Als je naar iets verlangt, maar het duurt te lang voordat je het krijgt, verlang je er niet meer naar. Hoe kan dat?

Ik ervaar dit wel eens. Dan wil ik bv. iets kopen, maar heb even geen geld. Dus ik moet gaan sparen. En opeens heb ik genoeg geld, dus ik koop het ding, maar dan vind ik het niet meer zo speciaal. Wat is er gebeurt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag komt niet overeen met de beschrijving.

Het beste antwoord

Dat heeft te maken met je motivatie en behoefte van de aankoop. Er zijn producten die je op lange termijn nog steeds wil aankopen bijvoorbeeld een huis. Maar ook zijn er de behoefte naar producten waar we niet vanaf weten (latente behoeften) Het kan zijn dat door een prikkel van buitenaf (bijvoorbeeld reclame, confrontatie, een verhaal van je collega) die behoefte in een keer bovenkomt en erg sterk is (dan is de behoefte manifest) Op het moment dat je het eindelijk kan aankopen is dat manifeste gevoel afgenomen, omdat je enthousiasme is afgenomen.

Wanneer je hier wat meer over wil weten kijk dan eens naar de Theorie van Maslow. (zo te vinden op wiki)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dus jij zegt, als er een fiat en een ferrari voor een stoplicht staan, dan moet de ferrari altijd langer wachten dan de fiat?

Ja dat klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien was het een ''bevlieging'' en wou je het meteen kopen, maar eigenlijk vindt je het niet zo nodig / wou je het niet zo graag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het heeft niks met de lange tijd te maken dat je naar iets verlangt. Als je iets hebt raak je er aan gewend en wordt het weer gewoon.

Ik verlang al heel lang naar bepaalde dingen en dat gaat echt niet over als ik het niet heb.

(De vraag klopt niet met de beschrijving)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een vorm van wispelturigheid. Want als je werkelijk iets verlangt, staat daar geen tijdsfasering op.Nu, heel dikwijls is het verlangen om iets te bezitten belangrijker dan het bezit zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je je verlangen vervult en wordt er plaats gemaakt voor een nieuw verlangen.

Een mens verlangt altijd naar iets, als dit verlangen vervult is komt het volgende verlangen. Dit is eigenlijk heel simpel gesteld de pyramide van Maslow.