Karma is volgens mij iets dat niet echt te ontkennen is (maar ja, dat is mijn idee).

We leven in een reactionair universum (je duwt en verplaatst iets, dat verplaatst iets, dat verplaatst iets). Dus alles wat je doet heeft gevolgen. Daarnaast is dit in sociaal opzicht en psychisch opzicht in mijn idee niet anders. Je glimlach naar iemand op straat, die voelt zich iets beter, komt een ander tegen die zich negatief voelt, glimlacht ook iets meer en de ander voelt zich minder negatief. Die laatste komt jou weer tegen en zal in plaats van wat hij/zij anders had gedaan (bijvoorbeeld tegen je aan botsen door onverschilligheid of balorigheid) iets meer rekening houden.

Ik denk ook dat op een of andere manier deze keuzes, acties en intenties redelijk mens gebonden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Geloof je in karma? Dus je weet het niet en je vraagt bevestiging...
Dus ja... Karma bestaat in het echt...

Maar hoe kan ik karma dan zien? Dat is dan je volgende vraag...
Karma is alles wat je had moeten doen en wat je verzuimd hebt om te doen EN karma is dat wat je toch had gedaan terwijl je dat had moeten laten...

Leuke definitie zuig ik zo uit de duim hé...
Maar het is de waarheid... En is er iets wat aan mijn definitie voldoet in jouw ervaring? Als je ja moet antwoorden dan is dat het bewijs voor karma...
Als je nee zou antwoorden dan zeg ik dat karma voor jou niet bestaat..

En wat is dan karma precies, ja dat is voor iedereen verschillend, en de enige die dat precies kan weten ben jij en niemand anders...

Mag ik volstaan met dit antwoord... Dank je...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag of jíj in karma gelooft, ik vraag voor mezelf geen enkele bevestiging want ik geloof absoluut in karma ;) De definitie van karma is heel simpel; de wet van oorzaak en gevolg, oftewel handelen, oftewel dat alles wat we doen een oorzaak vormt die op een later tijdstip een gevolg heeft. Jij omschrijft het als 'alles wat je had moeten doen en verzuimd hebt' en 'wat je toch had gedaan terwijl je dat had moeten doen.' Kun je dit nader toelichten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks Guidance ^^
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben blij dat ik een kleine bijdrage heb mogen leveren :D Have a nice day!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX, je hoeft niet altijd te antwoorden hoor. Als je het antwoord op een vraag niet weet, kun je die ook gewoon overslaan... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ok dan laat ik het hierbij...
Ik geloof niet in karma in de reden-gevolg manier. Ik geloof meer in de afstreep regeling. Ik probeer elke dag een stuk zwerfvuil in een prullenbak te gooien, daarmee gun ik mezelf de valse luxe om negatieve gedachten te hebben over bepaalde situaties zonder me een slecht persoon te voelen (bij wijze van spreken). Een beetje op een kinderachtige manier (als ik dit propje vanaf hier in de prullenbak kan gooien mag ik een wens doen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja...

Ik geloof dat mijn Karma er voor zorgt dat de ziel uiteindelijk volwassen word na een x-aantal levens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geloof je dat of weet je dat zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat, want in deze gaat het om één aanname dat dit zo is. En helaas niet over het zeker weten dat het zo is...
Of het echt zo is doet er niet zoveel toe, maar
je volgende leven(s) proberen te verbeteren door nu 'goed' te zijn en te leven is al een stuk beter dan die motivatie uit een 'hemel' te halen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja daar is veel voor te zeggen...
+1
Ik geloof alleen in kabouters en weet niet welke betekenis je toekent aan het begrip "karma". Ik begrijp uit wiki dat er vele betekenisen zijn, waaronder het Nederlandse gezegde "Wie goed doet, goed ontmoet".

Dat vind ik een mooi gezegde en ik denk dat het in praktijk inderdaad zo werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Kweenie, ja kabouters... ze zouden inderdaad maar zo kunnen bestaan ^^
Het begrip karma is simpel; de wet van oorzaak en gevolg. Je zou het inderdaad kunnen vertalen in "wie goed doet, goed ontmoet."
Een hoop gelovigen hier.
Karma bestaat niet. Hoe graag je dat ook zou willen.
Karma is bedacht door mensen die niet kunnen aanvaarden dat er slechte dingen gebeuren met goede mensen, en dat bijv. slechte mensen ook rijk worden.
Karma is voor velen het kalmeermiddel om vreselijke zaken onder ogen te kunnen zien, zoals kinderen die lijden, moordenaars die vrij rondlopen, enz.
Zonder karma zou je je misschien voor de eerste keer 100% verantwoordelijk kunnen voelen en het idee kunnen krijgen dat je zelf de controle hebt over je eigen leven. En dat vinden velen doodeng.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman, karma bestaat niet? Dus jij gelooft ook niet in het strafsysteem dat een crimineel of moordenaar beboet moet worden of wordt? Of wanneer iemand erg goed is in zijn/haar werk daar wellicht een beloning of promotie tegenover staat? Of in het Nederlandse gezegde; wie goed doet, goed ontmoet? "Een hoop gelovigen hier." Karma is geen geloof maar een wet van "actie en reactie". Er is dus geen God aan het werk die straft of beloont. Het heeft juist helemaal niets te maken met beloning en/of straf. Karma is absoluut niet bedacht 'door mensen die niet kunnen aanvaarden dat er slechte dingen gebeuren met goede mensen.' En andersom. Jij kijkt naar wat er gebeurt in de korte periode van dit leven. Vanuit karma gezien is er een totaal andere kijk hierop: veel van de gevolgen die we in dit leven ervaren zijn gevolgen van activiteiten uit vorige levens en veel van de activiteiten die we in dit leven verrichten zullen pas in toekomstige levens tot uiting komen. Je bént juist 100% verantwoordelijk voor alle activiteiten die je verricht met lichaam, spraak en geest. En daarmee héb je controle over je eigen leven.
AWM
14 jaar geleden
Met de laatste alinea ben ik het volledig eens. Met de tekst over vorige en toekomstige levens niet. Dat leidt alleen maar af van wat we hier en nu moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien juist niet, het is maar hoe je het bekijkt :)
Ha, die Marita;

Ik zie karma als de opsomming van je doen en laten tot het huidige moment. Als die in balans is heb je het aardig voor elkaar, zo niet moet er nog aan gewerkt worden. Het gaat mij echter te ver om erin te 'geloven'; dat zou voor mij persoonlijk teveel het idee geven dat zaken door erop te vertrouwen vanzelf wel goed komen. Ik denk dat je daarin altijd zelf actief moet (proberen) te zijn. Ook de correlatie tussen eerdere handelingen en latere gevolgen zie ik niet; dat zou betekenen dat iedereen uiteindelijk (en veelal onbewust) zijn eigen levensloop in handen heeft en dat gaat er bij mij niet in.