Hoe weten sommige mensen wat je droom betekent?

Je hebt van die sites waarin de symboliek van een droom wordt uitgelegd (b.v. dromen over bloemen staat voor.......) Hoe weten die mensen dat zo zeker?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb kijk op dromen, ik heb geleerd verbanden te leggen van dromen en mezelf...

Ik geloof helemaal niet zo in die symboliek van die sites die jij bedoelt... Ik ben praktischer, ik kijk naar wat er in mij speelt en de droom en zoek verbanden... Zo ook als ik een droom hoor van een nader, dan stem ik me af op de persoon en hoor of zie de droom ernaast en dan komt heel vaak informatie bij mij binnen... En klopt ook nog heel vaak wat ik dan over een droom van een ander zeg...

Dus ik ben ervaringsdeskundige, en de bevestiging van de ander steeds helpt me me zeker te zijn van mezelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze doen maar of ze dat zeker weten.

Vergelijk maar eens verschillende sites met elkaar. Wel sites die de droomduiding niet van elkaar hebben overgeschreven, natuurlijk. Bij voorkeur sites uit verschillende landen, of eigenlijk uit verschillende culturen.

Dan zie je dat de duiding van hetzelfde soort droom heel verschillend is. En allemaal weten ze het even zeker... Jaja...
Cryofiel
14 jaar geleden
logisch nadenken. Het heeft te maken met 2e taal. Als ik droom dat er een aap achter me aanzit omdat ik een banaan vast heb zou het kunnen betekenen dat iemand iets van me wilt. Maar meestal klopt dit niet want niemand weet wat en waarom we iets dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weten ze niet zeker, omdat je dat soort dingen nooit zeker kunt weten.
Maar n.a.v. onderzoek kun je natuurlijk wel een hoop uitvinden. Als een representatieve hoeveelheid mensen wordt geinterviewd over hun dromen, en het merendeel van de dromen heeft een gelijkwaardig gevolg, of een gelijkwaardig iets wat aan de droom vooraf is gegaan kun je stellen dat deze dromen dus een zelfde betekenis hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ook dan kan dezelfde droom in verschillende culturen heel andere betekenissen hebben. Daarmee houden de meeste onderzoeken geen rekening. Vooral de onderzoekjes die in de populaire blaadjes staan, gaan uit dat de hele wereld dezelfde culturele achtergrond heeft als de lezers.
Dat weten ze niet, ze lullen maar wat. En soms hebben ze nog gelijk ook, of een beetje gelijk, of ze komen met een serie Barnumbeweringen die voor iedereen wel een beetje opgaan of voor veel mensen zelfs helemaal. of zo vaag dat je het naar believen en in je eigen context toepasselijk kunt interpreteren.

Er zijn wel van die lijstjes die inderdaad voor elk symbool een betekenis hebben, maar die stellen natuurlijk al helemaal niks voor. Een goeie droomuitlegger, die zijn best doet, heeft wat kaas gegeten van psychologie , een beetje mensenkennis en vaak ook een flinke dosis fantasie.

Niet te veel op verlaten dus ; dromen zijn beelden die je hersens voor je samenstellen aan de hand van ervaringen en overdenkingen gedurende de dag, maar hebben geen 1 op 1 vertegenwoordigende waarde in zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er mensen zijn die serieus geloven dat zij dat kunnen en daar veel geld voor betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Carl Jung weet hierover heel interessante dingen te vertellen.Het collectieve onderbewustzijn en oersymbolen spelen hierin mee.Probeer eens wat van hem te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Probeer dan ook eens wat te lezen van degenen die ná Carl Jung hetzelfde onderwerp hebben bestudeerd. Die hebben de ideeën van de heer Jung nogal rigoureus de grond in geboord.
Niemand weet wat een droom betekend, wel is het zo dat bepaalde dromen bij veel mensen regelmatig voorkomen.
Deze veelvoorkomende dromen hebben in de afgelopen jaren een uitleg gekregen, boeken vol!
Toch blijft iedere droom, altijd iets persoonlijks.
Een droom die bij jou hoort, die een ander zo maar niet kan uitleggen.
Wel kan in een bepaalde situatie, door bepaalde personen, uitgelegd worden wat de droom misschien betekend voor jou zelf.
Maar bij dromen over bloemen kan je niet zo maar een verklaring aan koppelen.
Hooguit een richting waar het heel misschien mee te maken heeft, meer ook niet.