Bestaat angst voor succes?

Faalangst is bekend. Ik heb weleens gehoord van het tegenovergestelde ' angst voor succes'. Je zou dan niet willen slagen. Wie weet er meer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

ja zeker die angst bestaat:

'Onze diepste angst is niet dat we ontoereikend zijn. Onze diepste angst is dat we oneindig machtig zijn.
Het is ons licht, niet onze duisternis waar we het allerbangst voor zijn. We vragen ons af: wie ben ik dat ik briljant, buitengewoon aantrekkelijk, getalenteerd en geweldig zou zijn. Maar waarom eigenlijk niet? Je bent toch een kind van God?
Dat je je kleiner voordoet dan je bent komt de wereld niet ten goede. Er is niets verheffends aan je kleiner voor te doen dan je bent, opdat de mensen om je heen zich vooral niet onzeker gaan voelen.
We zijn geboren om de luister van God die in ons woont, uit te dragen. Niet slechts in enkelen van ons, maar in ons allemaal. Als wij ons licht laten schijnen geven we anderen onbewust toestemming om dat ook te doen. Als wij bevrijd zijn van onze eigen angst, bevrijdt onze aanwezigheid automatisch anderen."

Tekst van Marianne Williamson die Nelson Mandela uitsprak bij zijn inauguratie in 1994.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Angst voor succes is er in mijn visie alleen als: Het allemaal sneller gaat dan gepland...

Dus als je bijvoorbeeld naast je huidige werk een bedrijfje wilt opstarten met als doel dit in een jaar op te bouwen. En je hebt binnen een paar maanden dusdanig veel opdrachten dat dit niet meer te combineren is met je werk. De angst voor succes komt dan om de hoek kijken. Je bent dan je basis inkomen kwijt en zal dan die sprong in het diepe moeten maken met alle risico's van dien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als voorbeeld het winnen van een hoofdprijs.
Mensen met succes hebben vrienden, maar in nood leer je je echte vrienden kennen.
Angst voor de waarheid is ook een onderdeel ervan. Macht en bezit is ook het moeten dragen van verantwoordelijkheid. Je moet er mee om kunnen gaan. Dat gaat verder dan het materiële. Alleen is dat beter meetbaar. Je moet het ook bewaken en het in stand houden.