Zijn de uitbraken van dodelijke ziektes het gevolg van overbevolking?

Als er te veel konijnen zijn breekt er mixematose (of hoe je dat ook schrijft) uit.

nu is de wereld aardig vol met mensen. Is het dan een verdedigings actie van de natuur dat er nu regelmatig ernstige ziektes uitbreken?
Denk aan Hiv, Ebola, Vogelgriep, en dan nu de Mexicaanse griep.

Je ziet het ook bij dieren dus waarom niet bij mensen?

Of is het puur het gevolg van ons misbruiken van de aarde.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.7K

Het beste antwoord

Ik denk dat het een combinatie is van een aantal factoren...

Overbevolking speelt hier absoluut in mee. Onschuldige virussen kunnen door mens-op-mens besmetting muteren tot een dodelijk virus. Hier gaan dan wel vele jaren overheen. Nadeel is dat mensen immuun kunnen zijn voor de mutatie van virussen en dus een dodelijk virus overleven alsof het een verkoudheidje is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Volgens mij breken die ziektes altijd uit, alleen verspreiden ze zich dan dus niet zo snel en massaal.

Ziektes zijn dus inderdaad een mechanisme van de natuur om de populaties in toom te houden. Het "probleem" met mensen is dat we ze vaak kunnen bestrijden en de ziektes dus minder vat op ons hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probleem voor de natuur :)
Hoe meer mensen, hoe sneller een ziekte om zich heen kan grijpen, daarnaast vinden mutaties sneller plaats als er meer gastheren zijn. Het zal niet een "bewuste" verdedigingsactie zijn....
Alleen passen mensen zich wat sneller aan dan de ziekten kunnen muteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, dat denk ik niet........overbevolking kan wel het suces van een ziekte vergroten. We hebben een paar hele succesvollen gehad in de vorm van de pest en later en iets minder succesvolle: de spaanse griep. Om je de doelmatigheid te schetsen van deze ziektes: de spaanse griep heeft meer slachtoffers ge-eist dan WO1, WO2, Stalin en alle andere oorlogen bij elkaar vanaf 1900.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor de natuur verdedigt zich niet... Je kunt ook een wesp niet boos maken enz enz... En het is niet zo dat teveel konijnen mixomatose oproept... Mixomatose is een door de mens gemaakte ziekte om konijnen in Australië uit te roeien en zoals alle pogingen is dit ook mislukt...

Ziektes zijn er altijd geweest, de mens moet toch een geldige reden hebben om ermee te kappen...

De aarde kan niet misbruikt worden, het is een menselijke eigenschap die je legt over iets niet menselijks...
Maar als er heel veel mensen op een klein oppervlak leven, neemt de hygiëne af en neemt de kans op ziekte enorm toe...

In de middeleeuwen waren er pest-epidemieën, was het toen overbevolkt op de aarde, nam de aarde toen al wraak op de mensen? nee hoor...

Een ziekte is een mogelijkheid van een organisme om gebruik te maken van een zwakte van een ander organisme... Dus als een (micro)organisme nu eens uitvindt dat een open mond een mogelijkheid biedt om zich te vermenigvuldigen, dan zullen alle mensen met open mond sterven en alle die de mond gesloten hielden overleven... Dus het organisme maakt ons minder kwetsbaar, want wij als mens leren het ook met open mond te bedwingen naar verloop van tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet zozeer de overbevolking, maar de reisdrift. Vroeger kwam je niet buiten de stad, want alles werd lopend gedaan. Nu werken we 1 dag in Hamburg of Munchen, en reizen ons een slag in de rondte. Hierdoor kunnen virusuitbraken veel sneller om zich heen grijpen. De vogelgriep was in een paar dagen wereldwijd 'uitgebroken', met de varkensgriep is het precies zo. Allemaal mensen die in het besmette gebied zijn geweest, en thuis een mini-uitbraak veroorzaken.