed gelukkiger zouden zijn.
Ik denk niet dat je geluk persé uit een geloof haalt, dat zit ook in heel veel andere dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hebben alle ouders de intentie om hun kinderen zo gelukkig mogelijk op te voeden. Ik vraag mij af of het mogelijk is, als je zelf niet gelooft, je kind als gelovige op te voeden. Dat komt niet over. Ik denk dat een liefdevolle opvoeding een kind een goede basis geeft om om te kunnen gaan met tegenslag en als gelukkig mens door het leven te gaan.
En ik denk dat het goed is om kinderen een brede opvoeding mee te geven. Daar hoort ook een stukje levensbeschouwing bij. Wat belangrijk is in het leven en wat niet.
Daarnaast hoort de algemene ontwikkeling gestimuleerd te worden. Kennis van de maatschappij en dus ook van het geloof geeft inzicht en daarmee begrip.
Mensen die niets van een geloofachtergrond hebben, missen veel betekenisgeving en begrip van bijvoorbeeld de kunst, de geschiedenis en zelfs het huidige leven. En dat is een gemis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, absoluut niet. Maar over welke onderzoeken heb je het? Ik denk niet dat gelovige mensen gelukkiger zijn dan ongelovigen. Ik vind dat het zelf verboden zou moeten worden om kinderen een geloof op te leggen. Het stopt angsten en waanideeën in hun belevenissen en biedt geen enkele meerwaarde. Dat ze het bijbelverhaal leren is misschien een deel van hun algemene opvoeding en ontwikkeling, maar dat is iets anders dan ze gelovig opvoeden. En als je het al doet, vertel dan ook alle narigheid die het geloof teweeg heeft gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof niet dat het geloof al die narigheid met zich mee brengt, dat doen wij mensen zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zonder die mensen is er geen geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou dan blijven er maar zeer weinig mensen over aangezien 98% van onze wereldbevolking wel in 'iets' gelooft.
Ik denk niet dat dit een kwestie is van goed of slecht. Ik denk persoonlijk dat het meer van belang is om je kinderen alle facetten van het leven en religies (als je dat toch wilt...) bij te brengen en hun daarna hun eigen keus te laten maken.

Daar gaat/ging het bij ons vooral in het christelijke geloof wel om. Onze kinderen gingen van kleins af vrijwillig mee naar de zondagschool wanneer wij op dat moment de kerkdiensten bezochten. Toen ze groot genoeg werden om een keer een paar uurtjes alleen thuis te blijven mochten ze kiezen, in ons geval gingen ze dan alsnog mee, maar als ze een keertje geen zin hadden dan was het ook goed.

Daarentegen hebben wij onze kinderen bewust op een school voor openbaar onderwijs gedaan zodat ze ook zouden weten dat er nog wat anders in de wereld was dan alleen het christendom.

Wij zijn er nooit voor geweest om onze kinderen onze eigen geloofsovertuiging op te dringen. Wanneer ze dàn de keus maken dan weet je ook dat ze het bewust doen, en er zelf volledig achter staan. En we hebben inmiddels ervaren dat dat zòveel beter gevoel geeft als ze dat ook daadwerkelijk doen, ipv van bang te hoeven zijn dat ze dat alleen maar deden omdat wij hun dat opgedrongen hadden.

Ik weet dat sommge christenen dit niet met mij eens zullen zijn, maar geloof is nog altijd een vrije keus, ook voor je kinderen. Of je het nu leuk vindt of niet.

Toegevoegd na 2 minuten:
En om nog even te verwijzen naar een aantal andere vragen hier op GV; wanneer wij nu bijvoorbeeld echt problemen hebben met bepaalde kleding of hun muziekkeuzes vanwege onze geloofsovertuiging, dat dit dan òòk door hun gerespecteerd wordt, en niet juist aangedikt wordt om juist te provoceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen gelovig of ongelovig opvoeden bestaat niet. Ik vind het belangrijk dat je je kinderen laat zien waar je zelf voor staat en dat je duidelijk maakt waarom je bepaalde beslissingen neemt.

Leer je kinderen om keuzes te maken op basis van je eigen waarden en normen. Dit doe je m.i. door in eerste instantie je eigen waarden en normen over te dragen en de kinderen de ruimte te geven hun eigen waarden en normen te ontwikkelen.

Als je zelf gelovig bent is het goed om dit ook mee te nemen in je opvoeding. Je kunt moeilijk jezelf verloochenen en dat bedoel ik met "je kunt kinderen niet gelovig of ongelovig opvoeden".

Ik denk dat het wel belangijk is dat als de kinderen groter zijn ze niet koste wat het kost met dit geloof mee hoeven te gaan (bijvoorbeeld dwingen om naar de kerk te gaan).

Ik denk dat het wél goed is om je kinderen te laten zien dat er ook meer religies zijn (en er ook een keuze is voor geen religie). Door kinderen hiermee in aanraking te brengen wordt hun wereldbeeld m.i. completer. Ik kan me niet voorstellen dat je hier ongelukkig van wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
UIt welk onderzoek blijkt dat ? Ik vind het onzin dat gelovige mensen gelukkiger zijn dan ongelovige.
Je hebt m.i. tevreden mensen en ontevreden mensen gelukkig of ongelukkigen overal ter wereld met een geloof of zonder geloof. Geluk of tevredenheid zit in je zelf ,dat zoek je zelf daar heb je geen god bij nodig .Ongeluk en ontevredenheid overkomt je ,dat je steun krijgt of voelt door wie en wat ook is alleen maar geweldig. Je vraagt of het slecht is om je kinderen "dit geluk"te onthouden...weet je wat slecht is ? Geen liefde bieden aan kinderen tijdens de opvoeding .Je kan zo in een god geloven maar wat als je geen liefde ontvangt ?
Wat als je van huis uit moet geloven en je komt er later achter dat je dat niet wil? Laat ieder kind zelf bepalen waar die in moet geloven qua geloof als het kind ouder is.
Als het kind maar een liefdevolle opvoeding heeft gehad .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou dat slecht zijn. De kinderen zullen net zo goed rechtschapen en goede burgers kunnen worden dan met het geloof erbij.
Het zou dan betekenen dat gelovige mensen beter zouden zijn, nee hoor. !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
[fluistermodus](...ssst....niet doorverklappen...dat is vermoedelijk de opzet van dat hele zogenaamde onderzoek geweest...)[/fluitersmodus]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik kan niet zeggen van slecht of niet slecht, wel vind ik dat een kind van ongelovige ouders wel het kind vertellen moeten over het geloof. Dan weet het kind ook de andere kant, en kan het zelf een keuze maken.

Ik vind het wel slecht als je je kind er niets van zou vertellen, of dat je kunt zeggen dat God niet bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus. Maar ook andersom, dat je je kind laat weten dat er ook nog andere 'religies' bestaan opdat je kinderen zich niet door je 'beduveld' voelen wanneer ze erachter komen dat je hun dààrover in het ongewisse hebt gelaten. Het is een kwestie van vertrouwen wat ze dan zullen kiezen, zo niet, dan zal dat een bittere pil voor de ouders zijn, maar niet anders dan dat het is. Beter dan zelf het goede voorbeeld geven kun je niet doen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe moet je je kind nou vertellen dat iets dat niet bestaat wel bestaat ?? Dan lieg je toch ? Eerlijkheid lijkt mij de basis van de opvoeding. Je kunt / moet ze wel vertellen dat sommige mensen geloven, waarom en waarin, maar niet dat dat ook echt bestaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat bedoel ik ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En wat als het WEL bestaat? Want dat weet jij niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, maar jij ook niet.
Zolang je echter gewoon in dit leven er uit haalt wat er in zit (en dat bedoel ik dus NIET op de egoistische manier) is dat om het even. Het gaat om wat je hier en nu doet, en niet hiervoor of hierna. Geloven is geen keuze ; je gelooft of je gelooft niet. Bewijzen kunnen we geen van allen. Ik weet voor mezelf zeker dat er niks is, dat kun je ook een geloof noemen, maar het heeft geen consequenties voor mezelf , een ander of mijn kinderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er wel een God is, dan kan het wel consequenties hebben voor jou en je kind. Maar wij hebben de keus gekregen waar we in willen 'geloven' dat ben ik helemaal met jou eens. En ik respecteer jou keuze ook om niet te geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou het een grote klootzak zijn, om mensen die gewoon volgens tamelijk christelijke normen en waarden leven - zonder dat ze daarvoor zichzelf wijs hoeven te maken dat er iemand is die daar een eindoordeel over velt - en zéker kinderen daarvoor te 'straffen'. In dat geval zou ik niet eens WILLEN geloven. Maar nogmaals, geloven is geen keus. Ik ben er 100 % in opgegroeid, met een hoog EO-gehalte zogezegd, maar ook het moment waarop je beseft dat je er helemaal NIET in gelooft overvalt je gewoon ; dat is geen keuze. Ik heb daarnaast hele 'gelovige' buren (hele huis hangt vol met Jezussen en Maria's geloof ik ) die in hun hele leven nog nooit één seconde rekening hebben gehouden met hun medemens, die stelen, liegen, bedriegen, hun kinderen (althans de dochters) mishandelen onder het mom van opvoeding, zuipen, oplichten en misbruik maken van alles en iedereen, maar die er van overtuigd zijn dat er voor hen wel plaats is in de hemel . OMDAT ze geloven. Walgelijk gewoon. Gelukkig zijn de meeste christenen die ik ken wat oprechter en consequenter in hun geloof, maar onze lieve heer heeft met recht een paar vreemde kostgangers op zijn lijstje staan......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij zijn het niet eens met elkaar, laten we het hier maar bij houden. Anders kan ik nog wel uren doorgaan ;-)
nee, wat een onzin. Ik ben zelf niet gelovig opgevoed en ken gelukkige en ongelukkige mensen in gelovige en ongelovige kringen. Domme onderzoekjes altijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
waarom zou jet de kinderen onthouden net als geschiedenis men kan er van leren en men kan zich dan ook beter inleven in mensen die wel geloven. Later kunnen ze altijd kiezen wat ze er mee doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mi. kun je een kind niet "ongelovig" opvoeden.
Want je leeft je eigen levensovertuiging voor aan een kind. (geloof hier als levensovertuiging dus).

Een atheist leeft dus voor , als voorbeeld dus, dat er geen god is. Een moslim zal zijn overtuiging voorleven net als een christen, humanist etc.

Wel kan je een kind vrij laten om later een andere overtuiging te kiezen als je zelf hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het is heel slecht om kinderen binnen een bepaalde religie op te voeden. Je beperkt daarmee namelijk een deel van hun wereldvisie EN remt ze in hun begrip voor andersdenkenden. Binnen de gezinnen zelf kan natuurlijk niemand zich daarmee hardop bemoeien, maar zdeker op scholen ,in het onderwijs, zou religie op welke manier dan ook geen enkele plaats mogen hebben, anders dan het onderwijzen over het bestaan van en de vorm en inhoud van alle (belangrijke) religieuze stromingen.

Dat gelovige kinderen gelukkiger zijn dan ongelovige geloof ik helemaal niks van. Ben dan ook heel benieuwd naar dat onderzoek (en, uiteraard, de initiator ervan en zijn of haar agenda). Ik kom uit een behoorlijk streng religieuze omgeving, (hoewel mijn ouders wel meevielen) en 'gelukkige kinderen' is zeker niet het eerste wat je daarbij te binnen schiet. Mocht er al een verband zijn, dan is dat danwel statistisch, danwel zeer sterk gekleurd.

Kinderen gedijen bij liefde, begrip en aandacht. Als die dingen bij eender welk type gelovige mensen vaker voorkomt dan bij mensen die niet gelovig zijn (wat ik met en simpel onderzoekje in mijn eigen kring uitsluitend kan ontkennen, met veel gelukkige kinderen en weinig gelovige mensen) zou je opmerking hout snijden. Nu slaat die natuurlijk nergens op.

Vraag het ook eens aan Tyro ; ben wel benieuwd naar zijn antwoord eigenlijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het aanhangen van een religie moet je EIGEN keuze zijn, en daarbij moet je ook iets te kiezen gehad hebben. Helemaal opvoeden binnen een geloof, beperkt die keuzevrijheid dus aan alle kanten, zowel gevoelsmatig als intellectueel.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het is natuurlijk geen religie, maar wel een levensovertuiging ; wij zijn humanisten en voeden onze kinderen dus humanistisch op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die dat doen hoor, vind jij dat slecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet altijd en niet in elke situatie ; ik ben ook goed terecht gekomen, al heeft dat wel wat voeten in de aarde gehad. Ik ken echter ook (vele) voorbeelden waar het (nog veel)
minder prettig is verlopen.
Ik vind het slecht (in de zin van :niet goed en zeker niet het beste) om kinderen te indoctrineren met een levensvisie die acceptatie en ontwikkeling in de weg staat, en er zijn nog steeds religies die dat behoorlijk in zich hebben. In Nederland valt dat misschien wel mee, maar de wereld is groter dan Nederland.
Er zijn ook mensen die vinden dat de (heersende) religie bepaalt welke kennis toegankelijk is, welke mensen wel en niet bij de club horen, wat er op televisie verteld wordt en wat er in boeken wordt geschreven. Je gaat mij niet vertellen dat je dat een goed iets vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En nog bedankt voor de min ; die onderstreept en versterkt weer mijn indruk over de 'tolerantie' en eigendunk van de gemiddelde gelovige.....:roll:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Dat hangt af van wat jij onder slecht verstaat. Als jij niet gelooft, vind je dat waarschijnlijk een goede keuze van jezelf. Kinderen voed je op met dat wat volgens jouw waarden en normen goed is. Dus is het volgens jou een goede keuze om ze ongelovig op te voeden.

Als je gelovig bent, krijgen goed en slecht een objectieve betekenis. Dan laat je het wel uit je hoofd om kinderen ongelovig op te voeden omdat je dat slecht vindt. Ze kunnen het goede niet vroeg genoeg horen.

Misschien is geluk wel jouw maatstaf voor het goede. Je noemt het in ieder geval in je vraagstelling. Je weet ook dat onderzoeken altijd een gemiddelde aangeven. De gemiddeld gelukkige gelovige bestaat natuurlijk niet. Dus kun je ook niet zeggen dat je per definitie gelukkiger bent als je gelovig bent opgevoed dan iemand die dat niet is.

Ik wil je een wedervraag stellen: Als je weet dat geen mens volmaakt is en dat de wereld -hoe mooi ook- gebroken is, kan je gelukkig zijn dan aanwenden als een objectieve maatstaf voor een goed leven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke ouder voedt zijn kinderen gelovig op, denk maar aan sinterklaas...

Wij waren bij de bhagwan in de jaren dat onze kinderen geboren werden en wij hebben nooit iets tegen ze gezegd erover, en ook niet over religies, ik vind dat ze daar zelf over moeten beslissen... Ik heb ze dus bewust ongelovig opgevoed in de spirituele zin... Ik heb ze wel alle antwoorden gegeven die kinderen hebben aangaande zaken over het leven en God en zo... Dat weer wel, maar ik heb hen alleen maar antwoord gegeven op HUN vragen en zelf nooit wat opgedrongen, totaal niet...

En ze zijn allemaal goed terecht gekomen en ze zijn alle vier heel zelfstandig, doen geen rare of verboden dingen enz enz...

En ze mogen overal bij als ze dat willen, maar het is aan henzelf wat ze willen...

Ons standpunt is: Wij gaven onze kinderen een lichaam en zorgden ervoor zolang ze dat zelf niet konden en zodra ze zelfstandig zijn, mogen ze dat helemaal zelf hun ding doen... Wat het dan ook is, het is aan hen... Wij zegenen hen op hun pad... met liefde en begrip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat kinderen van je overnemen is je voorbeeld. Dus als jezelf gelovig bent, laat je ze zien dat gelovig zijn in orde is.

Als je niet gelovig bent en ze om wat voor reden toch "gelovig opvoedt", bewijs je ze geen dienst, want je leert ze dat je woorden niet in overeenstemming hoeven zijn met je daden. En ja, daar wordt iemand nu juist ongelukkig van.