geloven in het onzichtbare?een god?geesten?waarom is geloven in god normaal en geloven in geesten abnormaal?.bijde zijn onzichtbaar toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Ik denk dat heel veel mensen het nodig hebben te geloven in iets abstracts, iets onzichtbaars.
Iets wat je buiten jezelf kunt plaatsen en wat wellicht als een soort bliksemafleider werkt voor een heleboel levensvragen.
Krijg je zaken niet zelf opgelost, dan is het handig om het te zoeken in je geloof.
Hiermee wil ik alle gelovigen niet te kort doen. Want in de basis van veel geloven zitten ontzettend goede zaken.
En die zaken kunnen mensen sturing geven en houvast.
Ergens lang geleden is het idee ontstaan dat dat ene: het geloof in een god, allah, mohammed, of wie dan ook wel goed is, maar de andere verschijnselen niet ok zijn.
Iets wat zich zo absoluut in onze maatschappij heeft vastgezet is moeilijk te veranderen.
De basis van alle zoektochten is natuurlijk: bestaat er een god, bestaan er geesten of bestaat er helemaal niets.
We weten het allemaal niet zeker, en sommige hebben daarvoor een rationele sommige een gevoelsmatige benadering, voor sommige is dat geloof een vaststaand feit voor andere een eeuwig onderzoek. En daaromheen hebben zich veel verhalen, geruchten en overwegingen gevormd. Sommige worden negatief ervaren, anderen acceptabel.
Voor mijzelf geldt dat ik zeker weet dat er veel meer is dan we letterlijk kunnen waarnemen.
Is dat in de uitingsvorm van een god of een geest of wat dan ook, dat staat voor mij niet vast. Het kan er allemaal mee te maken hebben of niet.
Ik vind in ieder geval dat je in al die zaken gerust mag geloven als dat voor jou goed voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Ben het er slechts gedeeltelijk mee eens. Toch +1 voor je heldere uiteenzetting.
Cryofiel
14 jaar geleden
Geloof je nog steeds alles wat je als kind geloofde? ;-)

Andere antwoorden (14)

Geloven is abnormaal... Sorry dat ik zo stellig klink... Maar het is zo... Geloven is niet weten... Kijk maar of dat klopt...
Als je iets weet dan hoef je dat niet te geloven, klopt dat?
Je weet dat je bestaat, dat geloof je toch niet...

Maar het is maatschappelijk gegroeid dat je niets mag zeggen over God, want dan krenk je een ander... Maar je mag wel alles zeggen over geesten, want dan krenk je niemand...

Geloven is abnormaal... Weten is normaal... Als je weet dat God bestaat dan geloof je dat niet meer... Als je weet dat geesten bestaan dan geloof je dat toch niet meer...

En geloven is zeer hardnekkig, mensen gaan slaan en schelden als je aan hun geloof komt... Zelfs oorlogen zijn om geloof begonnen... Zo hardnekkig is dat...

En dat komt omdat geloof zomaar kan veranderen... Toen je 6 was geloofde je in Sinterklaas en toen zei iemand wat tegen je en je geloofde niet meer in sinterklaas... Zo gaat dat met geloven... En daar zit de pijn... Ik kan iemand zo van zijn geloof tillen, maar wat dan?

Geloof niets van wat ik zeg, maar vind het zelf uit of het klopt... Dat is gezond, dat is intelligent...

Ik geloof het wel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allereerst wil ik zeggen dat ik niet helemaal eens ben je stelling.
Geloven in een God is idd normaal, maar geloven in geesten is net zo normaal.

Wat het geloof in geesten vaak abnormaal maakt, is het dat er mensen zijn die beweren dat ze geesten kunnen zien.
Hiervan zijn er flink wat kwakzalvers geweest die ronduit liegen over hun gave.
Ik geloof dat er ook mensen zijn die idd een gave hebben om geesten te zien of met geesten te communiceren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut mee eens. beide zijn even normaal. goede ook voor de vraagsteller om zich dat te realiseren.
Beide zijn idd onzichtbaar om de doodeenvoudige reden,dat ze niet bestaan! Ik ben mij er van bewust,dat velen het niet met me eens zijn,maar ik geef hier mijn eerlijke mening!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En weer 100 % score van mij!
Rieneke1
14 jaar geleden
mijn idee peter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jammer dat je geen +1000 kan geven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft gewoon 1000x1 punt,dat zijn er ook 1000 ,duurt alleen iets langer! Maar toch bedankt,zal je gedenken in mijn gebeden!
Omdat God het geloof in geesten afkeurt.
Kijk maar naar de heksen die verbrand zijn. Geesten zijn volgens het geloof in God afstammelingen van de duivel.

Oud geleerd is niet gemakkelijk afgeleerd. Dit is wel heel oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Maar de geesten keuren het geloof in god af. Dus op wie moet je nu afgaan? Die geesten zijn in de meerderheid, dus uit democratisch oogpunt is god bij deze dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
God is de oppergeest. In de geestenwereld is een rangorde.
De geesten die mensen pesten, is de laagste rangorde.
Ze kunnen veel zeggen, maar hebben niets te vertellen. Zoals gelovigen zullen antwoorden:
Iedereen verantwoord zich tegenover God. Ook de geesten.
Cryofiel
14 jaar geleden
Hmm, ik ken flink wat gelovigen die wel vinden dat ieder zich verantwoordt tegenover god, maar dat jij bijvoorbeeld je waangeloof in geesten zult moeten verantwoorden. Niet persoonlijk bedoeld hoor, ik herhala slechts wat veel gelovigen mij vertellen. Die rangorde van god als oppergeest is wel een leuk nieuw idee. Aan de andere kant is 't dan wel leuk, maar ook niet meer dan één van de vele mogelijke varianten die zijn bedacht om iemands persoonlijke geloof te voorzien van een vleug onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heksen zijn verbrand door domme mensen die iemand al snel voor heks uitscholden als diegene goed met kruiden kon omgaan. hoe kom je erbij dat God daar de hand in heeft gehad?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Renee, Zo bedoel ik het niet.
Heksen hadden connecties met geesten. Mensen verbranden ze uit naam van God.
Ik zeg niet dat God dat gedaan heeft. Ja toen had je domme mensen, dat weten we nu. Maar nu zijn er ook domme mensen die toch ook paranormalen willen vernietigen sociaal gezien dan.
Cryofiel
14 jaar geleden
@gdanonym, als ik hier zo eens rondlees in oudere vragen, zie ik ook veel domme mensen die niet-gelovigen willen vernietigen, sociaal gezien dan.
Mensen zoeken houvast en richting in hun leven. Dit kunnen zij vinden in een geloof of in iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overal over de wereld worden geesten, gidsen en engelen gezien. Daarom gelooft men erin. En mensen die niets zien en niets willen geloven zijn jonge zielen die het nog niet helemaal begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jonge zielen die 'het' nog niet helemaal begrijpen?
Sorry hoor, maar dat vind ik wel erg kort door de bocht.
Cryofiel
14 jaar geleden
Eens met skusme. Dit vind ik het grote nadeel van gelovigen, en dan met name van geestgelovers. Meteen (ver)oordelen, en zichzelf op een podium plaatsen. Bah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha, jullie veroordelen toch het eerst, door gelovigen halfgaar te vinden? Ik sta niet op een podium hoor, totaal geen behoefte aan. Maar wat is er mis met over het geloof praten? Als je er niet mee wil worden lastiggevallen, zoals je hieronder zegt, moet je het hele onderdeel Spiritualieit gewoon overslaan, dan hoef je je ook niet te ergeren!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel
In welk deel van renee's antwoord gaat hij op een podium staan om vervolgens te (ver)oordelen??? Of is jouw opmerking wellicht een algemene (aanname, overtuiging), zoals die van renee?
Cryofiel
14 jaar geleden
@Berth, lees de laatste zijn van renee: "mensen die blind zijn of blind willen zijn, zijn nog onrijp" (mijn interpretatie). renee daarentegen is volgens deze zin iemand met inzicht, een wijs iemand die is opgestegen tot het Begrip. De houding die hieruit spreekt is: "jij hebt mijn niveau nog niet bereikt". renee creëert hiermee afstand in plaats van toenadering en begrip. Deze houding vind ik denigrerend. Nogmaals: bah.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Cryofiel, ik kan me je reactie voorstellen. Maar wat ik er uit begrijp is "de ziel" bedoeld als jong, onervaren, lerende - zoals een puber bijvoorbeeld- , en geen 'aanval' op de mens. Wellicht zou renee er zelf op kunnen reageren? @renee, hoe bedoelde jij dat?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik ben ook heel benieuwd naar een toelichting van renee. Je vertaalt het nu naar ziel, maar daarmee los je het probleem niet op. Ik zit nog steeds met de nare smaak dat de ene ziel zich op een podium stelt om vanuit de hoogte tegen de andere ziel te zeggen dat die andere ziel nog niets ziet en nog veel moet leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat podium was niet mijn idee hoor. en nogmaals, ik voel me totaal niet beter dan wie dan ook omdat ik toevallig wel geloof (niet in een kerk, maar wel in God, geesten, gidsen en engelen). Ik heb er gewoon wel eens genoeg van dat als er een spirituele vraag wordt gesteld, alle niet-gelovers met spoed antwoorden dat het allemaal niet kan en onzin is. dan vind ik dat je die mensen die wel geloven het voordeel van de twijfel moet geven (noch niet- noch wel-gelovers kunnen iets bewijzen). in mijn beleving/geloof (geleerd op een spiritueel centrum en uit een heleboel boeken) maak je een aantal levens door, om vervolgeens voorgoed naar het licht te gaan. naarmate je meer levens hebt, wordt je wat wijzer en heb je minder snel een oordeel over zaken. dat is dus niet iets wat ik zelf verzonnen heb. Ook heb ik geen oordeel over jonge zielen, je kunt er niets aan doen als je nog niet heel veel levens hebt doorgemaakt. Sorry als ik hiermee iemand gekwetst heb, ik heb het ook maar ergens gelezen.
Wat is normaal? Wat is abnormaal?
Vraag je dat eerst af.

Als het voor mijn buurman normaal is om elke nacht zijn overleden moeder aan z'n bed te zien zitten, is dat toch prima?
En wanneer mijn andere buurman het normaal vindt om elke zondag in de kerk zijn God te aanbidden, houdt dat hem lekker van de straat.

Weet je wat ik normaal vind?
Wanneer ieder kan en mag geloven wat hij wil.
En of dat nou engelen, kabouters, God , Jawee, ufo's, de kerstman of Sinterklaas is, het is me om het even.

Zolang......ik er maar niet mee word lastiggevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is het geloven in een God, of in geesten net zo normaal. Maar als je een Christen vraagt of hij gelooft in een Hindoegod, zal hij direct ontkennend antwoorden. Voor de Hindoe is de Christen dus een godsloochenaar. Andersom zal dit hetzelfde zijn. Het gaat er allemaal om om elkaar in onze waarde te laten.
Geloof is geen wetenschap, want dan zou het geen geloof heten. Er zijn door de jaren heen vele vragen geweest waarom mensen geloven, en echt een sluitend antwoord is daar niet op te geven. De een zegt door angst, een ander zegt voor het sociale gebeuren. Echter niet iedere gelovige gaat wekelijks naar de kerk.
Om een begrip te krijgen waarom geloof überhaupt bestaat is er een filmpje. Ik voeg hierbij de link. Het is geen promoten voor geloven, maar meer een pscyhologische uitleg waarom mensen geloven.
http://www.nujij.nl/waarom-geloven-wij.5797962.lynkx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn nog meer onzichtbare dingen waar je in geloofd maar niet kunt zien bijvoorbeeld het lucht wat je inademt. En de engel (een reddende) iedereen geloof dat ze bestaan. Maar ooit gezien?
Duivel (satan) een wezen die mensen naar de hel uitnodigd. Je geloofd dat duivel ook bestaan, ooit gezien? Waarom zou je niet niet geloven of abnormaal is dat geesten bestaan.!!!

Toegevoegd na 48 minuten:
Zelfs beweren mensen dat ze de geest van Michael Jackson hebben gezien.
Waarom zou ze nou niet bestaan? Toch?

http://www.waarmaarraar.nl/pages/re/43200/Geest_Michael_Jackson_in_Neverland.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
echter, het verschil met de voorbeelden die jij noemt is wel dat je god en geesten op geen enkele manier kunt "meten" of "waarnemen".
Terwijl dat met lucht natuurlijk wel het geval is. En iedereen gelooft dat engelen bestaat? Nou sorry hoor maar de meeste mensen geloven daar helemaal niet in. En terecht natuurlijk, puur een kwestie van (bij)geloof.
Je kunt ook beter met beide benen op de grond staan dan aan al die zweverigheid te geloven.Er is wel meer tussen hemel en aarde maar dat is gebakken lucht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel erg goed hoor dat je zo een vraag stelt,ik zelf kan communiceren met de overledenen en als je dat kunt is alles zo anders...omdat niet iedereen dat kan en dus niet kan zien of horen kun je er alleen maar in geloven omdat je het niet zeker weet...wat je zegt is daarom eigenlijk geloven in god ook iets wat je niet ziet of hoort en gelijk ,in mijn ogen,aan geloven in geesten....als je net zoals mij dat wel kunt zien en horen dan weet je dat ieder gelijk is hierboven en helemaal geen echte god bestaat maar dat hij ook iemand was die meer kon zien en horen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in god geloven een historisch verleden heeft en algemeen geaccpeteerd is. Verder zijn er meer redenen om in god te geloven dan in geesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geloven is nooit in onzichtbare. geloven net als denken is altijd verbonden met een object en kan niet zonder object bestaan. je hebt altijd iets nodig om er over te denken of er in te geloven. zonder dat iets is geen denken en geloof mogelijk per definitie. dat object (waarin wordt geloven) is niet onzichtbaar

onzichtbaarheid kan wel een kenmerkende eigenschap van een object zijn maar en het is geen object op zich zelf. dus iets kan onzichtbaar zijn of iets kan zichtbaar zijn (of veranderen van eigenschappen van onzichtbare tot zichtbare en andersom, binnen de ruimte en tijd in relatie tot de waarnemer) maar in beide gevallen is dat iets een object en zijn zichtbaarheid en onzichtbaarheid een eigenschap van dat object

god als een object van geloof heeft dus wel duidelijke vormen en beschrijving (99 namen van Allah, 108 namen van Rudra of 1008 namen van Kali zijn enkele voorbeelden ervan)

punt is, god is geen object

wat betreft geesten ze zijn wel zichbaar voor mensen die ze kunnen zien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door onze opvoeding is het makkelijker in een God te geloven dan in geesten.
Maar als een gelovige zegt: ik geloof in de vader, de zoon en de heilige geest, dan gelooft hij toch ook in geesten!
Maar helaas onze opvoeding heeft bepaalt dat god gewoon is en geesten eng.
Wonderlijk eigenlijk omdat veel verschillende geloven er heilig van overtuigt zijn dat er een leven is na de dood.
Dus dat geesten bestaan!
Maar voor niet gelovigen is dat wat anders , die geloven vaak niet in een God en zeker ook niet in geesten.
Voor hun is dood ook dood!!
En wie zegt dat God onzichtbaar is, als we niet eens weten hoe hij er uit ziet.
En wie zegt dat geesten niet bestaan?
Die zijn ook niet altijd onzichtbaar!
Toch is het geloven in een God makkelijker dan het geloven in geesten.