Kan een omnipotente god een muur bouwen waar hij zelf niet overheen kan klimmen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.2K

Antwoorden (8)

Nee. En dit heeft als implicatie dat universele omnipotentie onmogelijk is. Hij kan alles bouwen en overal overheen springen, dus het is onmogelijk om iets te bouwen waar hij niet overheen kan springen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aan het klimmen over een muur zijn diverse voorwaarden verbonden. Meest prominent: minimale en maximale hoogte van de muur in relatie tot de lengte en kracht/uithoudingsvermogen van de klimmer.

Immers; als aan de minimale hoogte niet is voldaan, dan stapt je er overheen zonder te klimmen. Als de muur voor jou te hoog is, dan klim je er ook niet overheen.

Aannemende dat god een muur kan bouwen, en dat god überhaupt kán klimmen, is het antwoord dus volmondig 'ja, als de muur maar laag genoeg is'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als we het over dezelfde omnipotente god hebben dan is hij ook omnipresent, en dus is hij al aan de andere kant van de muur (en er op etc)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er is geen omnipotente god, dus kan die ook niet erover heen klimmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ga op je knieën zitten vouw je handjes vroom in elkaar en vraag het hem of haar. Als hij/zij antwoord geeft dan waarschijnlijk wel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Maar wat als er nou wel een god zou bestaan, maar hij heeft het te druk om zinloze mensenvragen te gaan beantwoorden?
Een versie van de klassieke vraag over een onweerstaanbare kracht die aan een onweerstaanbare massa trekt. Het antwoord is "NEE". Door 2 (of meer) volledig gelijkwaardige dingen die dezelfde (re)actie op elkaar uit oefenen te vergelijken, is het gevolg (de totale som) altijd nul. Een (omnipotente) god bestaat dus niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hij staat aan beide kanten van de muur :)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, een omnipotente god kan ALLES wat hij wil, dus zelfs als het moet falen in zijn eigen omnipotentie.

Tot het moment dat hij een muur bouwt waar hij zelf niet overheen kan klimmen is de god in kwestie nog ominpotent, en vanaf het moment dat hij dit doet logischerwijs niet meer, maar enkel ten gevolge van zijn eigen keuze / handelen.