Ze zeggen dat de waarheid altijd boven tafel komt, klopt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
15.2K

Antwoorden (10)

Volgens mij klopt dit wel, alleen duurt het soms erg lang voordat deze daadwerkelijk boven tafel komt.
Kijk maar naar een vrij recent voorbeeld; Josef Fritzl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heus niet altijd, er zijn er genoeg die iets jatten of moorden die al lang onder de zoden liggen zonder gestraft te zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En zelfs dan komt de waarheid uiteindelijk nog boven water. Ook al is de persoon in kwestie niet gestraft. Maar dit was dan ook niet de vraag.
In de meeste gevallen is dit zeker een feit, stukje voor stukje via verschillende bronnen en via verschillende invalshoeken. Zoals men zegt "in vino veritas" dat door alcohol de mens zijn eigen leugens openbaar maakt. Dus het klopt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, sinds de negentiger jaren komt alles naar boven na verloop van tijd... Politici moeten daar nog aan wennen en ook bv de Shell, zie programma Peter R de Vries van gisteren, maar alles en dan ook alles komt naar boven naar verloop van tijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet altijd maar meer dan ooit. Voorbeeld: DNA.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, niet altijd.

en btw. de uitdrukking is boven water komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel raadsels worden opgelost en veel leugens na verloop van tijd ontkracht, maar natuurlijk kennen we alleen wat is komen vast te staan. De leugens die leugenaars in hun graf meenemen komen we natuurlijk niet gauw te weten. Je weet nooit hoeveel dat er zijn want vaak weet je pas dat iets een leugen is als je achter de waarheid komt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee lang niet alle "waarheden" komen boven water. Voor zover je al over een waarheid kan spreken. Sommige dingen zijn voor meerdere uitleg vatbaar.
Maar ik neem aan dat jij bedoelt situaties die nog niet zijn "uitgekomen".

Sommige moorden blijven onopgelost, sommige vermissingen blijven vermist, sommige dingen komen nooit uit en dan heeft men over dingen "het graf mee in nemen". Oftewel iemand die het wel weet wordt ermee begraven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat de waarheid altijd boven tafel komt.

Stel, ik zeg tegen iemand dat ik vandaag biefstuk gehad heb, terwijl ik eigenlijk gewoon pizza gehad heb. Daar zal deze persoon toch nooit meer achter komen. (tenzij mijn maag inhoud gecheckt wordt, maar dat gebeurt normaal niet)

enfin, simpel voorbeeld waarbij de waarheid nooit bekend zal worden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALTIJD.

op een dag verspreekt de geen zich of vertelt hij per ongeluk iets wat niet klopt.
of heeft aan iemand anders een net iets ander verhaal vertelt.
het komt altijd boven, simpelweg omdat de mens altijd 1 op de 10 keer de bverkeerde tegekomt en jou leugen boven tafel krijgt. in een geval bij mij heeft het 3 jaar geduurt voordat de persoon weer de zelfde fout maakte, en toen had ik opeens gelijk, en kreeg ik van alle kante excuses, beetje laat maar de waarheid was boven tafel.

grtz