Eigenlijk : alles wat de geest / de 'mind' (spiritus) betreft, dat stukje 'mens' dat ons mens maakt dat je niet kunt pakken, niet kunt vatten en er ook niet meer is als er niks meer is.

Van alle wezens zijn mensen vermoedelijk de enigen die abstract kunnen denken en zich bewust zijn van hun onvermijdelijke sterfelijkheid, en dus denken we onwillekeurig ook na over zaken als de zin van het leven, wat er hiervoor was of wat er hierna komt en onze eventuele rol daarin en onze rol in dit leven.

Daarin kun je heel 'down to earth' rationeel en humanistisch denken, maar ook kiezen voor een religie of elk vliegend spaghettimonster dat zich voor je geestesoog openbaart aanvaarden.

Op het gebied van bewijzen blijft er weinig tot niets over, op het gebied van filosoferen en psychologie kun je echter eindeloos ver en diep gaan. Jammer genoeg heeft spiritualiteit de laatste jaren een beetje teveel terrein gewonnen op het aantoonbaar discutabele vlak, niet gehinderd door enige wetenschappelijke kennis of zelfs maar algemene ontwikkeling, waardoor het schier onmogelijk is de echt onverklaarbare zaken waarover we zouden moeten of willen nadenken te scheiden van de gigaberg onzin.

Vooral voor mensen die nog iets spiritueels dat hout snijdt willen verdedigen, lijkt me dat een schier onmogelijk opgave - hoewel het natuurlijk wel een al dan niet zinnige invulling aan je leven kan geven. Dat type spiritualiteit heb ik overigens weinig mee ; voor mij beperkt het zich echt tot existentiele vragen over leven en dood en hier en nu zonder dar van alles bij te hoeven of te willen halen. Met dat wat er is, hebben we onze handen en hoofden al vol genoeg. Laten we eerst eens proberen de wereld voor iedereen een beetje leefbaar te maken, zonder ons voortdurend om ons eigen ikje te bekommeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Dat je gelooft in iets wat niet tastbaar of bewijsbaar is. Zodra 't wel tasbaar of bewijsbaar is, is 't niet langer spiritueel, maar valt 't onder wetenschap.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bewijsbaar: dan wordt de hypothese herhaald bevestigd, bij herhaalde experimenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het contact met hen die er niet meer 'zijn'....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat mijn gedachten, gevoelens en waarnemingen overstijgt. Daar waar mijn rationeel denken ophoud en denk: Is er toch meer tussen hemel en aarde?
Dit is mijn persoonlijke visie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een persoonlijke innerlijke ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leven vanuit je innerlijke drijfveer: liefde... en bewust zijn en blijven van de sporen die je bij anderen achterlaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Openstaan voor alles wat zichtbaar en onzichtbaar is, verklaarbaar en onverklaarbaar, begrijpelijk en onbegrijpelijk, tastbaar en ontastbaar.

Zonder uitzondering en zonder vooroordelen, met de overtuiging dat de mens veel weet en kan maar dat er altijd meer is dan we denken te weten en kunnen.

De hemel en aarde zijn groot, maar wat hiertussen ligt is nog veel groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.....dat er altijd meer is dan we denken.....................
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
he, he... +1
Het bewijs van een hogere macht om het zo maar te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het spirituele voor mij is alles wat er komt als de rest weg is.
Het is het mogen waarnemen van de andere wereld, een wereld waar we vandaan komen.
Het spirituele is verweven met ons leven, het is eindeloos ver weg en toch zo dichtbij.
Het is tussen ons, onder ons en boven ons.
Het maakt het onmogelijke, mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nadenken en/of handelen over/naar abstracte zaken. Het betekend technisch gezien geest. Volgens mij is het verschil met gelovig zijn dat je helemaal vrij bent om de spirituele wereld aan te passen aan jezelf. Dat gebeurd waarschijnlijk niet in de praktijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat zich houdt aan de wet van gevolg en oorzaak is wetenschappelijk en alles wat zich houdt aan de wet van gevolg en oorzaak is spiritueel...

Dus stem maar weer min omdat je het niet eens bent met mijn persoonlijke definitie of omdat je er niets van snapt of gewoon zomaar omdat je die XiniX niet moet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt een schrijffout, maar is een doordenkertje.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jij ziet het, het is geen schrijffoutje, het is de waarheid, superkort, voor de gevorderde verstaander... Wie had ook alweer aan een half woord genoeg?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed. je zegt een +je te geven maar vervolgens 'praat' je er overheen.
Dan maar één van mij. +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
was een plusfoutje van Ed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hersteld
Niet met je stoffelijke ogen kijken, maar met je innerlijke ogen.
Dan gaat er een wondere wereld voor je open.
Want je stoffelijke ogen zien alleen maar wat je hersenen kunnen verwerken.
Maar met je innerlijke ogen zie je de wondere wereld en de samenhang oorzaak en gevolg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is spiritualiteit, het anders denken. Volgens de nieuwe tijd (new age).
Voor mij klopt het dat alles wat ik denk en waar mijn gedachten zijn uitkomt. Dat ik dat aantrek en juist versterk.
Ik probeer dus heel bewust mijn denkpatronen en gedachten op de juiste manier uit te voeren. Hierdoor trekt ik ook de juiste zaken voor mij aan.

Ik wil spiritualiteit niet verwarren met paranormaal. Dit zijn voor mij twee hele verschillende zaken.

Spiritueel is voor mij ook, te weten komen waarom ik ben zoals ik ben. Hoe dat gekomen is en waardoor het in stand gehouden wordt. Als ik dit niet prettig vind, dan kan ik kijken hoe ik wel zou willen functioneren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritueel / spiritualiteit:
Het besef dat er meer is dan we kunnen zien / waarnemen met onze zintuigen.
Het besef dat onze intuïtie een communicatiekanaal kan zijn met je gids.
Het besef dat alles wat je overkomt, jij daar zelf verantwoordelijk voor bent.
Het besef dat wanneer je aan jezelf werkt, dit ook een vorm van spiritualiteit is.
Het besef dat we 'geluk' zelf in handen hebben.
Besef...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie waarin wij ons het meest kunnen vinden staat op http://www.astroboot.com/spirituele-astrologie.html uitgelegd. Daar wordt een verschil gemaakt tussen de verschilende betekenissen van spiritueel: over "geestig" naar "de tegenkant van vorm" en "religieus".