Wat is je geest?

Is je geest je brein, je eigen wil, je eigen ik, je persoonlijkheid, alles bij elkaar of staat je geest los van je lichaam?
We kennen ook het gezegde: de geest geven.
Wat geef je dan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Ik zie de geest als het verbindingslichaam tussen ziel en lichaam. En die zal nadat het lichaam sterf ook sterven, kan wel enige dagen duren. De geest is dus niet los van het lichaam.

De geest is niet het denken, het maakt gebruik van het denken. Als de geest iets wil, is die wil erg sterk en kan er van alles gebeuren in de werkelijkheid om aan de wil te voldoen. Maar het is niet de wil.
Het is in een deel van je eigen ik, dat deel dat bij de geboorte naast je ziel en je lichaam jou is. Dus voor zover je nog niet door de omgeving gevormd bent.
Je persoonlijkheid bestaat voor een groot deel uit reacties op de werkelijkheid en een stuk geest en vast nog meer.
Als de geest gegeven is kan het lichaam niet meer gereanimeerd worden. De verbinding met het leven is volledig weg, de ziel kan zich zonder geest niet met het lichaam verbinden.
Of de geest aan verandering (groei) onderhevig is ben ik nog niet uit.

Geest en ziel worden helaas in veel verhalen door elkaar gebruikt, hetgeen het moeilijk maakt snel te begrijpen over welke men het heeft.

Tot zover zoals ik het nu zie, het kan door nieuwe informatie natuurlijk altijd weer veranderen.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rapaan, erg moeilijk en interessant onderwerp.
Je ziet dus drie elementen, het lichaam, de ziel en de geest.
Je geest en je ziel gaan dus door na het overlijden.
Er blijven dus van jou 2 dingen over als je dood gaat.
ik moet hier over na denken want ik zie maar een ding, ik ben me heel bewust van mijn geest en denk dat mijn geest en mijn ziel het zelfde zijn, alleen mijn geest is nu, en mijn ziel is straks.
maar met jouw byzondere antwoord ga ik mee aan de slag. Ik ontken het zeker niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn ziel is degene die meerdere levens heeft, mijn geest niet, die komt wel los van het lichaam (als het lichaam sterft) maar zal uiteindelijk niet zonder lichaam kunnen voortbestaan. Ja boeiend onderwerp,vind ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rapaan, ik denk inmiddels dat onze ziel als een soort energie schil om ons lichaam heen zit, hoe zie jij dat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De ziel is een erg ijle energie, die volgens mij niet alleen om, maar ook door het lichaam gaat. Het is groter dan het lichaam.
De geest van iemand kun je voelen (als je erg gevoelig bent) maar de ziel is zo ijl dat is nog wat te ver gegrepen (voor mij tenminste).
Als je dingen diep beleeft, laat dat volgens mij patronen achter in de energie van de ziel. Die patronen kunnen soms flits beelden geven, als je iets beleeft/doet wat een patroon heeft dat er heel erg op lijkt, en op een bepaalde manier een opening hebt waardoor er ruimte is om het te ervaren/zien. Tijdens het messenslijpen was ik heel even een slager, man, ander ras, die zijn messen aan het slijpen was. Je krijgt dan een beeld met omgeving erbij. Je naam is met de geest verbonden, de ziel ligt daar achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat termen als levend en dood niet van toepassing zijn op de ziel. Ik zou dan dus eigenlijk moeten zeggen dat de ziel meerdere levens langs gaat, en ze niet heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rapaan, hoe kom je aan al die wijsheid?
Toch niet van internet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, je pikt hier en daar wat op. Van het ene verhaal naar het andere en meenemen wat me aanstaat. Voor de rest komen dingen in me op....... Ik weet het niet.
Ik houd wel altijd de reddingslijn vast : het kan best niet zo zijn. Je mag niet verloren raken in 1 verhaal. Bovenstaande is in ieder geval waar ik me nu goed in kan vinden, het verklaart wat zaken voor me en voelt goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ rapaan
interessante theorie +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt het beste antwoord gekregen omdat je inzichten best vernieuwend zijn, terwijl je de mogelijkheid open houdt dat je er ook naast zou kunnen zitten.

Andere antwoorden (14)

Geest is je denken, kortweg gezegd...

De geest geven is sterven, analoog dus...

Dus alleen het denken is de geest... niet verwarren met meer dan dat...

en "eigen IK" is a contradiction...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geest is een ander woord voor je ziel.
Je bent een ziel en hebt een lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geest is je ziel.!

Toegevoegd na 1 minuut:
Tijdens het sterven wordt je geest dus je ziel meegenomen door de engel die daarvoor zorgt...

Toegevoegd na 7 minuten:
zie ook wiki
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geest , daar versta ik je persoonlijkheid of je ziel onder.
Wanneer je je geest geeft, dan komt je ziel los van je lichaam. Het lichaam is een overblijfsel na je dood. een omhulsel dat achterblijft. Dat is wat ik denk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles wat er omgaat in je hooft, dat is je geest!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geest is je tweede ik,iets wat naast je lichaam funtioneerd,met je meedenkt,wat altijd bij je is,wat beslissingen neemt,doe je het wel of niet,je eerste ingeving,je beschermengel,en bij de geest geven geef je het op maar je geest niet,die wil door ,maar op een gegeven moment ben je lichamelijk en fysiek op,aan het einde van je kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je geest is je ''ik'' en ''ik'' zit in mijn lichaam..mijn lichaam heb ik in bruikleen op deze aarde...(helaas wel op t moment want mijn lichaam ligt met griep op bed op t moment.....en ''ik'' baal enorm.....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geest is onstoffelijk en is datgene in de mens wat denkt, voelt en wil...
Als je de geest geeft is er geen denken, geen voelen en geen wil meer. Je geeft je over aan... de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze geest is oa het cognitieve gedeelte (ons leervermogen) van ons brein. Verder wordt 'geest' geschreven, wanneer onze ziel bedoeld wordt. In het verlengde hiervan geven we de Geest (onze ziel) bij overlijden. Hier wordt de ziel, de bezieling van de mens, van zijn aardse verpakking gescheiden.

In sommige theorieën is de mens ontstaat en bestaat hij uit 'Geest'. Alles bestond uit Geest en de mens is ontstaan door verdichting van deze.

Wanneer in een discussie beide betekenissen door elkaar worden gehaald, wat regelmatig op GV is gebeurd, ontstaat er miscommunicatie en onbegrip.

Wellicht te voorkomen door duidelijk in de vraag aan te geven welk van beide bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja Berth en dan nog is het moeilijk!
Soms denk ik het ineens te begrijpen en dan is het weer weg.
Dan laat ik het maar even zo.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft zeker moeilijk... Ieder heeft ook zo zijn eigen 'vertaling' en beleving. Gewoon blijven delen lijkt me, dan kan ieder er mee doen wat hij wil.
Bedankt!
Net als elk ander woord, is 'geest' ontsproten aan de menselijke geest. Alleen voor een aantal woorden valt er niks concreets over te zeggen. 'Geest' is één van die woorden. En... Probeer 't maar eens te vertalen naar alle andere talen. Sowieso al onmogelijk dat er in Nederland een eenduidige betekenis aan kan worden gegeven - laat staan dat die betekenis dan ook nog overeind zou blijven als je 't naar andere talen vertaald.
Ikzelf kan er dus niks concreets over zeggen. En ik kan me ook niet herinneren dat ik er iemand anders ooit iets concreets over heb horen zeggen.

Omdat er niks concreets over je geest gezegd kan worden, kan ie alleen maar los van je lichaam staan.

En als je de geest geeft, dan geeft je lichaam de geest aan de hemel. Tenminste, zo wordt dat dan beschreven in de de verhalen - maar er is niks concreets aan dat verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geest is wat niet je ziel of je lichaam is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt geen ziel en/of geest. Dat is een gestolen begrip uit de Egyptische religie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij sommige geloven zeggen ze de ziel leeft voort als iemand overleden is.Lijkt mij je persoonlijkheid los van het lichaam.De geest geven dan is het stuk of doet het niet meer.Dus de kern van het functioneren is weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geest is je zijn, je zijn is je bewuste aanwezigheid, je echte "bezieling", je pure essentie.
Als je de geest geeft gaat datgene wat je unieke zelf is, onverschillig van wat je fysieke lichaam is over naar een andere plek. Je laat het lichaam achter wat "slechts"een "vervoermiddel" is voor je geest.