Volgens de hedendaagse evolutieleer zijn alle organismen in principe voortdurend in een "overgangsfase": ze waren immers altijd "bezig" te evolueren en doen dat nog steeds. De term "overgangsfossiel" is dan ook misleidend: het impliceert dat er bijvoorbeeld een aantal "echte" (of hoe dan ook te classificeren) stages van ontwikkeling zijn, en dat de evolutie de organismen van de ene naar de andere voert. In werkelijkheid is elke kleinste verandering een (mogelijke) volgende stap in de evolutie. Elk organisme dat we kennen heeft voorouders en nakomers (al zijn de nakomers van de huidige generaties natuurlijk niet bekend). Dit maakt elk organisme een "overgang" tussen zijn voorgangers en nakomers.

Er zijn ook mensen die denken dat overgangsfossielen, fossielen zouden zijn waarin duidelijk te zien hoe bijvoorbeeld een vis in een landdier veranderd is. Een bekende Turkse auteur, Adnan Oktar, heeft een enorme prijs toegekend aan wie hem een "overgangsfossiel" kan brengen. Uit zijn eigen illustraties blijkt dat hij op zoek zou zijn naar bijvoorbeeld een half-vis, half-kip. Dit bestaat natuurlijk niet: evolutie kan niet zo'n grote stappen nemen.

Het ligt er dus aan hoe je een overgangsfossiel definiëert. In het laatst genoemde geval heeft de vraagsteller geen kennis van zaken en zijn ze nooit gevonden omdat ze gewoon niet bestaan. In het eerst genoemde geval zijn ze wel degelijk gevonden omdat elk fossiel in principe een overgangsfossiel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Net gisteren gelezen: bij toeval voorouder zeehond ontdekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, het overgangs fossiel is wel gevonden. De Panderichthys is onlangs ontdekt en ontwikkelde zich; van vis tot landdier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tiktaalik. Archeopteryx. Uit m'n hoofd de twee bekendsten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie beestjes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed gesproken de mythe dat er geen overgangsfosielen zijn is onzin. Er zijn er honderden en honderden van vele plant en diersoorten. Dit terwijl de statistische kans om een overgangsfosiel te vinden erg klein is!
Ah, ik vroeg me al af wat een overgans voor een dier was. Ik begrijp het nu: een g vergeten, een spatie teveel.

Goed, je vraag.

Er zijn vele, vele overgangsfossielen gevonden. Andere antwoordgevers hebben er al een paar genoemd. Met enig speurwerk op Internet moet je er meer kunnen vinden.

_Relatief_ gezien is het aantal overgangsfossielen veel kleiner dan het aantal "gewone" fossielen. Dat komt doordat een overgangsfase veel korter duurt dan een stabiele fase.

Tegenstanders van de evolutie proberen te verhullen dat die overgangsfossielen bestaan. Voor zover ze dat echt niet meer kunnen volhouden, proberen ze het met de ontbrekende overgang tussen de vorige soort en de overgangssoort, of tussen de overgangssoort en de volgende soort. Tja, zo blijf je natuurlijk aan de gang.