wanneer is iemand een pedofiel?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Relaties
3.1K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SBaijens, op bijgaande site staan ongeveer alle antwoorden op de vele vragen over dit onderwerp.
Wanneer is iemand een pedofiel is niet met één antwoord te benoemen, daarvoor is deze seksuele geaardheid of seksuele voorkeur te complex.
https://stopitnow.be/faq
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ik zie dat deze vraag meerdere keren op GoeieVraag is gesteld met niet altijd juiste antwoorden. Zelfs antwoorden die aangemerkt zijn als Beste antwoord zijn vaak onvolledig of onjuist.

Antwoorden (2)

Een pedofiel is een volwassen persoon die zich seksueel aangetrokken voelt tot kinderen die nog geen secundaire geslachtskenmerken vertonen (verlaging van de stem, haargroei, borstontwikkeling, ...). Hierbij wordt vaak uitgegaan van kinderen onder de leeftijd van 13 jaar. Sommigen voelen zich alleen aangetrokken tot kinderen, terwijl anderen zich aangetrokken voelen tot zowel volwassenen als kinderen. Pedofilie valt volgens het classificatiesysteem voor psychiatrische aandoeningen onder de parafilieën, seksuele voorkeuren die afwijken van de heersende norm*.
Pedofilie wordt vaak verward met pedoseksualiteit; seksueel gedrag met betrekking tot kinderen. Pedofilie als seksuele voorkeur is niet strafbaar, het verrichten van pedoseksuele handelingen wel.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Pedofilie is een term die door deskundigen verschillend wordt gedefinieerd. Over het algemeen verwijst deze term naar mensen die zich seksueel aangetrokken voelen tot minderjarigen die nog geen secundaire geslachtskenmerken vertonen, zoals verlaging van de stem, haargroei of borstontwikkeling. Hierbij wordt vaak uitgegaan van minderjarigen onder de 13 jaar. Wanneer iemand zich seksueel aangetrokken voelt tot minderjarigen tussen de 13 en 15 jaar, heet dit hebefilie. Wanneer iemand zich aangetrokken voelt tot minderjarigen tussen de 16 en 18 jaar, heet dit efebofilie.

Hierbij moet worden aangetekend dat jongeren in de puberteit langzamerhand seksualiteit ontdekken. Hierbij worden mogelijk onderling handelingen verricht die volwassenen juridisch gezien niet met hen mogen uitvoeren. Hiermee bedoel ik dat seks tussen leeftijdsgenoten in de puberteit niet per definitie verboden is: een 12-jarige die seks heeft met een andere 12-jarige zal niet worden beschouwd als een pedofiel.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ ja, ook waar