Na hoe lang is het gebruikelijk om je te verloven?

Na hoeveel jaar relatie op volwassen leeftijd

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Relaties
3.8K
Amadea
7 jaar geleden
Daar is geen gebruikelijkheid bij. Het is zelfs niet meer zo gebruikelijk om je te verloven. Mensen wonen al jaren samen en besluiten op een gegeven moment dat ze toch willen trouwen. Een tante van mij is acht jaar verloofd geweest, maar dat heeft niet geholpen om een goed huwelijk te krijgen want dat werd na een jaar of twaalf verbroken...

Antwoorden (2)

Verloven is sowieso niet meer gebruikelijk. Voor zover dat nog wel gebeurt, is het waar meer uit oogpunt van "een feestje en kadootjes" dan als officiele aankondiging aan de buitenwereld dat er binnen afzienbare tijd een huwelijk te verwachten is.
traditioneel was dat tussen de half jaar en anderhalf jaar , maar er zijn nooit vaste regels voor geweest. Vaak moet er na een verloving bijvorbeeld nog een studie afgemaakt of een diensttijd uitgezeten worden ; het was dan ook naast een aankondiging naar de buitenwereld vooral ook een "pre-trouwbelofte" aan elkaar.

Tegenwoordig mag je het helemaal zelf weten ; verreweg de meeste verloven zich nooit, andere een hele relatie lang en zetten nooit de vervolgstap ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik had geen idee dat dit niet meer gebruikelijk was, mijn neef is verloofd en ikzelf wil ook eerst verloven en dan pas trouwen.
Tot in de zeventiger jaren van de vorige eeuw werd er in Nederland regelmatig verloofd. Toen werd de verbintenis zonder samenwoning doorgaans bekrachtigd door een verloving of door in ondertrouw te gaan.
De verloving is bedoeld om publiekelijk aan te geven dat men van plan is te trouwen. Een trouwdatum hoeft echter niet noodzakelijk al bekend te zijn. Soms gaat de verloving gepaard met het uitwisselen van verlovingsringen.
In de 21e eeuw komt de verloving echter minder voor. Er worden in Nederland ook minder huwelijken gesloten.
De verloving is het wederzijds geven van een trouwbelofte. De verloving geeft geen rechtsvordering tot het aangaan van het huwelijk, noch tot schadevergoeding wegens niet-vervulling van de belofte. De verloving zelf is dan ook een informele gebeurtenis, waarvoor geen officiële handelingen zijn vereist en ook geen officiële lengtes van een relatie zijn voorgeschreven, noch formele, noch informele.