Bestaan er vliegtuigen waar je met de rolstoel in kunt rijden?

De huidige praktijk is dat je als rolstoelgebruiker uit de rolstoel gaat en in een vliegtuigstoel gezet wordt. De rolstoel wordt vervolgens door het vliegveldpersoneel in de bagageruimte gemieterd en komt er 9 van de 10 keer defect uit. Ik ben rolstoelgebruiker en heb besloten nooit meer in het vliegtuig te gaan op die manier. Op het ogenblik zit ik te fantaseren over het idee een vliegtuigmaatschappij te beginnen met vliegtuigen waar rolstoelers zo naar binnen kunnen rijden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (6)

ja hoor via de laadklep, hebben ze allemaal...
of een Antonov?

Toegevoegd op 28-04-2009 11:55:56
Kan wel hoor (zonder gekheid)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja via een Vliegtuigslurf
(die tunnel tussen een gate en een vliegtuig)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Fjae;

Moet met deze toch wel lukken?

Toegevoegd op 28-04-2009 11:58:36
(hm, plaatje werkt niet echt)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, vrachtvliegtuigen!

Maar even serieus, waar doel je precies op, waar je tijdens de vlucht met de rolstoel jezelf voort kunt bewegen, of waar je naar binnen kunt rijden?

Wat ik ervan weet (heb ooit naast een gehandicapte in het vliegtuig gezeten) is dat de gehandicapte door personeel van de luchthaven in het vliegtuig gezet wordt, de rolstoel gaat dan in het hokje voor de vliegtuigbemanning.
Nadat de vlucht is aangekomen, wordt de gehandicapte er (nadat de rest van de mensen het vliegtuig verlaten heeft) door personeel van de luchthaven weer uitgeholpen.

Wat betreft het rondrijden in het vliegtuig, de gangpaden van een standaard vliegtuig (ongeacht merk en type) zijn sowieso te smal.
Misschien dat er wel bepaalde luchtvaartmaatschappijen zijn die speciale vliegtuigen hebben voor het vervoer van grote groepen gehandicapten. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat de equipe die afgelopen zomer naar de paralympics gevlogen is een aangepast vliegtuig had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt met de rolstoel tot aan de passagierstoel in een vliegtuig. De rolstoel wordt hierna opgeslagen in de bagageruimte. Bij aankomst wordt als eerste je rolstoel naar buiten gehaald en je wordt persoonlijk naar je rolstoel gebracht.

Toegevoegd op 28-04-2009 11:59:02
correctie: de rolstoel wordt naar jou gebracht, niet andersom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het antwoord is helaas nee.
Niet omdat de luchtvaart maatschappijen dit niet zouden willen maar omdat het niet kan met de regelgeving. Vliegtuig stoelen moeten aan zeer strengen regels voldoen. Een rolstoel, zelfs als deze gefixeerd wordt, kan daar niet aan voldoen.

Regels en ruimte maken het ook lastig uw rolstoel in het passagierdeel te houden. Dat zal makkelijker gaan met grote vliegtuigen.

Dat er grof wordt omgegaan met de rolstoel in de bagage ruimte hoef je natuurlijk niet te pikken en de luchtvaart maatschappij is daar verantwoordelijk voor.

Ik kan me erg goed voorstellen dat je je niet op je gemak voelt als je in een vliegtuigstoel overgezet moet worden. Maar ik vrees dat tenzij de internationale regels niet veranderen er geen alternatief is.