Wat is in de alternatieve hoek de definitie van 'dimensie'?

Ik ken de gangbare definitie van dimensie. Eenvoudig gezegd is een dimensie een parameter waarmee je iets kan beschrijven. In de meetkunde kun je een object in de ruimte bijvoorbeeld beschrijven met de ruimtelijke dimensies (parameters) lengte, breedte en hoogte. In andere context kunnen ook andere dan ruimtelijke dimensies worden gebruikt, bijvoorbeeld massa, temperatuur, tijd etc.

Het woord 'dimensie' wordt echter ook veelvuldig gebruikt in de alternatieve hoek, en lijkt daar niets met de gangbare definitie te maken te hebben. Vaak wordt er bijvoorbeeld gesproken over 'een nieuwe dimensie', waar de wereld 'in' zou kunnen gaan. Ook worden er wel dimensies genoemd die je individueel zou kunnen 'bezoeken' of 'betreden'.

Wat bedoelen die alternatieve types als ze het woord 'dimensie' gebruiken??

(En wat ik me daarbij ook afvraag: hebben mensen in die hoek eigenlijk zélf een helder idee van wat ze met dat woord bedoelen? Ik heb het namelijk aan afzonderlijke mensen wel vaker gevraagd, en heb nog nooit een helder antwoord gekregen...)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag trouwens:-)

Antwoorden (6)

Geen idee...

Ik ben zo alternatief als wat, maar ik gebruik het nooit als precies bedoeld in de wetenschap...

Dus ik kan je hier geen antwoord op geven anders dan dat ik het wel gebruik maar niet om iets geheims aan te geven in de alternatieve hoek...

Dus, deze energie is mij een dimensie te ver...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je gebruikt het woord, en niet in de gangbare betekenis, maar je weet zelf niet wat je ermee bedoelt? Waarom gebruik je het dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De laatste zin mag je weglaten, dat is dan weer zo´n grapje, omdat ik het niet kan laten... Die mag je weglaten, SuzyQ... Flauw grapje van die vent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn reactie slaat nou juist op de rest van je antwoord. Dat je grapje flauw was, had ik zo ook al gezien.
In jouw beschrijving is dimensie een hele exacte zaak.
Is prima.
Voor de alternatievelingen onder ons is dimensie het woord voor een andere wereld. Letterlijk een andere wereld, die meestal op een plek ligt buiten ons waarnemingsvermogen.
Buiten ons normale waarnemingsvermogen dan.
Het extra waarnemingsvermogen, zesde zintuig, zo je wilt, neemt deze dimensie soms wel waar.
Voorbeeld: soms ervaar ik de aanwezigheid van mensen die zijn overleden.
Zij zijn even in mijn buurt, maar uiteindelijk komen ze voor mij uit een andere wereld, een hele andere dimensie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende betekenissen "naar mijn idee"

Ten eerste is er het niveau van onze mensen. Daarboven staat de spirituele wereld die "bewoont" wordt door "engelen", "geesten", "entiteiten", "gidsen". Dit is een andere DIMENSIE.
Waar aardse mensen heel moeilijk kunnen komen.

Hiernaast zijn er nog parallelle tijdslijnen. Dus naast onze eigen wereld, zijn er nog parallelle werelden (zoals de film/serie Gliders).
Dit noem ik ook een andere/parallelle dimensie. Ook een dimensie waar we niet zomaar bij kunnen komen.

En nog een dimensieverschil tussen bewustzijn en het onbewustzijn.

Is het iets duidelijker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
visie of opvatting
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de wereld achter de wereld.
Of het bewustzijn achter het bewustzijn.
of het leven achter het leven.
Zelfs de pijn achter de pijn.

Helder antwoord?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, ik waardeer je poging. Maar omdat je het vraagt: helder? Nee. Voorbeelden in de trant 'de ... achter de ..." brengen me niet echt verder. Zonder te willen spotten: is het dan ook de cavia achter de cavia? De krant achter de krant? De kachel achter de kachel? Of niet? Wat ik bedoel: wat maakt dat je iets een andere dimensie noemt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wereld achter de wereld is de spirituele wereld.
Uitgaande dat er een leven na het leven is en zelfs een leven voor het leven ,is ons echte thuis gene zijde.
Daar komen wij vandaan en daar zullen we weer naar terug keren.
Alleen zijn we meer bewust van deze wereld, voor velen de enige wereld.
Omdat we een verduisterd verstand hebben kunnen we het niet bevatten, net zo dat we ook geen levens hiervoor kunnen herinneren.
De wereld achter de wereld is dus het hiernamaals. Pijn achter de pijn.
Heel veel klachten en ziektes zijn indirect het gevolg van eerdere omstandigheden.
V.b. iemand doet traumatische ervaringen mee in zijn jeugd, wordt niet begrepen, niet goed ingeschat en graagt dat mee voor de rest van zijn leven.
Na 30 of 40 jaar kan hij er alsnog ernstig ziek van worden.
het ziek worden is dan indirect het gevolg van vroeger.
Dat is de pijn achter de pijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik bedoel: wat maakt dat je iets een andere dimensie noemt? - andere invalshoek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een waar antwoord Ed, +1
"...wat zie je hier, mijn vriend? alleen maar een gewone oude kookpot, zwart van het roet en vol deuken. hij staat op het vuur bovenop die oude houtkachel en het water borrelt en beweegt de deksel, als de witte stroom naar het plafond stijgt. in de pot is de kokend water, stukken vlees en vet en veel aardappelen. het schijnt of hij geen boodschap heeft (=andere, verdere, diepere, meerdere dimensies), die oude kookpot. maar ik geloof dat jij er weinig aandacht schenkt. maar ik ben een indiaan. ik denk over gewone, dagelijkse dingen zoals deze pot. het borrelende water is afkomstig uit de regenwolk. het vertegenwoordigd de hemel. het vuur komt van de zon die ons allen verwarmt: mensen, dieren en bomen. het vlees stelt de vierbenige schepselen voor, onze dierlijke broeders die zich zelf gaven, opdat wij zouden leven. de stoom is levende adem. hij was water, nu gaat hij omhoog naar de hemel en wordt weer een wolk. deze dingen zijn heilig..." Lame Deer

dimensie is meta informatie, dat wilt zeggen informatie over informatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-???-
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat, niet alternatief genoeg? :) of snap je niet wat die indiaan heeft te maken met dimensies?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie vooral niet wat een verhaaltje, hoe diepzinnig het ook klinkt, te maken heeft met mijn vraag. Ik vroeg namelijk niet om een verhaal, maar om een heldere definitie. Ik kan hier niets mee. Mooi als verhaal over verbondenheid met de omgeving, maar bij deze vraag lijkt het er nogal met de haren bijgesleurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol definitie heb ik net onder het verhaal bij gezet :) indiaan in het verhaal is meerdimensionaal dan diegene tegen wie hij praat, maar jah als je er niets aan hebt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoeld, jammer dat je het niet in lekentaal kan vertellen. Dus waardevol is je antwoord nog niet. Of het een dimensie is? Wel een dimensie in de betekenis van dingen. Een extra laag. Dat is wel een dimensie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als het voor jou niet waardevol is zoek het in e zelf uit