Hóe vraag je iemand voor een geregistreerd partnerschap ?

Je hoort natuurlijk altijd "wil je met me trouwen?" Maar hoe zit dat dan met een geregistreerd partnerschap? Dus hoe vraag je aan iemand of hij of zij dat wilt? En heet dat dan een "partnerschap aanzoek"? want je hoort daar vrijwel nooit over namelijk. Kan iemand mij vertellen hoe dat dan precies zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Relaties
9.8K
ronron1212
6 jaar geleden
een geregistreerd partner schap is bijna net zo als een huwelijk.
https://www.heetebrij.net/2014/02/wat-is-het-verschil-tussen-trouwen-en-geregistreerd-partnerschap/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oke dankjewel, maar heb je nog een antwoord op de vraag?
ronron1212
6 jaar geleden
Zullen we een geregistreerd partnerschap aan gaan of ga je liever trouwen.
Castle
6 jaar geleden
Ik heb veel geld besteed aan testamenten en samenlevingscontract dat ik eigenlijk beter een feestje kan kunnen geven en dan "maar" echt trouwen.
ronron1212
6 jaar geleden
@Castle lees mijn link er is in dat geval geen verschil tussen trouwen en een geregistreerd partnerschap alleen het scheiden gaat iets sneller.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoe je dat vraagt, is niet vastgelegd.
Dat kun je helemaal zelf bepalen. (Bij ons is het zonder vraag/aanzoek gegaan; meer in overleg). Dat geldt trouwens ook voor "gewoon" trouwen.
Je ziet inderdaad wel vaak een aanzoek-op-de-knieën.
Maar dat is een gewoonte; dat is geen verplichting.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Marjol31n: volgens mij gaat geregistreerd partnerschap meestal in overleg; de 'aanzoeksachtige-vraag' is daar meestal al aan vooraf gegaan of hangt ermee samen, namelijk "wil je met mij samenwonen?" Als het antwoord "ja" is, ga je - hoop ik! - nadenken over wat dat inhoudt en wat je daarvoor moet of wilt regelen. Geregistreerd partnerschap ga je aan wanneer je besluit dat je goed voor elkaar wilt (blijven) zorgen in de toekomst, ook wanneer er minder leuke tijden komen en voor wat betreft het zakelijke deel. Net als trouwen, overigens. Daarmee regel je dat de ander medische beslissingen over jou mag nemen wanneer je dat zelf niet kunt, dat je partner recht heeft op een deel van jouw pensioen, dat er na jouw overlijden dingen geregeld zijn, je beiden gezag hebt over eventuele kinderen, etc. Je kunt dat soort dingen allemaal apart regelen bij de notaris, maar je kunt ook trouwen of een geregistreerd partnerschap aangaan zodat het allemaal in één keer geregeld is én je daarmee meteen ook voor de buitenwereld min of meer je relatie consolideert. Je kunt natuurlijk prima samenwonen zonder te trouwen of je partnerschap te registreren, maar wanneer je van plan bent om bij elkaar te blijven en ook voor elkaar te (blijven) zorgen, moet je daar ook zakelijk dingen voor regelen zoals een huwelijk of geregistreerd partnerschap (of allerlei dingen apart bij de notaris vast laten leggen).

Antwoorden (3)

Ik denk niet dat hier een sluitend antwoord op is. Je kunt natuurlijk op je knieën gaan en vragen 'wil je een geregistreerd partnerschap met me aangaan' maar dat klinkt niet echt romantisch, daar zal iedereen het over eens zijn. Hoe dan wel? Ik zou zelf iets zeggen in de trant van: ik wil mijn leven graag met jou delen. Hoe je dat vervolgens dan juridisch regelt, lijkt me op dat moment niet zo van belang.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De vraag zou moeten zijn: "Wil je ons partnerschap registreren?" Je bent dus al partners en als je dit registreert, verbindt de wet daaraan dezelfde gevolgen als aan een huwelijk. Trouwen is wel romantischer en je voorkomt verdere taalkundige problemen zoals bijvoorbeeld een geregistreerd-partnerschapring. Die is een stuk lastiger te spellen als een trouwring.

Toegevoegd na 7 minuten:
Trouwen hoeft ook niet duur te zijn. In veel gemeenten kun je nog gratis trouwen op maandag en de bruid kan een trouwjurk van de Zeeman kopen voor €29,95.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@Pedro ook een geregistreerd partnerschap is een soort huwelijk verschilt niet met het echte trouwen dus je kunt ook dan een trouwjurk aan naar het stadhuis of waar je anders wilt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor de wettelijke bepalingen over het geregistreerd partnerschap verwijs ik je naar titel 5A van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek. Ik weet niet of mensen vaak een trouwjurk dragen als zij een geregistreerd partnerschap aangaan. Castle zegt dat hij een feestje gaat geven als hij zou gaan trouwen, vandaar de suggestie voor een trouwjurk. Overigens kun je ook binnen een week scheiden als je het eens bent, of jaren over de ontbinding van een gp doen als je het niet eens wordt.
Reddie
6 jaar geleden
@Pedro, @ronron1212
Waar halen jullie die trouwjurken vandaan?
Je kunt gewoon in spijkerbroek trouwen.
En jullie geven geen antwoord op de vraag.
ronron1212
6 jaar geleden
@Reddie lees het antwoord daar staat trouwjurk. Ik reageer op een antwoord net als jij nu doet.
ronron1212
6 jaar geleden
@reddii het antwoord is van Pedro
Reddie
6 jaar geleden
@ronron1212, sorry ;-)
ronron1212
6 jaar geleden
Ok @Reddie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Reddie Het antwoord op de vraag "Hóe vraag je iemand voor een geregistreerd partnerschap" is "Wil je ons partnerschap registreren?" Dat staat in de eerste zin van mijn antwoord. Hoe kom je erbij dat ik geen antwoord geef op de vraag? @ronron In de reacties op zijn vraag zegt Levenslang203 "Ik heb veel geld besteed aan testamenten en samenlevingscontract dat ik eigenlijk beter een feestje kan kunnen geven en dan "maar" echt trouwen." Daarom geef ik de suggestie voor de trouwjurk. Ik vermoed dat zowel de vraagsteller als de anderen wel weten dat je in een spijkerbroek kunt trouwen.
ronron1212
6 jaar geleden
@Pedro dat had ik al gezien daarom reageer ik ook op Reddie
Je vraagt niet iemand voor een huwelijk of geregistreerd partnerschap. Je praat eens serieus over toekomstplannen en plots ben je het met elkaar eens dat je gaat trouwen of partnerschap registreren, of niet.
Elke andere aanpak lijkt me heel erg slecht, gezien de grote gevolgen van zo'n besluit.