Wie is nou de grondlegger van de moderne hekserij?

Eliphas Levi, Madame Blavatsky of toch iemand anders?

Oh ja, nog popie jopie vergeten Aleister Crowley maar dat is meer een 19de eeuwse Uri Geller.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Shamanen zijn dat en de traditie is oeroud...

Ik ken geen moderne hekserij, dat is oeroud, zolang er de mensheid is, zijn er shamanen en dus ook heksen...

:-))

Toegevoegd op 24-06-2009 22:41:01
Blavatsky was van de Theosofische beweging en Eliphas Levi een mystica, genaamd Alphonse Louis Constant...

Toegevoegd op 24-06-2009 22:46:06
Aleister Crowley, the Big Beast ook niet hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die waren allemaal zo maf als een koekie.
Ik denk eigenlijk als je een beetje serieuze invalshoek zoekt, dat Gerald Brosseau Gardner de beste papieren heeft. Die heeft Wicca in elk geval weer op de kaart gezet nadat het niet langer bij wet verboden was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Madame Blavatsky zo maf als een koekie??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apseluut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1... geen verder commentaar nodig...
Denk dat grondleggers van de 'moderne hekserij' en wicca-volgers toch iets luchtiger zijn. De 3P's uit Charmed en Willow van Buffy the Vampireslayer hebben denk ik meer 'grondleggen' gedaan dan menig 'serieuze' warlock of heks.

Voor een wat serieuzer onderlegd antwoord, zie bronnen.

Toegevoegd op 25-06-2009 15:27:49
Met de eerst genoemden, wil ik inbrengen dat deze opkomst op tv sterke invloed heeft gehad op de interesse van jongeren hierin en de commerce die hier omheen zichzelf Wicca of Hekserij noemt. Deze boekjes en bronnen lopen meestal in het verlengde van deze series.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, is die niet aan te wijzen. De door jouw genoemde personen en heel veel anderen zijn ontwikkelaars en aanpassers. De hekserij was er al van af de sjamanen. De tegenwoordige hekserij waarop jij doelt, is een voorgaande ontwikkeling die is aangepast aan deze tijdsgeest. Ze waren er al heel vgroeger en er zullen nog velen geboren worden.