ik ben jarig op 20 januari, ben ik een steenbok of een waterman?

In tijdschriften, kranten of internetsites ben ik de ene keer een steenbok en de andere keer een waterman. Deze datum valt kennelijk precies op de helft tussen de 2 sterrenbeelden.
Wat ben ik nou?

Toegevoegd na 9 minuten:
Capricornus Steenbok 22 december - 19 januari
Aquarius Waterman 20 januari - 16 februari
(wikipedia)

op sites van horoscopen gaat de steenbok tot 20 januari...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
41.9K

Het beste antwoord

Als je tijdens de periode van overgang tussen twee sterrenbeelden geboren bent, ben je een 'cusp'- als je dat woord googlet, krijg je verschillende sites over dit verschijnsel, je hebt dan van beide sterrenbeelden eigenschappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je me een tip geven over zo'n website? ik kan niet echt iets vinden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk !!! even je Engels oppoetsen....
www.astrology.com
www.accessnewage.com/articles/astro/cusps.htm
succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je wel :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
interessante nieuwe kennis!

Andere antwoorden (5)

Steenbok.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Steenbok_(sterrenbeeld)

Toegevoegd na 2 minuten:
(Waterman is van 16 feb. tot 12 maart.)
Enfin... Wees wijs en geloof de voorspellingen in horoscopen niet.

Toegevoegd na 10 minuten:
Correctie, http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterman_(astrologie) zegt idd dat waterman bij 21 januari begint.
Maar jij bent i.i.g. steenbok.
Echter... Wat als je hoofd er uitkwam terwijl 't 20 januari was, en je benen op 21 januari?
...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dierenriem#Tekens_en_sterrenbeelden
als ik hier kijk bij punt 4 ben ik een waterman Op andere sites ben ik een steenbok.... :S
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mmm.: waterman is van 21 januari tot en met 19 februari !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je dan http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterman_(astronomie) willen verbeteren? Die noemt 16 februari tot 12 maart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het verschil ligt m wat dat betreft denk ik aan de sterrenbeelden aan de hemel (die je ziet van een bepaalde datum tot een bepaalde datum ) en je astrologische sterrenbeeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd... Want de astrologie is toch gebaseerd op de sterrenbeelden aan de hemel... Geeft maar weer eens aan dat je i.i.g. niks van die idiote voorspellingen bij de astrologie moet aantrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gelijk heb je wat dat aangaat...
vind het nog wel eens geinig om ze te lezen in tijdschriften ofzo en dan onstaat er altijd discussie van: wat ben ik eigenlijk. Maar er in geloven... nee dus.
Ben gewoon op de 20e geboren hoor, zonder dat de benen later kwamen :)
Cryofiel
14 jaar geleden
Correct. Je astrologische teken (dat heet teken, want het heeft niets met sterrenbeelden te maken, behalve de naam) heeft andere datums dan je sterrenbeeld dat je ziet als je 's nachts naar buiten gaat en omhoog kijkt. Astrologische tekens:
--  22-12 tot 20-1: Steenbok
--  20-1 tot 19-2: Waterman Werkelijke sterrenbeelden:
--  17-12 tot 19-1: Boogschutter
--  19-1 tot 16-2: Steenbok Zoals aangegeven in mijn antwoord (elders op deze pagina), variëren alle begin- en einddata van jaar tot jaar.
je bent... een steenbok hoor. op de grens met waterman, dat wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan wat je bron is.

Gebruik je de (westerse) astrologie, dan zit je inderdaad op de grens tussen Steenbok en Waterman. Wanneer Steenbok overgaat in Waterman, varieert van jaar tot jaar. Dat komt onder andere doordat het jaar niet precies 365 dagen telt; doordat wij schrikkeljaren (moeten) toepassen, varieert het precieze moment van de overgang tussen de twee sterrenbeelden van jaar tot jaar.

Om op te zoeken wat jij "bent", moet je de astrologische efemeriden van jouw geboortejaar raadplegen - daar staat het precies in.

Gebruik je echter niet de astrologische theorieboekjes, maar je ogen als bron, dan zit je juist in de buurt van de grens tussen Boogschutter en Steenbok. Gemiddeld begint de Steenbok op 19 januari, dus de kans is het grootst dat jij een Steenbok "bent". Echter, ook dit verschuift van jaar tot jaar, net als de astrologische tekens. Er is een kleine kans dat, precies in jouw geboortejaar, de zon nog in de Boogschutter stond toen jij ter wereld kwam.

Om hier achter te komen, zul je de astronomische efemeriden voor jouw geboortejaar moeten raadplegen.

Dan is er nog de Hindoe-astrologie, maar die is in het westen niet gebruikelijk. De Hindoe-astrologie gaat uit van de (realistischere) siderische zodiak, in plaats van de tropische zodiak die de westerse astrologen gebruiken. Ik weet niet welk sterrenbeeld jij zou "zijn" volgens de Hindoe-astrologie.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mijn geboortejaar is 82. Heb me eigenlijk nooit zo verdiept als in jouw verhaal, maar vind het nog wel eens grappig om de horoscoopjes in tijdschiften te lezen. Dan is er altijd de discussie: wat ben ik nou eigenlijk.
Je bent een vlinderachtige steenbok.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 dag verschil.

Dus jij bent een steenbok

ik waterman