warom eten mensen vlees.en kan een mens sonder vlees en of vleesvervangers

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
2.6K

Antwoorden (8)

Je eet wat je bent.....en ja hoor, ik heb de ervaring dat ik zonder vlees of vervangers prima kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slik je wel voedingsupplementen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, geen behoefte aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm mijn zusje is ook vegetarisch maar die heeft daardoor wel een tekort aan ijzer en vitamine B12. Ze is daardoor soms een beetje duizelig en kan zich niet zo goed concentreren, daarom moet ze van de dokter supplementen nemen. Hoe krijg jij dan je vitamine b12 en ijzer binnen als je geen vlees en vleesvervangers eet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee, ik voel me erg goed, ik ben er ook niet mee bezig hoor, ik eet waar mijn lijf om vraagt en dat zijn blijkbaar geen supplementen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eten waar je lijf om vraagt is natuurlijk goed:)
Dat is de natuur. Dieren eten ook vlees en hebben er geen slecht geweten bij, want dat hebben ze waarschijnlijk niet.
Mensen die liever geen vlees eten kunnen prima leven met vervangende producten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat uit vlees sneller brandstof te halen valt dan uit planten. Het kost meer tijd en energie om blaadjes, grassen, groenten, en fruit te verteren - de meeste dieren kunnen het niet zelfstandig en zijn hierdoor aangewezen op methoden als herkauwen, maalstenen, of sterk ontwikkelde symbiotische relaties met darmbewoners. Dit is de voornaamste reden dat planteneters de hele dag door aan het eten zijn, terwijl sommige vleeseters best een paar dagen zonder prooi kunnen.

Op zich kan een mens prima zonder vlees als hij de benodigde eiwitten en andere voedingsstoffen ergens anders vandaan weet te halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De motivatie van mensen om vlees te eten kan verschillen. Er zijn mensen die een maaltijd zonder vlees niet compleet vinden. Er zijn mensen uit gewoonte vlees eten, dus zonder na te denken over alternatieven. Ook zijn er mensen die er van overtuigd zijn dat vlees noodzakelijk is voor je gezondheid.
De gewoonte om vlees en vis te eten, komt uit de tijd dat de mens afhankelijk was van de natuur voor voedsel.
In principe kan een mens best zonder vlees en/of vleesvervangers. Maar je kunt niet zomaar zonder meer vlees uit je menu schrappen. Als je af en toe een keer geen vlees eet, is er niets aan de hand, want je hebt echt niet elke dag vlees nodig. Als je besluit dat je geen vlees meer wilt eten, moet je je goed verdiepen in de voor je lichaam noodzakelijke bouwstoffen. Je moet als vegetariër vooral opletten dat je genoeg vitamine B12 binnenkrijgt.
Het voedingscentrum kan je bij verantwoord vegetarisch eten op weg helpen. (Zie hiervoor onderstaande link)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we eten vlees omdat we omnivoren zijn, dus eten we ook planten. Vlees is 1 van de weinige bronnen in de natuur van waar wij onze eiwitten kunnen binnen krijgen, de minimale behoefte voor een mens is 40 gram per dag. Tegenwoordig hebben we ook eiwitrijke gewassen in grote hoeveelheden, dus kunnen we zonder vlees en krijgen we toch voldoende eiwit binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We zijn ominvoren en fructivoren, alleseters en vruchteters... Aan het gebit ziet men wat het dier kan eten, bij de mens is dat dus vruchten cq alles...

Tuurlijk kan een mens zonder vlees en ook zonder vleesvervangers... We kunnen alleen op vruchten overleven hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In vlees zitten andere eiwitten dan de eiwitten die uit zuivelproducten komen. Een mens heeft al die eiwitten nodig om nieuwe cellen aan te maken.
De vegetariers die ik ken hebben goed uitgezocht wat ze moeten eten om toch alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen want er bestaat wel een kans dat je (op langere termijn) tekorten gaat ontwikkelen. Maar die kunnen wel (met bijv. supplementen) aangevuld worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd, dat je 3 duimpjes neer krijgt. Vegetariers weten vaak beter wat ze binnen krijgen, dan alleseters, die naast bier en borrelnootjes maar wat aan snacken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en dan nog zonder uitleg waarom.
Maar goed, ieder zijn eigen ideeen.
Maar je hebt helemaal gelijk, veel mensen denken te weinig na over wat voor rommel ze naar binnen werken, wat er allemaal aan is toegevoegd en bewerkt.
Volgens mij lopen de meningen aardig uiteen. Niet alleen bij bovenstaande deelnemers, maar ook bij voedingsdeskundigen. De een zegt dat we omnivoren zijn, omdat we heel vroeger instinktief vlees aten en jaagden op dieren.
Anderen zeggen dat wij een vergelijkbaar spijsverteringsstelsel hebben als herbivoren. Onze darmen zouden veel te lang zijn om vlees te eten en daarom zou het dan weer te lang duren voordat we het vlees verteerd krijgen. Bij leeuwen, die veel kortere darmen zouden hebben, is dit vlees sneller verteerd en hoe sneller hoe beter voor het algemeen verteringsstelsel. Er bestaan volgens mij nog heel veel theoriën. Je kunt zeggen dat 'men' het er nog lang niet over eens is. En voorlopig doet iedereen het volgens zijn/haar eigen visie.