Is seks tegen me zin in verkrachting?

De laatste paar dagen ben ik een beetje gaan nadenken over mijn seksleven met mijn ex. In de begin van de relatie hadden we meerdere keren per dag seks. Maar op een gegeven moment had ik er minder zin in, terwijl hij de hele tijd seks wou hebben. Soms heb ik mezelf eraan toegegeven alleen omdat hij seks wou hebben en ik wou toen geen ruzie, dus ik had eigenlijk seks tegen me zin in. Dat gebeurde best vaak. De laatste 2-3 maanden van onze relatie deedt het ook echt pijn om seks te hebben, dus ik had er gewoon helemaal geen zin meer in. Betekent dat hij mee eigenlijk heeft verkracht? Omdat ik alleen seks had zodat hij stopte met zeuren, terwijl ik er eigenlijk geen zin in had.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Relaties
4.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Seks tegen je wil is definitie van verkrachting
Thecis
4 jaar geleden
@Ritsuka
In de volksmond wel. In juridische zin ligt dit wat gecompliceerder...
Edraket
4 jaar geleden
@Ritsuka
Als de vrouw de dag erna spijt heeft, dat dit is gebeurd, terwijl ze er wel in toestemde, is het dan ook verkrachting?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Soms heb ik heb mezelf eraan toegegeven, alleen omdat hij seks wilde hebben en ik geen ruzie wou". Heb je ook tegen hem gezegd dat je geen zin had en niet wilde? Je verhaal komt bij mij over als: Ik wilde niet, deed het met tegenzin, zonder dat ik dat aan hem kenbaar heb gemaakt. Als dat zo is, is dit zeker geen verkrachting, of misbruik.
erotisi
4 jaar geleden
Ik ben benieuwd hoe zoiets in Zweden wordt beoordeeld
SentWierda
4 jaar geleden
Wat verkrachting is, is omschreven in artikel 242 van het Wetboek van Strafrecht,
De tekst:
Hij die door geweld of een andere feitelijkheid of bedreiging met geweld of een andere feitelijkheid iemand dwingt tot het ondergaan van handelingen die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt als schuldig aan verkrachting gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twaalf jaren of een geldboete van de vijfde categorie.
Wat de vraag van loortje98 betreft: vooral belangrijk is of sprake is van bedreiging met geweld.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
als je het ni wilde en het zei is het verkrachting
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Je hebt 2 soorten word je seksueel misbruikt tegen je wil is dit een verkrachting maar word je seksueel misbruikt tegen je wil met geweld is dit aanranding. Let op want toen ik 14 was werd ik verliefd op een jongen van 17 en hij wou zo graag in mij maar ik wou niet en zei seks komt later, op een dag zag ik hem roken en was een beetje kwaad hiervan tot hij aan mij vroeg wil je een trekje ik zei nee dankjewel en hij 1 trekje schat je gaat toch geen klein kind uithangen. Ik nam een trekje niets vermoedend van een joint en vond dat gevoel wel tof maar ik wou meer en werd grof tegen mijn ouders omdat ik stilaan een junk werd tot op een dag al verkeerd ging hij pssst snoesje ik zag wit poeder en was van wiet ok dit nooit in mijn leven maar nog niet tegoed gezegd of hupla daar ging een lijntje en ik was weg toen hij het blijkbaar nodig vond om op me te kruipen. Een tijdje later wist ik wat er was gebeurd ik was verkracht omdat het bloed in mijn slip er niet om loog.

Antwoorden (2)

Verkrachting zal in de volksmond omschreven worden als: “het tegen iemands zin toch seks hebben”. De juridische definitie van verkrachting is echter anders. .

Volgens de wet is verkrachting iemand dwingen tot het ondergaan van handelingen die (mede) bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam door middel van (bedreiging met) geweld of door middel van (bedreiging met) een andere feitelijkheid. Kortom: er moet sprake zijn van dwang, door (bedreiging met) geweld of een andere feitelijkheid. Die dwang moet tot seksuele handelingen leiden waarbij het lichaam wordt binnengedrongen. Is dat het geval, dan is een veroordeling voor verkrachting mogelijk.

Ik ken de details niet, maar wanneer er slechts sprake is van "zeuren" en "geen ruzie willen" dan is dat nog een hele stap naar bedreig, laat staan geweld.

Nogmaals, er kunnen details zijn die de zaak in een ander licht zetten, maar zo als ik de zaak zie is er juridisch gezien géén sprake van verkrachting,.
Thecis
4 jaar geleden
Hierbij toevoegende dat het wel zeker valt onder grensoverschrijdend gedrag. Dat is alleen niet hetzelfde als de juridische term "verkrachting". Vanuit statistieken blijkt (uit mijn hoofd meer dan 1/3 van de vrouwen) in aanraking is geweest ergens in hun leven met seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Zolang je akkoord gaat met de handelingen die hij verricht is het geen verkrachting. Als je er geen zin in hebt én je zegt dat je niet wil, maar hij doet het bijvoorbeeld toch: dit is verkrachting. Zolang je niet gedwongen word seksuele handelingen te verrichten of te ondergaan, is het geen verkrachting. Natuurlijk weet ik niet wat jou definitie is van zeuren, maar als het gaat om blijven vragen, dan is dit nog bij lange geen dwang of geweld.
een jaar geleden