Kan je vanuit de hemel ook nog naar de hel?

Stel, ik heb hier op aarde als heel vroom gelovige geleefd. Ik heb netjes elke dag gebeden. Heb aan alle regels van de godsdienst gehouden. Regelmatig naar de kerk/moskee/tempel netjes aan de feestdagen gehouden. Kortom, perfect gelovige. Ik kom aan in de hemel en bedenk me, ik wil nu wel lekker los gaan. Dus ik ga feesten, zuipen en wordt een ontzettende asociale klootzak. God kan de spreekwoordelijke kont kussen en de rest van de wereld eigenlijk ook. Kortom een slechte gelovige. Kan ik dan alsnog naar de hel gaan of is er een soort gevangenis/heropvoedingskamp in de hemel. Voor de duidelijkheid; Dit verhaal is slechts een voorbeeld en is derhalve puur fictie, mochten er enige gelijkenissen voorkomen met andere verhalen berust dit puur op toeval.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Antwoorden (11)

De hemel is vrijheid, vrijheid om te kiezen al dat je wil, dus ook de hel...

Waarom denk je dat zoveel mensen er zo ongelukkig uitzien, die wachten niet tot ze in de Hemel zijn, nee die beginnen nu al met de hel...

dus: Myth confirmed...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
''Waarom denk je dat zoveel mensen er zo ongelukkig uitzien, die wachten niet tot ze in de Hemel zijn, nee die beginnen nu al met de hel…''...wat bedoel je hiermee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die wachten niet tot ze dood zijn en die kiezen nu al voor de hel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok dus als je in DIT leven ongelukkig bent..kies per definitie voor de nu hel? sorry hoor ik heb een hele zwarte periode van ongelukkigheid in mn leven gehad...kies ik dan voor een hel ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor, want waarom voelde dat dan zo slecht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pff heb je ff?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol en nu?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol? Laughing Out Loud?? hoezo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX gaat ervan uit dat je zelf je geluk of ongeluk kiest. Maar dat is kletskoek en uit de VS overgewaaide kletskoek. De mythe van de vrije keuze. Zo absoluut vrij is die niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo idd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX heeft geen keuze, omdat keuze niet bestaat...
Wie zegt dat er een hel of hemel bestaat?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Minstens één van de twee bestaat hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hoop ik dat het de hemel is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Xinix. hoe weet je dat?
In de hemel hoef je nergens meer voor te zorgen en dat is de dood in de pot. Levenslustige zielen mogen dan ook assisteren in de hel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet , maar ze zijn er mee bezig (een verbinding aan te leggen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volgens de christelijke doctrine kan dit niet. Het is of voor eeuwig hemel, of voor eeuwig hel. Onherroepelijk. In dit opzicht is de gelijkenis die Jezus sprak over de rijke man en Lazarus wellicht interessant, Lukas 16: 19-31 [bron 1]. De rijke man, die na zijn dood in de hel komt, krijgt van Abraham het volgende antwoord op zijn vraag of Lazarus hem een druppel water kan geven, en sta me toe dat ik dit citeer (vers 26): "En boven dit alles, tussen ons [hemel] en ulieden [hel] is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen." Overgang van hemel naar hel of vice versa is dus onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel boven als beneden staan liften klaar voor het geval iemand de uitgang vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de spreekwoordelijke kont tegen de krib gooit, doe je dit omdat het je in de hemel 'te saai' is. Als de hemel je immers voldoening geeft, zal je er niet naar kraaien.

En als je het je 'te saai' is in de hemel en je moet er voor eeuwig blijven, dan is het automatisch hel voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, volgens mij is dit onmogelijk. Je komt niet in de hemel doordat je zo netjes naar de kerk bent geweest en veel hebt gebeden. Maar je komt in de hemel als je ook echt van God houdt. En uit genade mag je dan bij Hem wonen.

Wanneer je echt van Hem houdt, zou je je in de Hemel dan ineens heel anders gaan gedragen? Ik denk het niet. Waarom zou je dan als je in de Hemel volmaakt gelukkig bent naar de Hel willen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je denkt in de hemel niet aan je zelf maar alleen aan God.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
BvB Als je alleen aan God denkt, denk je dan niet aan je naaste?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee niet in de hemel. Op aarde is het wel onze plicht.
De hemel bestaat uit wat je zelf denkt dat hij is. Dus als jij denkt dat het hemels is om te feesten, zuipen etc, dan is dat JOUW hemel, dan mag het daar gewoon:)

Overigens bestaat de hemel zolang je bestaat en je er in gelooft. Daarna niet meer:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik kom aan in de hemel en bedenk me, ik wil nu wel lekker los gaan. Dus ik ga feesten, zuipen..."

Je doet niets anders dan de hemel vergelijken met het aardse, want dit is wat je kent. Denk je nu werkelijk dat je in de hemel jezelf strontlazerus kunt zuipen en 'met de engelen kunt gaan party'en?' LOL

Lekker losgaan doe je hier en nu, in de hemel ga je ook 'los' maar vergelijk dit ajb niet met het aardse bestaan ^^