Waar komt "Geef Acht!" vandaan?

In het leger...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
26.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
let op...

Antwoorden (5)

het lijkt mij dat het komt dat je iemand in acht neemt. Als er een hogere rank voorbij komt dan sta je in een houding om aan te geven dat je zijn aanwezigheid erkent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft acht is niet acht van het getal 8. maar uit het acht slaan op. Je staat eerst in rust. Dan komt de order : geeft acht. Je bent geattendeert gaat in de houding staan en bent klaar voor orders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef acht!
Deze kreet komt uit het leger en komt van "Geef aandacht". De kreet is bedoeld om de aandacht van de soldaten gelijktijdig te krijgen, zodat de soldaten op hetzelfde moment op de vijand schieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het afgeleid is van de term "intente!"
dat gebruikt werd in het romeinse leger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geef(t) acht komt van achting, dat weer gerelateerd is aan het duitse Achtung.