Waarom is vertrouwen zo belangrijk in vriendschappen en relaties?

Is dat omdat mensen zich veilig willen voelen bij elkaar? Of heeft het met eerlijkheid te maken?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Relaties
6.2K
erotisi
7 jaar geleden
vertrouwen is inderdaad oa zich veilig voelen. Een manier die vertrouwen kan scheppen is eerlijk zijn
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Eens met erotisi,
Oneerlijkheid en vertrouwen gaan niet samen.
Zich veilig voelen, op iemand kunnen bouwen, erop vertrouwen (ook een vorm van vertrouwen, zich veilig voelen) dat de ander je accepteert zoals je bent.
Vriendschap houdt geen stand als de ander je manipuleert of probeert je wezenlijk te veranderen.

Het beste antwoord

Juist in een relatie is vertrouwen heel belangrijk. Het geeft rust onderling!
Wanneer je je vriend/vriendin vertrouwt, heb je er geen enkel probleem mee als deze vriendschappelijk contact heeft met resp. andere vrouwen of mannen. Je kunt er dan eerder van uitgaan dat je partner je niet zal bedriegen.
Dat wil niet zeggen dat je partner je nooit zal bedriegen, want ook in een goede relatie kan het fout gaan, maar je gaat er anders mee om indien je iemand helemaal vertrouwt.

Is het vertrouwen eenmaal geschaad, dan is elke relatie beschadigd zo niet vernietigd.
Het blijft hangen, ook als de ander er heel veel spijt van heeft getoond. Een relatie is zonder vertrouwen gedoemd te mislukken.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+Zo is het precies @amc! goed verwoord.
Beschadigd vertrouwen is moeilijk, "Vergeven en vergeten!?" Nee, het is nooit weg , blijft hangen , ongeacht hoeveelheid betoonde spijt.

Andere antwoorden (2)

Wanneer je een vriendschap aangaat met iemand, ga je om die persoon geven. Door de persoon in je leven toe te laten ben je kwetsbaar. Omdat je die persoon toe laat, vertrouw je erop dat ze je niet onnodig kwetsen, bv door over je te roddelen, of jouw dromen dwarsbomen. Zij vertrouwen jou met hetzelfde. Als blijkt dat je hebt gelogen, is de grens onduidelijk geworden en weet de ander niet waar je wel en niet over zou liegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt JeroenN!
Iemand vertrouwen wil zeggen dat je niet bang bent dat de ander iets zal doen dat jou zal benadelen. Niemand wil in angst leven. In vriendschappen en relaties willen we kunnen ontspannen, dat kan alleen als er geen angst is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt Lopelaar!