In zekere zin wel, Waar je veel mee bezig bent trek je aan.
Als je denkt ik hoop dat ..... niet gebeurd, dan breng je over : ik hoop dat .... gebeurd. Negatieven zijn namelijk niet over te brengen, de werkelijkheid kent geen negatieven.

Maar we worden ook voor onszelf beschermd. Als het echt niet de bedoeling is dat je iets overkomt, maar je trekt het wel aan, dan wordt je op het laatste punt geholpen het te ontwijken.

Vroeger werd ik eens in het bos geconfronteerd met een auto die zich abnormaal gedroeg (nou ja de bestuurders dan). Ik was gelijk op mijn hoede, maar ik kon niet terug want daar was een groep vervelende opgeschoten jongens. Ik wou verder fietsen mijzelf geruststellend met het idee, dat ik spoken zag. Maar ik kon niet verder.. iets hield mij tegen.
Ik ben vervolgens een andere route het bos uitgegaan.

Je krijgt alleen voor je kiezen wat je aankunt, en als je je angsten op een andere manier aanpakt, hoef je het niet echt mee te maken. Het kan ook dat de angsten in je dromen naar voren komen, zodat je ze wel moet aanpakken terwijl ze niet hoeven uitkomen.

Je eigen lot bepalen is volgens mij duidelijker in de zin van: 'het leven is wat je ervan maakt, hoe je kiest het te beleven'.

Toegevoegd na 57 minuten:
Als je zorgen hebt over anderen (dierbaren) kun je proberen om, als je aan ze denkt, positief te denken. Daardoor geef je ze positieve kracht, zend je ze positieve energie.
Hiermee help je ze echt, en ik weet uit ervaring dat het ook je zorgen een beetje wegneemt, misschien wel alleen omdat je je niet meer zo machteloos voelt.

Zorgen uitstralen geeft geen kracht, positieve gedachten wel, denk aan hun kracht, en wat ze allemaal goed kunnen, hoe ver ze al gekomen zijn... dat soort dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Tot op zekere hoogte kan dat inderdaad, een self-fullfilling prophecy (zie links) is de term die dit effect naar mijn mening het beste omschrijft.

Door terugkoppeling (gestuurd worden door de uitkomst van je gedrag) is het (binnen bepaalde beperkingen) inderdaad mogelijk om ook de uiteindelijke uitkomst te bepalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan inderdaad de kwaliteit van je leven er door laten bepalen.
Wanneer men zich associeert met de negatieve gedachte die men over zichzelf heeft/vormt, wordt de uitkomst altijd bevestigd. De reactie zal altijd zijn: "zie je wel, net wat ik dacht. Ik ben niet goed genoeg".

Inderdaad, waar je bang voor bent, zal je overkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar geldt dat ook voor bezorgdheid om bv je kinderen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi taurus, Dat werkt net zo. Ik weet niet meer precies hoe oud jouw kinderen zijn maar oud en wijs genoeg lijkt mij om zelf verantwoording te dragen voor hun 'daden'. Daar leren ze van. En buiten dat, wij kunnen ze daar ook niet voor behoeden. Wel van te voren waarschuwen. Ach, je wilt het allemaal zo goed voor ze, maar laat ze aub hun eigen eitje dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn allemaal volwassen en toch blijf je steeds ''betrokken''
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord Bert +1 @Taurus: Ik denk dat als jij de wereld ziet als een plek vol gevaar dat je kinderen misschien diezelfde levensinstelling van jou overgenomen zouden kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee toerist,helemaal niet,een zoon woont in de VS en onze dochter ging toen ze 18 was al een paar maanden naar Australie.Ik ben echt geen overbezorgde moeder maar een''normaal''liefhebbende en daarbij behorende bezorgde moeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O op die manier. Dan zou ik gewoon stoppen met bezorgd doen. Zij redden zich wel blijkbaar.
Het heeft volgens mij te maken met hoe je met je angst omgaat. Als je angst blijft voeden, kan dit het gevolg zijn.

Als je bijvoorbeeld bang bent om ziek te worden, kun je angstvallig alles blijven schoonmaken en alles honderd keer controleren voor je het inneemt. Dan gaat het vroeg of laat een keer mis en zeg je: 'Zie je wel? What you fear you create'.

Je kunt je ook goed laten voorlichten over gezonde voeding en de reële gevaren van ziek worden. Zo kun je beter grip krijgen op je situatie en je niet door angst laten leiden.

Natuurlijk blijven er situaties waarbij je kunt spreken van overmacht. Gaat die zware operatie lukken? Word ik niet aangereden? Volgens Ratelbands Tjakkaaaa-theorie moet je dan steeds het positieve noemen, want 'als je iets wilt, dan gebeurt het ook'. Helaas werkt dat niet altijd en kan je bedrogen uitkomen.

Wat volgens mij wel werkt is als je je angst overgeeft aan de Almachtige. En wat de uitkomst dan ook wordt, Hij heeft het in Zijn hand. Dat kan een hoop stress en angst wegnemen en rust en vrede geven. (Zie bron: Filippenzen hoofdstuk 4 vers 6 en 7)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een spirituele wet, JE MOET ERVAREN DAAR WAAR JE BANG VOOR BENT...

Dus kies je angst en je ervaring zal het je tonen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het wel. Ik geloof dat de mens is gechapen door God met een eigen wil en keus. Men kan zelf het kwade of het goede kiezen. En wie het goede kiest en daarnaar handelt zal behouden worden en de ander niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.

Dit is de wet van de aantrekkingskracht. Wat je denkt, hoe je denkt, waar je gedachten zijn zal je aantrekken.

Hier zijn meerdere theorieën over. 1 hiervan is "the secret", maar aangezien deze film voor vele Nederlanders als waardeloos wordt beschouwd, noem ik het "het andere denken"

Even kort een voorbeeld:
Als je ziek bent denken de meeste onder ons: "Ik hoop dat ik snel beter wordt."
Velen zien niet in dat ze eigenlijk zeggen, "ik ben ziek en verwacht niet dat ik snel beter wordt". "Daarom hoop ik."

Dus hun aantrekkingskracht is: Ik ben ziek. en Ik wordt niet snel beter.
Dus a) ze zijn ziek en b) Het herstel gaat langzaam.

Het andere denken zegt: Je moet denken wat je werkelijk wilt.
Dus in dit voorbeeld moet je denken:
"Ik ben beter", of (iets minder krachtig) "Ik ga beter worden".
Wat nu erg belangrijk is, is dat je ook naar je eigen toekomst kan kijken. Dat je jezelf als beter ziet, dat je geniet van het leven. Dat je dit ruikt, voelt en ervaart.
Visualiseer dit, fantaseer dit.

----

Dit anders denken kan je overal op toepassen, jezelf, je gezondheid, je geluk, als je een partner wilt, als je mooi weer wilt, een auto, een huis, alles.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+Lijkt me toch niet eenvoudig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het heel eenvoudig. Maar de meeste kunnen maar niet geloven dat zelfs wat je zegt of denkt al meehelpt, of je tegenhoudt. Dit is een verandering. En veranderen vindt men moeilijk.
Ook hier is een andere gedachte voor: We zijn goed in leren, we kunnen iets anders aanleren.
Nou om nou te zeggen: Je kunt je eigen lot bepalen.

Je hebt het wel grotendeels in je eigen hand.
Kijk er kunnen dingen op je pad komen, en dan hangt het ervan af hoe je daarmee omgaat.

Of je kiest er wat mee te doen, of je doet er bijv niet mee.

De zichzelf waarmakende voorspelling, is wel degelijk een goed voorbeeld omtrent jouw vraag.

Een klas werd door tweeen gedeeld, ze hadden allemaal dezelfde resultaten.

Op het moment van deling werd het ene gedeelte de hele tijd possitief gemotiveerd.
(deze klas behaalde een hoge puntenscore)

De andere klas werd de hele tijd negatief toegesproken.
(deze haalden een veel lagere score)

Net als je tegen jezelf zegt dat je er goed uitziet, dan zal je dat eerder voelen, dan dat je jezelf bekritiseer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja
De verandering die hiervoor nodig is begint bij de kracht van positief denken. Je moet gelukkig willen zijn. Je moet jezelf waard vinden om je lijdensspiraal te mogen doorbreken. Je moet er echt heel diep voor kiezen. Breek dan tevens met het eventuele gevoel slachtoffer van alles om je heen te zijn, want dat heeft al heel wat mensen ongelukkig gemaakt. Besluit vandaag nog om nooit meer zielig te hoeven zijn! Want door een houding van zielig zijn trek je nog meer ellende naar je toe. Slachtoffer-denken trekt ellende aan. Soort zoekt soort is een natuurwet: de wet van de aantrekkingskracht van het gelijkgestemde. Besluit toch om deze vicieuze cirkel voor eens en voor altijd te doorbreken!