Spiritualiteit is larie volgens vele. waarom beweren velen het te zijn (kunnen)

waarom heb je altijd in een vriendengroep of buurt dat niemand het over spiritualiteit heeft inneens heel veel mensen spiritueel zijn zodra de 1e erover begint. is het een taboe. en waarom zijn er inneens heel veel mensen die zeggen aura's te zien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidlijk, helder en waar+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Reactie verkeerd geplaatst, moet bij antwoord Starbless
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier lees ik het ook eddijst...

Het beste antwoord

Spiritualiteit is hier , daar en overal.
Bij iedereen aanwezig zonder uitzondering.
Het is in de natuur, tussen ons mensen en in de kosmos.
De meeste van ons zijn het echter verleerd er mee om te gaan.
We kunnen het niet tastbaar maken, niet te meten.
Hierdoor zijn er veel mensen tegen alles wat er maar mee te maken heeft.
Heel begrijpelijk, heel logisch.
Het meedoen met het spirtuele wordt helaas tegenwoordig vaak gezien als interessant doen, mee willen doen met de anderen, en dat is ook zo, zelfs op grote schaal.
Er is ongelooflijk veel onzin en misbruik onder de noemer spiritueel.
De media verdient er veel geld mee.
Veel van dit soort zaken verzieken het begrip spiritueel.
Het wordt belachlijk gemaakt en vaak ook nog terecht .
Heel veel site's doen hun best om het z.g.n. wetenschappelijk onderuit te halen, onderbouwt met honderden onderzoeken.
Zeer veel mensen gaan hier in mee en vegen alles van de tafel onder de mom onzin.
Het wachten is nu op een of ander wetenschappelijk
bewijs dat er zeker gaat komen.
Het moeilijke is nog steeds, wat moeten we dan meten.
En waar hebben we het over.
Tot dan ,zullen er nog steeds voor en tegenstanders zijn.
En komen we deze vragen telkens weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ho. Ho. Ho...

Niet te hard van stapel lopen bailey...

Enerzijds heb je (tot mijn eigen frustratie) een hype die zich afspeelt rondom Harry Potter. Er zal niemand zijn die zal beweren ineens te kunnen toveren. Maar er is wel al jaren met 'Up's and down's' een run op de serieuze kant op de spiritualiteit...

Anderzijds is er een soort van afkeer tegen de kerk. En aangezien men toch een 'houvast' wilt hebben is spiritualiteit een serieus alternatief. Het is open en toegankelijker dan welke pastoor, dominee, geestelijkwerker, whatever ook...

En als derde ben ik vanuit mijn eigen visie er van overtuigd dat ieder mens een bepaalde aanleg heeft voor het paranormale. En het zien van aura's is erg gemakkelijk te oefenen. Dit kost je een paar weken één á twee uur training per dag. En hier heb je geen eens reiki voor nodig...

En nu ik het toch over reiki heb. Het is van de gekke er van overtuigd te zijn dat je het paranormale alleen maar met reiki kan bereiken. Want ieder mens: Christen, Moslim, Heiden, whatever is in staat energie te sturen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritualiteit is in principe niets meer of minder dan zingeving, met of zonder hocus pocus, religie of paranormale toestanden. Het woord is alleen een beetje aan inflatie onderhevig sinds de commercie spiritualiteit heeft ontdekt als uberhippe melkkoe.

Denk aan hypes rondom randverschijnselen als de 'What the bleep'- films, de boeken rondom de Celestijnse Belofte (het enige echt slechte boek volgens mij dat ik ooit in mijn leven heb gelezen en waar de ' hype' een jaar of tien, vijftien geleden voorzichtig mee begonnen is) en meer recent The Secret, maar ook het megasucces van bladen als Happinez, Flow, en tegenwoordig ook het vroeger zeer interessante maar sinds 5-10 jaar zwaar gedegradeerde Psychologie.

De doelgroep bestaat primair uit vrouwen tussen de 30 en 45 met een ' is dit alles' - gevoel die zich aangesproken voelen door het Ultieme Geluk in Jezelf Vinden - concept dat deze industrie uitstraalt.

Uiteindelijk is elk mens in een bepaalde mate spiritueel, (anders waren we geen mensen ; meer willen weten / begrijpen is een zeer menselijk trekje en misschien wel precies dat wat ons voornamelijk onderscheidt van dieren) maar heeft de verbreding van de definitie (en op punten ook de versmalling) het wat minder ' iets van iedereen' gemaakt. Anderszijds is het ZO hip, dat mensen die er feitelijk weinig actiefs mee op hebben zich blijkbaar ook niet onbetuigd willen laten. Tenslotte heeft iedereen wel een mooi verhaal of anecdote om aan de discussie bij te dragen. Je kunt er tenslotte alle kanten mee op.

Aura's zie ik nooit ; ik drink niet en ga op tijd naar bed ;-). Maar ik VOEL hem wel. Als er iemand in de bus te dicht naast me gaat zitten ofzo, of een opdringerige verkoper op straat een stapje te ver naar voren doet. Dan zitten ze ' in mijn auta' , en dat voelt NIET prettig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed beschreven, +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals jij bij mij ben ik het met jou niet 100% eens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
What the bleep, onzin?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, het kon me ECHT niet één seconde overtuigen of boeien, en ik heb toch twee keer gekeken En het boek gelezen, maar helaas pindakaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe meer je van de wetenschappelijjke ontwikkelingen weet, hoe tenenkrommender What the Bleep is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb voortdurend het idee dat ze bewust heeel erg vaag zijn en overdreven opzettelijk onduidelijk in hun taalgebruik. Ik kan er dan op een gegeven moment werkelijk geen touw meer aan vastknopen, met de bedoeling natuurlijk dat ik denk dat het aan mij ligt dat ik het niet snap. Echter , een verhandeling over pakweg iets extreems als teleportatie aan de hand van quantummechanica is ook heel ingewikkeld, maar kan ik WEL prima volgen. Dus dan ben ik toch geneigd te denken dat het aan mij niet kan liggen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, dat is wat ik bedoel met tenenkrommend. Veel wazig taalgebruik, veel vage verwijzingen naar iets dat vagelijk bekend lijkt. De bedoeling is dat de kijker een gevoel van herkenning krijgt, en daaruit concludeert: ja, daar moet dan wel iets inzitten. Sommige kijkers, zoals jij en ik, kijken en denken verder dan "vagelijk bekend". Die vragen zich al tijdens het kijken af, wat het dan precies betekent, en hoe het zou kunnen samenhangen met andere dingen. Als je dat doet, prik je het sprookje meteen door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er moet gewoon minimaal iets van logica inzitten, of een gevoelsmatig ' ja verhip' . Bij quantummechanica heb ik dat dus wel, vermoedelijk doordat het ondanks dat we er weinig van begrijpen en het niet strookt met onze eigen wereld, het al wel toepasbaar (denk aan lasers, camera's ed) en dus aantoonbaar is. In feite is het net zo ' bovenaards' , maar dan gedegen en onderbouwd. Daar kan ik blijkbaar wat mee. Toen ik ' What the Bleep' zag, was ook mijn eerste gedachte (die steeds weer terugkwam) : verdiep je eerst eens ineen stukje elementaire natuurkunde.
Je vraag is niet te beantwoorden. Je vraagt waarom velen spiritueel zijn, of aan spiritualiteit doen. Maar wat bedoel je met spiritualiteit? Welke van de vele honderden vormen ervan?

Het leuke is, dat de meeste mensen zo ontzettend oppervlakkig bezig zijn, dat ze niet doorhebben dat ze elk een andere soort spiritualiteit beoefenen. De een is heel spiritueel omdat ze naar de planeet met de giraffe reist. De ander is heel spiritueel omdat ze aan reiki doet. Weer een ander is spiritueel omdat hij krachtlijnen voelt die in de grond zitten. Een vierde is spiritueel omdat hij "energie" kan (be)sturen. De volgende is spiritueel omdat ze aan wicca-dansen doet.

Bij feestjes zie je, als je goed oplet, dat ieder in zijn eigen wereldje zit, en daarover vertelt. De ander negeert het wereldje van de eerste persoon, en vertelt van zijn of haar eigen wereldje - wat dan door de eerste persoon wordt genegeerd.

Zo ontstaat er een gesprek, prachtig om van een afstandje te volgen, van twee mensen die volkomen langs elkaar heen praten, zonder dat ze dat zelf in de gaten hebben. Na afloop zijn ze heel blij omdat ze "toch zo fijn over spiritualiteit hebben kunnen praten" - zich niet realiserend dat ze alleen maar tégen de ander hebben gepraat, niet mét de ander.

Als je wat minder goed oplet, denk je dat spiritualiteit erg leeft. Dat zou het gevoel kunnen zijn dat jij beschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer jammer dat je je vooroordelen weer klaar hebt met:
"het leuke is dat de meeste mensen zo oppervlakkig bezig zijn".
Uit jouw bijdrage lees ik dat 'deze groep' het niet door heeft, het niet zou snappen. Wanneer je echt geïnteresseerd bent in het leven, in je medemens en hem beter wil begrijpen wat hem beweegt, zul je als eerste vrij moeten zijn van oordeel, ver- of vooroordelen. Alle mensen zijn, gelijk jij, op zoek het leven te doorgronden. Ieder om zijn manier. Jij wil dit mn wetenschappelijk uitgetikt zien, en de spiritualisten nemen hiervoor een andere benadering/insteek enwel die van zijn gevoel, ervaring, emotie, intuitie.... En ja, dit is subjectief en heel individueel. Daarom wordt dit bv door jou (en de reguliere gezondheidszorg om nog maar wat aan te halen) )als niet serieus genomen. Hoe komt dat....
Omdat jij en zij hier niet mee overweg kunnen (praktijkvoorbeeld en eigen ondervinding)! Wat moeten jullie met gevoelens, met kronkelingen in de geest, de beleving van de ander. Jullie kunnen er niets mee (Ik merk dat ik generaliseer. Dit is niet mijn opzet) Zowel jij, als zij, hebben een eigen manier gevonden wat het dichtst bij jou en bij hen ligt om het leven te leven. Ieder is op zijn manier lerende, op zoek naar zijn antwoorden, enz. Ieder op zijn eigen manier. Dit is dé manier om te bepalen hoe het voor jou werkt; en is.
Of je daarvoor op enig moment eerst de wetenschap kiest om jouw waarheid/ jouw totaalbeeld te bepalen (misschien heb je de spirituele kant daarvoor al doorvorst) om je vervolgens te verdiepen in 'het spirituele', of vice versa. Ieder leert door vallen en opstaan. Geef hem en jouzelf de kans je hoofd te stoten om er vervolgens een oplossing voor te zoeken deze niet meer te stoten. Aangeprate 'wijsheid' werkt niet, wel die door eigen ervaring en studie wordt opgedaan. Nogmaals, ik keur jouw waarheid niet af, maar doe dit (en zeker niet op voorhand!) ook niet bij anderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Berth, je leest een opmerking die ik niet heb willen maken. Als je alleen het zinsdeel leest dat je citeert, lijkt het net of ik spiritualiteit in zijn algemeenheid oppervlakkig noem. Maar dat is niet wat ik doe. Mijn opmerking betreft twee mensen die twee totaal verschillende vormen van spiritualiteit beoefenen, daar met elkaar over in gesprek gaan, en vervolgens niet doorhebben dat hun benaderingen zo compleet verschillend zijn. Dat mag ik oppervlakkig noemen, toch? Vergelijk het met een discussie tussen twee fervente gelovigen, bijvoorbeeld een streng katholiek en een aanhangster van wicca die bij volle maan de natuurgeesten aanbidt. Als die twee met elkaar praten, allebei enthousiast zijn over het fijne gesprek over hun gezamenlijke geloof, maar niet doorhebben dat hun uitgangspunten, hun benaderingen, hun hele ziens- en handelwijze, compleet van elkaar verschillen - dan mag ik dat oppervlakkig noemen.
Ik denk dat het te maken heeft met de vrijheid waarop mensen hun mening of visie durven te geven. Of liever gezegd het gebrek aan vrijheid.
Zeker als het gaat over diepgaandere zaken of filosofie. Hierover zijn we toch opgegroeid dat we niet zo raar moeten doen en waarom kunnen we niet accepteren dat dingen zijn zoals ze er zijn zonder daar wat achter te zoeken.
Ik ben ook zo opgegroeid. Het is bij mij in ieder geval van jongs af aan onderdrukt om hierover te praten. Onze ouders zijn dat kennelijk niet gewend.
Wat de wetenschap nog niet heeft bewezen bestaat niet.

Ook speelt het universum een rol. De wet van de aantrekkingskracht. Als je eenmaal open gaat staan voor spiritualiteit, zal je andere mensen aantrekken die je ontmoet daarin. Maar ook gaan mensen in jouw omgeving opeens reageren omdat die zich ook aangetrokken voelen.
Iedereen creeert namelijk zijn eigen kring met mensen waar hij in WIL leven.

Als je paranormaal bent, is het net zoals homo zijn moeilijk om uit de kast te komen. Bang voor afwijzing. Het is namelijk iets wat nog niet bewezen is en daardoor heel ongrijpbaar is. Mensen weten niet wat ze er mee aan moeten. Voor sommigen is het zelfs een ziekte en hoor je bij de psychiater thuis.

Gelukkig is de wereld aan het veranderen. Er komen steeds meer nieuwetijdskinderen.