Waarom kan je soms zo gekke dingen dromen die totaal niet logisch zijn?

Ik had bijvoorbeeld laatst gedroomd dat ik sex met mijn vader had. In de droom vond ik het helemaal niet vreemd of raar of reageerde ik ook niet raar. Terwijl als ik er nu over na-denk echt dit niet normaal vind.

Klopt het dat dromen eigenlijk maar van alles wat bij elkaar gooien.. alle soorten gedachten, gevoelens op een stapeltje gooien en daar komt dan soms iets raars uit. Soms droom je ook letterlijk dingen die belangrijk zijn of wat je gaat doen, maar vaak komt dat omdat je daar van tevoren al diep over had nagedacht en je brein dat dan gaat verwerken.
Hoe kan het dat je soms dingen droomd die je in het dagelijkse leven echt niet wild, maar in je droom toch niet als raar worden beschouwd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Je kijkt in een droom nergens van op...

Wist je dat je in de droom hoort, ruikt en voelt... En alle zintuigen die je tot je beschikking hebt en die iets melden bepalen de voortgang van de droom in real life...
Dus als je gaat slapen en je hebt een elektrische deken op 10 gezet vlak voor je ging slapen, dan droom je heel vreemd... Want je slaapt al voordat het deken heel heet is en omdat het warmer en warmer wordt, past de droom zich aan... Met alle gevolgen van dien...

Wat is een oorzaak van dromen... Ten eerste is het een facilitator van diepe slaap... Je moet ook in je energie tot rust komen... Als je gespannen bent moet die spanning eruit om tot diepe slaap te komen... Dus als je heel veel honger hebt, dan is er spanning en die spanning staat een diepe slaap in de weg... Dus dan droom je van een copieus buffet waar je alles wegbuffelt wat je maar kan denken... Dan beloont je gevoel je met een voldaan en volgevreten gevoel en dan komt die spanning van te zeer vasten los en kun je afstand doen van die spanning en val je in diepe slaap... Voilá daar is het voor... Daarom droom je in de eerste plaats...

Er zijn meerdere redenen, maar die zijn nu niet ter sprake...

En er is geen rede aanwezig in jou als slapende persoon, dus alles kan en mag gedacht worden ook dat je sex hebt met je vader of moeder... Daar heb je in een droom geen probleem mee, zelfs niet met JP balkenende... (dat zou dan wel een nachtmerrie zijn voor velen, maar ok)...

Droom er maar lekker op los... Er is nog geen droomverbod of droombelasting...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dromen over sex zijn in eerste instantie vrij eenvoudig uit te leggen: het is de manier van je libido om aan te geven dat je al (te) lang geen sex meer hebt gehad. Het kan een verwijzing zijn naar onderdrukte sexuele verlangens en je behoefte aan fysieke en emotionele liefde.

Sex met iemand anders dan je partner in je droom duidt op ontevredenheid met de fysieke kant van jullie relatie. Aan de andere kant, het kan ook zomaar een speels fantasietje zijn. In zulke gevallen zal je merken dat je in je droom aanzienlijk minder geremd bent, en dat gevoel van avontuur mischien later kan overbrengen naar je bestaande relatie.

Als je droomt dat je de liefde bedrijft met een ex, of met iets anders dan je huidige partner, duidt op je terughoudenheid om zomaar een nieuwe relatie aan te gaan. Je kan je nerveus voelen om jezelf bloot te geven of je voelt momenteel een opwelling van hoe het was toen jij en je ex samen waren.

Geloof het of niet, maar het is heel gebruikelijk voor stelletjes die op het punt van trouwen staan om te dromen over erotische avonturen met anderen dan hun aanstaande.Dat komt allemaal door de spanning. Het is ook een aanwijzing voor de nieuwe rol die je aanneemt en de onzekerheden die dat met zich meebrengt.

Als je hetero bent, en toch droomt dat je het doet met iemand van hetzelfde geslacht is niet zozeer een teken van een verborgen homosexueel verlangen, maar om het accent te leggen op zelfacceptatie en liefde voor jezelf. Je zou meer in contact moeten komen met je mannelijke of vrouwelijke kant van jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.droominfo.nl/droomwoordenboek/droom/uitleg/sex
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat lief van je... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erg mooi beschreven en zal ook vast een kern van waarheid in zitten. Maar van waar komt deze informatie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk en zelfs op punten aannemelijk, maar natuurlijk je reinste b*llsh*t allemaal. Al die dromen ken ik, al die onderliggende situaties niet. Het is gewoon allemaal puur fantasie. Heerlijk ; gewoon van genieten zonder je hersens over te breken.
Dromen zijn lang niet altijd waar.
Dat wat je droomt komt vaak niet overeen met de werkelijkheid. En je moet ook zeker niet letterlijk geloven wat je droomt.
Als je bijv. droomt dat je familie die nacht is vermoord. Is ook niet het eerste wat je doet iedereen opbellen om te vragen of ze nog leven. Natuurlijk schrik je wel als je wakker word, en dan zeg je tegen jezelf dat je het maar gedroomd heb.
Vaak is het wel mogelijk om dromen te verklaren, maar dat moet je niet teveel zelf proberen als je er geen verstand van hebt. De kans is namelijk altijd aanwezig dat je een verklaring gaat zoeken die je wil horen.

Verder zijn er ook dromen die wel waar zijn. Vaak zijn voorspellende dromen. Voor mij is dat normaal, maar ik heb begrepen dat veel mensen dit niet hebben. In zo'n droom, droom ik precies tot in elk detail wat er gaat gebeuren in de toekomst. Wat soms best eng kan zijn.
Ik heb hiervoor een dream-catcher in mijn slaapkamer hangen. Die werkt erg goed. Het houd voorspellende dromen tegen en laat me alleen maar leuke "onzindromen" dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer wist je dat die dromen uitgingen komen dan? Was het gevoel bij die droom heel sterk of zorgt je onbewuste ervoor dat, die droom dan uitkomt? Misschien neem jij wel heel veel onbewust al waar en verwerk je dat in je slaap.. =p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap je hier nieuwsgierig naar bent. Zou ik in jou geval ook zijn. Maar het waarom van deze voorspellende dromen is te prive om hier te delen. Ik heb ook niet voor niets een dream-catcher.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kans is namelijk altijd aanwezig dat je een verklaring gaat zoeken die je wil horen... En dat is zo ongeveer de enige steekhoudende zin op het gebied van droomduiding. Alleen daardoor dus een +je.
Kan me voorstellen dat je het vreemd vind...en dat is ook de eerste reactie die naar boven moet komen...je hebt geen sex met je vader! Daarentegen geen zorg hoor, even kort door de bocht: Je hebt waarschijnlijk een speciale of goede band met je vader....Dat kan in een droom door middel van sexuele gedachten/handelingen tot uiting komen...
Er zijn veel symbolen van gebeurtenissen in dromen....vaak zijn het onverwerkte emoties en dingen die je overdag niet uitspreekt of laat "passeren"... Vaak is de betekenis anders als je in eerste instantie denkt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat dromen werkelijk zijn weten wij niet :D er zijn wel een aantal meningen die dromen als het ware proberen uit te leggen en sommige lijken meer geloofwaardig andere iets minder maar in feite weten wij niet (behalve luciddromers dan maar das een aparte verhaal) wat onze bewustzijn allemaal doet terwijl we er helemaal of weinig controle over hebben. en dat is juist wat er gebeurt in slaap laten wij het gaan zonder het te controlere terwijl overdag is onze bewustzijn zeer beperkt door denken logica en verstand en als wij gaan slapen is het los. daarom kan het van alles doen zelfs helemaal onlogische gekke rare dingen zoals sex met je vader :) één ding over dromen is duidelijk, alles wat er in plaats vindt vindt plaats in je eigen bewustzijn of het negatief is of positief, of jij ervan bewust bent of niet, of het raar lijkt en onlogisch als je bewustzijn een beeld heeft gecreerd dan is dat beeld symbolisch