Beide toestellen zijn in veel opzichten verschillend. Zoals hier ook opgemerkt wordt heeft de Sukhoi geen stealth mogelijkheden.

Het hang nogal af van een aantal dingen. De piloot is nog altijd het belangrijkste 'instrument' een goede piloot in een relatief wat slechter uitgerust vliegtuig kan toch 'gehakt' maken van een superieur toestel met een slechte piloot.

De Russische (voormalige Sovjet-Unie) en de Amerikaanse (USA) visie op hoe militair materieel moet worden ontworpen staat eigenlijk een wereld uit elkaar.

Als je naar gevechtsvliegtuigen kijkt zie je bij de Russen vooral brute kracht en weinig 'finesse' zo je wilt, maar vaak heb je het wel over een beest van een machine met veel mogelijkheden in de handen van een goede piloot. Bij de Amerikanen ligt over het algemeen genomen de nadruk meer op elektronica, slimme oplossingen voor problemen waar de Russen een minder technologische variant op bedacht hebben etc. Het doel is duidelijk, de elektronica is er voornamelijk om taken weg te halen bij de piloot zodat die zich beter kan concentreren op navigeren, gebruik van de wapens etc. ook hier heb je echter een goede piloot nodig om alles eruit te halen wat er in zit.

Een Sukhoi 27 is ook zeker geen kleine jongen wanneer het op vliegeigenschappen aankomt. De MK en latere modellen (als ik het zo goed zeg) zijn bovendien uitgerust met het zogenoemde 'thrust vectoring' wat de wenbaarheid in dogfights nog verder ten goede kan komen. De Russen hebben ook al toestellen uitgerust met Helmet Mounted Display-achtige systemen waarbij de piloot enkel in de richting hoeft te kijken van het doel om bepaalde lucht-luchtraketten te richten.

Ik dank dat de JSF piloot het niet gemakkelijk krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Deze heeft geen stealth technologie.

Toegevoegd op 08-05-2009 17:40:13
Deze heeft (nog) geen stealth technologie, maar is wel bijvoorbeeld superieur aan de F15.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Postpunk;

In een dogfight wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als deze zijn target als eerst lockt wel.