Waarom droom ik altijd dingen die ik niet wil dat ze gebeuren?

n.a.v mijn vorige vraag.
Ik droom erg vaak maar ook rare dingen. Nu vraag ik mij dus af omdat ik 's nacht's volgens mij man erg druk ben zo erg droom? Het lijkt erop alsof ik niet zonder dromen kan.

Vaak droom ik over dingen waar van ik niet wil dat het gaat gebeuren en vaak is er ook geen aanleiding voor dat het gaat gebeuren. Zo droomde ik in het begin van mijn relatie met mijn man dat hij vreemd ging. Ik was daar ontzettend bang voor omdat ik hem niet kwijt wilde. Er speelde niets tussen ons dat dit kon gebeuren dus het sloeg nergens op. Toch droomde ik in mijn droom dat het ging gebeuren en hij een hele andere man was.
Echter blijkt dit natuurlijk helemaal niet te kloppen , inmiddels 10 jaar verder.

Verder heb ik ook weleens gedroomd dat het oude bedrijf waar ik voor werkte failliet ging. Ik wist niet in de werkelijkheid wat ik ermee moest en had gedacht aan verschillende soorten opleidingen. Ik droomde dat ik zo'n opleiding ging doen en alles goed kwam.
Hoe kan het dat deze droom bevestigend werkt en de andere droom totaal het tegenover gestelde van de werkelijkheid is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.6K

Het beste antwoord

Als jij stopt in je gewone leven om dingen te laten gebeuren die je niet wil, dan zal dat ook snel in je dromen gebeuren... Daar ligt de oplossing...

Dromen bevestigen de werkelijkheid niet, dat doe je zelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Emoties die je overdag niet durft te uiten (en dus onderdrukt) neem je onverwerkt mee in je slaap. Tijdens het slapen ontspant ook het centrum dat emoties onderdrukt waardoor die emoties er in de vorm van dromen uitkomen. Maar omdat de angst in de echte wereld niet verdwenen is heb je die emoties hiermee niet *verwerkt*. Je dromen herhalen zich dus, tot je het zelf overwonnen hebt.

Hoe het zit met positieve dromen weet ik niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja +1 van mij . Mooi beantwoord.
Angsten zijn vaak een terugkerend iets.

Misschien heb jij eens een relatie gehad waarvan de ander vreemd ging. Misschien heb jij altijd een angst gehad dat een ander vreemd ging. Misschien is een ander eens weggegaan omdat jij zo een angst had. Misschien heeft een van je ouders zo een ervaring gehad en heeft ze deze angst. Een angst die heel goed overgenomen kan worden.

Ik weet niet hoeveel banen je inmiddels hebt gehad, maar als dit er meerdere zijn, misschien dat je voor elk van die banen tegen dezelfde patronen bent aangelopen. Redenen om weg te gaan, of redenen waardoor je aan de kant geschoven bent.
Je kan tegen jezelf zeggen, ik wil verder gaan, of carrière maken. Soms klopt dit niet en is het een methode om je voor de gek te houden.
Van mezelf herken ik wel patronen waardoor ik wilde weggaan (in mijn geval wilde vluchten).

In dromen kom je de emoties tegen die je in het dagelijkse leven wilt verdrukken. Maar dromen kunnen je ook duidelijk maken dat de dagelijkse emoties te overdreven zijn. Bijvoorbeeld het bedrijf wat failliet gaat, vind jij misschien absoluut onmogelijk, daarmee zal misschien jouw dagelijkse angst niet reëel zijn. Deze droom relativeert jouw gedachten dan. Door de droom kan je relativeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de dromen s'nachts, spiegelen de dingen van de dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben een echter doener, een zwoeger, een workalcoholic en kan veel werk tegelijk aan. Als ik droom is het andersom: ik kan niets uit mijn handen krijgen. Altijd en overal loop ik tegen een muur aan.
Ik weet niet wat dat is, maar ik word dan erg vermoeid wakker. Vervolgens ben ik blij dat het maar een droom is, ga weer slapen .....en pik de film op waar ie geëindigd was.