Waarom staan de klokjes (horloges) die bij de juwelier liggen bijna altijd op tien over tien?

Als ik in een boekje kijk van een horloge zaak dan staan bijna alle horloges op tien over tien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Het beste antwoord

Ha, die Jul;

Dat is met opzet zo gedaan; ten eerste is het symmetrisch, wat doorgaans als mooier wordt ervaren, ten tweede worden de wijzers schuin omhoog als positiever ervaren dan de kwart-voor-drie of tien-over-half-vier standen. Misschien omdat de wijzers op tien-voor-twee of tien-over-tien ietwat op een smiley lijken? De wijzers op vijf-voor-een of vijf-over-elf zetten zou mogelijk de merknaam kunnen bedekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens de reclame regels schijnt het zo te zijn dat horloges op die manier er het meest aantrekkelijk uitzien.

Bovendien als je meerdere horloges naast elkaar hebt liggen komt het minder rommelig over als ze gelijk staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dit volgens reclamebureau's de mooiste stand is qua marketing.

Op deze manier kun je alle wijzers goed zien en tevens ook de kleine wijzerplaatjes in de grote wijzerplaat als het horloge hierover beschikt tenminste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom dan 10 over 10, en niet 10 voor 2?

Tijdens rijlessen wordt mensen namelijk aangeleerd om de handen op "10 voor 2" op het stuur te leggen.

Of zou er onderzoek gedaan zijn op welke tijdstippen mensen een juwelier bezoeken. Als dit vaak 's ochtends gebeurt kan ik me voorstellen dat ze een tijd in de ochtend instellen zodat het vaker voor kan komen dat de tijd toevallig goed staat.

Verder heeft symmetrie er ook iets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In catalogi staan klokjes meestal op tien over tien omdat dit een vriendelijke uitstraling geeft. Je krijgt dan een "glimlach".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De stand 10 voor 10 lijkt op een glimlach. En geeft dus het beste aangezicht van zo'n horloge. Dit schijnt te helpen bij het beslissen welk horloge je moet aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dan de merknaam vaak tussen de twee wijzers valt. En als er kleine klokjes aanwezig zijn zijn deze ook nog zichtbaar. En het horloge wordt er breeder door (de 2 beginstukken van het bandje maakt nl het horloge lang).

Toegevoegd op 28-04-2009 10:16:45
mijn antwoord heb ik trouwens gegeven zonder de andere reacties te lezen, ik merk nu dat er overeenkomsten in zitten van andere antwoorden, mijn excuses hiervoor.

(het antwoord had ik per PDA ingetikt)