Als je samenwoont zonder dat er iets geregeld is, heb je dan rechten als partner overlijd?

Wonen alweer twee jaar samen in zijn koopwoning. Dit is ook officieel mijn woonadres. We hebben geen samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap. Mocht hij komen te overlijden, wat zijn dan mijn rechten? Ook heb ik moeite mijn geld in zijn huis te investeren. Ik heb er dan nu plezier van, maar eigenlijk investeer ik dan in zijn erfgename.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Relaties
2.4K
paulus811
4 jaar geleden
De vraag is wat je partner wil, zoals het nu is gaat bij een eventueel overlijden het huis naar zijn familie en jij hebt geen enkel recht. En investeren in het huis zou ik pas doen als je zeker weet dat het aan jou nagelaten wordt. Andersom geldt trouwens ook, als jij eerder komt te overlijden krijgt jouw familie niets.
ronron1212
4 jaar geleden
Als ze wel wat hebben geregeld krijgt haar familie ook niets langstlevende partner erft alles @paulus811
paulus811
4 jaar geleden
Dat is niet waar ronron1212, je kunt in een testament opnemen dat beide families erven onafhankelijk wie het eerst overlijdt. In eerste instantie gaat de erfenis naar de levende partner, als ook die overlijdt wordt het over beide families verdeeld. M.a.w. het is maar net WAT je regelt.
ronron1212
4 jaar geleden
Dat moet je dat wel eerst regelen in een testament anders geld gewoon langstlevende @pauls811
Castle
4 jaar geleden
Ik heb zelf een samenlevingscontract en een testament zodat alles in ieder geval naar de langstlevende gaat. Laat je goed informeren bij een notaris.
erotisi
4 jaar geleden
Je kunt bezittingen krijgen ogv het huwelijksvermogensrecht of het erfrecht. Het laatste is niet waarschijnlijk omdat er geen testament is en ook geen partnerschap die volgens het erfrecht recht op de nalatenschap geeft.
Blijft over verkrijging via het huwelijksvermogensrecht. Natuurlijk is hier niet echt sprake van huwelijksvermogensrecht want er is geen huwelijk maar juridisch gezien kan een eventuele gelijktrekking heel misschien plaatsvinden voor sommige elementen. Deze vraag is al redelijk uitgeprocedeerd maar nog niet helemaal. Lees: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:PHR:2018:1444
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het was laatst op TV dat de partner met de kinderen zelfs het opgebouwde pensioen niet krijgt omdat ze niet waren getrouwd, en partner het bij het pensioenfonds niet vast had laten leggen.
Er zijn veel dingen om samen over na te denken
paulus811
4 jaar geleden
Ja ronron1212, dat zeg ik toch! Je moet dat in een testament regelen. Ik ken een voorval waarbij een echtpaar zonder kinderen bij een auto ongeluk in het zkh terecht kwam. De man overleed, de vrouw overleed 5 minuten later. En daardoor ging alles naar de familie van de vrouw. De familie van de man kreeg helemaal niets.

Antwoorden (1)

Als je geen samenlevings- of partnercontract hebt, heb je ook geen rechten. Als je partner overlijdt kan de familie het jou heel erg moeilijk maken. Zorg, dat je in ieder geval bij de notaris een en ander vastlegt. Een notaris kan je ook heel goed aangeven waar jullie op moeten letten om straks niet in de problemen te koen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Antoni
4 jaar geleden
Wat bedoel je met "heel erg moeilijk maken"?
ronron1212
4 jaar geleden
Dat ze uit het huis gezet wordt en de erven het verkopen.
jodyenboyke
4 jaar geleden
+ Evelien, zorg dat je je zaakjes regelt! Ik ken mensen die niets geregeld hadden, een bak grote ellende, ook al was de familie welwillend met het huis o.a.!