Wat zou er met GV gebeuren als er geen punten in het geding waren?

Wordt het dan minder breed, gaat de kwaliteit omhoog, zien we sommigen niet meer terug, of verandert er niks?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Punten zijn geld waard; niet voor ons natuurlijk, maar als punten meer GV-ers trekken wordt de site meer waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er verandert zeker wel iets denk ik. Sommige mensen doen het voor de punten, dus die zul je dan niet meer zien.

Maar een groot deel zal wel gewoon hier blijven. Het is gewoon verslavend :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk inderdaad ook dat sommige mensen minder frequent gaan bezoeken, omdat ze het duidelijk voor de punten doen. Waarom vraag ik me af. Je kunt niets met die punten, als ze nu eens geld waard waren (of weten sommige mensen meer dan ik en komen er binnenkort kortingsbonnen ???).

Voor mijzelf moet ik zeggen dat ik het redelijk verslavend vind. Er komen vragen langs waar ik nooit bij stil gestaan heb en om daar dan ook antwoorden op te zien...
Maar goed, dat wil niet zeggen dat het niet kan zijn dat ik het over een maandje compleet voor gezien hou en mijn frequentie van langs komen terug breng tot eens per week...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals ik elders ook al even als reactie vermeldde.. dan zal het aantal gebruikers afnemen. Psychologisch gezien reageren onze hersenen het beste op stimulus. Als je een beetje kennis hebt van beinvloeding, manipulatie en de werking van de hersenen, dan weet je dat mensen erg goed reageren op positieve feedback.

Een puntensysteem is positieve feedback. Sterker nog een strafpuntensysteem is negatieve feedback. Beide zorgen er voor dat mensen een bepaald gedrag gaan vertonen. Dat gedrag wordt getoond doordat onze hersenen graag positieve stimulie willen. Hierdoor komen stofjes vrij in onze hersenen die ons onszelf goed laten voelen. (Dopamine, endorfinen, serotonine etc.)

Elke keer dat mensen een punt of punten krijgen, stimuleert dat dus de hersenen. Nagenoeg ieder mens is daar gevoelig voor. Bewust of onbewust. Mannen zijn sterker beinvloedbaar voor punten en scoren trouwens dan vrouwen. Vrouwen triggeren weer sterker op andere stimulie.

Enfin .. om een lang verhaal wat korter te maken. Het geven van punten, stimuleert dus wel degelijk een site als deze. Dat is psychologisch bewezen in wetenschappelijk onderzoek. Zou je het puntensysteem dus weghalen dan zou er veel minder stimulans zijn om veel te antwoorden of goed te antwoorden..

Geld werkt trouwens ook zo.. denk aan salaris, rapportcijfers en geld, bonussen, gratificaties, korting geven etc.

Toegevoegd op 29-04-2009 23:29:37
Uiteindelijk gaat het eigenlijk niet om punten natuurlijk.. het gaat er om dat je er wat van opsteekt ;) Net als in de rest van je leven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik wist in het begin niet eens dat je punten krijgt, in mijn geval als ik tijd heb zou ik het toch doen, kennis delen is toch mooi, dus heel persoonlijk denk ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk dat er een hele hoop zou veranderen. Ik doe bijv. nu heel erg mijn best om bij niveau 2 te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga ik je helpen, ik geef je een thumbs up (+1)