Wat is in de alternatieve hoek de definitie van 'energie'?

Ik ken de gangbare definitie van energie. Eenvoudig gezegd is dat 'de mogelijkheid om arbeid te verrichten'.

Het woord 'energie' wordt echter ook veelvuldig gebruikt in de alternatieve hoek, en lijkt daar niets met de gangbare definitie te maken te hebben.

Wat bedoelen die alternatieve types als ze het over 'goede energie', 'slechte energie', 'vuile energie', 'negatieve energie', 'violette energie', kortom als ze het over 'energie hebben?

(En wat ik me daarbij ook afvraag: hebben mensen in die hoek eigenlijk zélf een helder idee van wat ze met dat woord bedoelen? Ik heb het namelijk aan afzonderlijke mensen wel vaker gevraagd, en heb nog nooit een helder antwoord gekregen...)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K
Rieneke1
14 jaar geleden
goeie vraag suzy!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad goeie vraag.
Cryofiel
14 jaar geleden
Yep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zekers
Cryofiel
14 jaar geleden
@Guidance, het enige afwijzende dat ik in de vraagstelling lees is "die alternatieve types". Dat valt nog wel mee, vind ik. Als je dan ziet waar mensen als SuzyQ van beschuldigd worden vanuit de alternatieve hoek... alleen al hier op GV heb ik dingen voorbij zien komen als blindheid, domheid, botheid, aanvallendheid, onvolwassenheid, eenzijdigheid. Vergeleken daarmee is SuzyQ's bewoording uitermate vriendelijjk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Guidance, er zijn nu eenmaal twee kampen. Gelovers en niet gelovers. Helaas. Ik zo ook niet weten hoe ik deze twee kampen moet benoemen. Hoe moet ik de niet gelovers noemen.
Hoe willen zij genoemd worden?
SuzyQ?, Cryofiel? Enige voorkeur? Guidance, hoe wil je dat de gelovers genoemd worden? De alternatieven?
Cryofiel
14 jaar geleden
Voor niet-gelovers vind ik de term realisten wel aardig. Maar ja, daar ligt toch wel een duidelijk waardeoordeel achter. Wat is er mis met gewoon gelovers en niet-gelovers? Overigens vind ik het niet zo erg dat er twee kampen zijn. Het is tenslotte ook niet erg dat er linkse en rechtse partijen zijn, dat er doeners en denkers zijn, dat er stilzitters en bewegers zijn. Het wordt pas een probleem als men zich koste wat het kost in het eigen kamp verschanst, en alles bestrijdt dat uit het andere kamp komt.

Antwoorden (7)

Ik denk dat ze daarmee de indruk willen wekken alles van dat soort(volgens mij niet bestaande) energie af te weten,maar als je er er nader op in staan ze met de mond vol tanden. Ze denken dat ze je met op die opmerkingen over allerlei soorten energie zo overdonderd te hebben dat juist jij met die zelfde mond vol tanden staat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opbouwende "positieve energie" opmerking Peter, nee dit ervaar ik eerder als negatieve energie. En dat is precies waar het over gaat.
Alles wat je doet of niet doet heeft zijn waarde, uitgedrukt in energie.
Daarom krijg je van mij toch een +1, ik geef je positieve energie!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ondanks,dat we het niet eens zijn,toch bedankt! Maar bedoel je nu ook te zeggen dat ik het plusje dat je me gaf als positieve energie gevoeld,moet hebben voordat ik je reactie las?
Ben geen alternatieveling maar denk zo dat als ze het over goede energie hebben ze bedoelen.Als het om warmte gaat ze bedoelen zonneenergie.Wat eten betreft denk ik een sinaasappel i.p.v. een vitamine c tablet.Fout is bu hun totaal kernenergie, maar denk tot op bepaalde hoogte.Want die word dus ook in de medice wereld gebruikt.Hoop ook voor je dat er nog een echte alternatieveling verder zal gaan schrijven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Medische wereld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de exacte waarnemers onder ons, bestaat de wereld uit dat wat je letterlijk waarneemt, de stoel, de tafel, het gegeven antwoord, de onvriendelijke opmerking, de aai over je hoofd, de arm om je heen, de kogel uit het geweer die iemand anders dodelijk treft.
Meer is het niet zou men denken.
In mijn waarneming heeft alles zijn eigen uitstraling, zijn eigen negatieve of positieve beleving, zijn eigen trilling, ik neem dat ook vaak waar in kleuren of trillingen of stralingen. Ik kan dat ook lezen als positief of negatief.
Je kunt die trilling beïnvloeden door het goed of het slechte te doen. Daarmee maak je energie positief of negatief.
Ik zie achter elke object of uiting of gebaar meer dan gemiddeld wordt waargenomen door meeste mensen en ik beschrijf dat als energie en die energie heeft gradaties van goed tot slecht.
De wereld is vol energie, in een hele andere definitie, dan waar je vraag mee begon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje laat gezien.

Energie. Ook wel levensenergie. Ook wel Chi, Ki, Qi, Prana. Google dit maar eens.

Het is een alles omvattend iets. Wat dwars door ons heen gaat. Wat ons als motor levend houdt.
De chinese "denken" dat wanneer de Chi vrij door ons lichaam kan stromen, zijn we gezond. Wanneer de energiestroming geblokkeerd wordt zijn we ziek.

Het zit in alles. Mensen, planten, stenen, in de lucht, het heelal, overal.
Het is verbonden met alles. Zoals lucht overal tussen kan kruipen.

Je kent het vast wel. Je praat met iemand, die alleen maar aan het woord is. Je kan eigenlijk niet eens meer luisteren. Na afloop ben je enorm moe.
Die persoon heeft jouw energie genomen. Zonder energie wordt je moe. Met die energie ben je helder en fit.

Acupunctuur is de bekende vorm van via Chi sturen en gezond maken.
Ook zie je in China veel mensen TaiChi en QiGong beoefenen in het park. Methoden om je energie te versterken en te verfijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Ik vind het een goede vraag omdat door deze dingen te vragen deze zaken bespreekbaar worden.
Wat ik er zelf van begrijp zal ik hier gaan uitleggen.
Hierbij moet ik direct al zeggen dat een ieder het anders ervaart.

Energie is alles wat een reactie geeft bij de mens.
Alles in de natuur is energie, alles in de grond en alles in de kosmos.
Heel veel energie kunnen wij als mens niet waarnemen.
Sommige mensen kunnen een beetje energie waarnemen, anderen meer en sommige uitzonderingen veel.
Energie die ik kan waarnemen zijn een soort vibratie's, duidelijk voelbaar in je buik of /en borst.
Soms in mijn hele lijf.

Op een bepaalde plek in de natuur, of in een huis of kamer is soms een negative energie waar te nemen.
Het voelt akelig, beklemmend en benauwd.
Als ik me openstel voor deze energie, laat ik het bewust bij mij binnen komen, dit kan ongelooflijk heftig aanvoelen, ik nodig het als het ware uit, om te begrijpen waar het vandaan komt.
Het heeft altijd met het verleden te maken.
Door het te begrijpen kan ik er wat mee.

Goede energie kan ook overal aanwezig zijn en komt vaak in golven binnen, het veroorzaakt vaak veel emotie bij me , het voelt warm en vredig en geeft een allesoverheersende blijdschap.

Als ik probeer pijn weg te nemen bij mensen (dieren), raak ik vaak in een soort trance, er komt daarna energie bij mij binnen die via mijn arm en hand bij de persoon binnen komt, deze persoon voelt het als trillingen, warmte, schokjes enz.
Het is helende energie, het stroomt net zo lang door totdat de pijn weg is, maar duurt meestal niet langer dan 10 min.
Het gaat dan weer net zo snel weg als het gekomen is.

Dit zijn maar een paar voorbeelden, maar er is veel meer mogelijk, het onmogelijke is mogelijk.

Waar komt al deze energie vandaan?
Uit de natuur en van gene zijde.
Ik ben zelf niet veel meer dan een ontvanger en een doorgever.
Een werktuig in het grote geheel.

Hoe heet deze energie?
het is niet zo maar in een naam te vatten omdat het telkens een andere oorsprong heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de voorbeelden, Ed. Maar om tot de kern te komen: 'energie' is volgens jouw definitie dus 'alles wat een reactie geeft bij de mens'? Is dat niet wat breed? Zo breed, dat het woord juist aan betekenis verliest?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je heb helemaal gelijk , zo verliest het ook zijn betekenis.
maar het is ook allemaal zo ombegrijpelijk.
Ergens moet je beginnen het een naam te geven, maar we weten nog niet eens over welke energie we het dan wel hebben.
Als iemand je welgemeend een hand geeft en vriendelijk is, geeft dat ook al een prettig gevoel, dus energie!!
Ergens maak je het zelf aan en ergens komt het vandaan.
Hierboven allemaal goede antwoorden, maar van een hazenslaapje kan ik ook een hoop energie krijgen.
of gewoon een knuffel krijg ik ook een hoop positieve energie van.
of als ik gelukkige mensen zie, krijg ik ook energie van.
energie wordt in verschillende toepassingen gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
energie is een vrouwelijke, dynamische aspect van de wereld in tegenstelling tot de mannelijke, statische aspect ervan. beide zijn een bewustzijn, beide zijn eindeloos en eeuwig, omnipresent en omnipotent

energie (chit-vrouwelijke) wordt ervaren als alles: materie, dingen, maar ook zwartekracht, radio- en radioactievegolven, geluiden, gedachten, emoties enz les wat kan ervaren worden is de vorm van dynamische kracht van de bewustzijn van de universum.

bewustzijn (sat-mannelijke) is ervaren als "niets" het kan worden gezien als de leegte waarin dingen zich bevinden, of de ruimte, of stilte tussen de geluiden.

sat en chit, mannelijke en vrouwelijke, is 1 bewustzijn in twee aspecten

vrouwelijke energie van de wereld blijft constant in beweging, verandering, transformatie. mannelijke is stabiel en onveranderd. vrouwelijke kracht is de beweging, mannelijke is bewegingloos. vrouwelijke heeft geen vaste vorm maar het kan elke vorm aan nemen, mannelijke is vormloos. vrouwelike heeft alle eigenschappen en kwaliteiten, manennelijke heeft geen eigenchappen en is kwaliteitloos

om sat chit ananda parabrahma
purushothama paramatma
sri bhagavathi sametha
sri bhagavathe namaha