Moet je als automobilist stoppen voor een 'voetganger' die met zijn fiets tussen z'n benen over het zebrapad loopt?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.1K

Het beste antwoord

Volgens de wet is een fietser een bestuurder, iemand die zich voortbeweegt met behulp van een voertuig.
Iemand die met zijn fiets aan de hand loopt is geen bestuurder, of hij zijn fiets nou links, rechts of in het midden vervoert.

Het is dus een voetganger waarvoor gestopt dient te worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

atomobilisten moeten ALTIJD stoppen voor fietsers
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je bent als automobilist altijd het haasje.

Ik zou gewoon proberen een ongeluk te voorkomen :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sorry heb perongeluk op (N) gedrukt. moest (Y) zijn sorry..
Nee, in dat geval bestuurt hij een fiets, is dus een bestuurder en heeft niets te zoeken op het zebrapad. Waarschijnlijk ben je wel alsnog de sjaak als je hem aanrijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een zebra pad is voor een voetganger. Een voetgangen is iemand die voor transport gebruik maakt van zijn benen. Wat er tussen zijn benen zit is dan irrelevant. Dus ja zodra hij 1 voet op het zebrapad heeft staan zal je hem voorrang moeten verlenen.

Of dit voor de voetganger lekker loopt is natuurlijk een andere vraag.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met de fiets aan de hand: voetganger (zie definitie van bestuurder in Wegenverkeerswet)
Met de fiets als step: fietster (zie arrest van de Hoge raad)
Met de fiets tussen de benen: fietser (want bestuurder)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleine correctie: zie het RVV 1990 ipv de Wet Personenvervoer.

Maargoed, je bent zodanig met het besturen van een voertuig bezig dat je wel degelijk een bestuurder bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om nog maar even meer verwarring te veroorzaken: Ik volg momenteel rijlessen en dit is mij een keer gebeurd. Mijn rij-instructeur zei dat ik moest stoppen, omdat hij op zijn benen loopt, en dus een voetganger is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou gewoon stoppen, denk ik. Het geeft anders zo'n rotzooi op m'n voorruit en ik hou ook niet van repen spijkerbroek die aan mijn bumper blijven hangen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als iemand op een zebrapad loopt, met wat voor attributen dan ook, dien je te stoppen.

Je hebt hopelijk wel rijles gehad?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok, nu ben ik deze discussie helemaal zat ;) Een voetganger moet op het voetpad blijven. Dat is zijn plek op de weg en dat is in het RVV zo geregeld. Als je voor een stoplicht staat te wachten met de fiets tussen de benen en je voeten aan de grond verword je als fietser niet ineens tot voetganger. Zou dat wel gebeuren dan ben je strafbaar, want voetgangers mogen daar niet komen. Met dit voorbeeld hoop ik dat het nu duidelijk is dat een persoon met fiets tussen de benen een fietser is. Ik meen dat zelfs hier een arrest van de hoge raad over is, maar dat heb ik niet voorhanden. In ieder geval zou iedereen die ik dit kunstje zie flikken met een prent naar huis gaan. Ga dan bij de rechter maar uitvechten of ik die terecht heb geschreven of niet.
hangt ervanaf wie er op de fiets zit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ok, nu ben ik deze discussie helemaal zat ;)

Een voetganger moet op het voetpad blijven. Dat is zijn plek op de weg en dat is in het RVV zo geregeld. Als je voor een stoplicht staat te wachten met de fiets tussen de benen en je voeten aan de grond verword je als fietser niet ineens tot voetganger. Zou dat wel gebeuren dan ben je strafbaar, want voetgangers mogen daar niet komen. Met dit voorbeeld hoop ik dat het nu duidelijk is dat een persoon met fiets tussen de benen een fietser is. Ik meen dat zelfs hier een arrest van de hoge raad over is, maar dat heb ik niet voorhanden.

In ieder geval zou iedereen die ik dit kunstje zie flikken met een prent naar huis gaan. Ga dan bij de rechter maar uitvechten of ik die terecht heb geschreven of niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Mijn rij-instructeur zei dat ik moest stoppen, omdat hij op zijn benen loopt, en dus een voetganger is."

Wat voor rij-instructeur heb jij? Ooit iemand niet op zijn benen zien lopen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Sterker nog: U moet zelfs stoppen voor iemand die voornemens is om met zijn fiets tussen zijn benen (of op zijn rug, of onder zijn arm) over het zebrapad te gaan lopen!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij is iets tussen een bestuurder en voetganger in. Dus is het heel onduidelijk. Wat je het best kan doen is vlak voor hem stoppen en dan keihard toeteren dat ie zich rotschrikt. Dat zal hem leren een beetje met zijn fiets tussen zijn benen het zebrapad over te steken.