Wat is volgens jou het onomstotelijk bewijs dat de mens geschapen is of dat de mens is ontstaan uit de evolutie?....

Geef hier het bewijs dat de mens volgens jou geschapen is of door de evolutie is ontstaan (een van de twee) :-)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Het beste antwoord

Het belangrijkste bewijs voor de schepping is voor mij dat ik in mijn decennialang bestaan nog nooit een tussenvorm in de hoofdstraat heb zien lopen.
En dan komt de evolutionist om de hoek kijken met 'fossiele tussenvormen'. Op dat moment denk ik dan altijd 'waarom worden er zo verschrikkelijk weinig gevonden en waarom zie ik ze nu niet?' Dan worden zowel evolutionisme als creationisme historische wetenschappen in plaats van empirische.
Nog een punt: van deze voltooide soorten kunnen verschillende soorten nooit met elkaar kruisen tot vruchtbaar (en daar ligt de klemtoon) nageslacht. Bijv. alle honden kunnen met elkaar paren en hun eventueel nageslacht ook weer met elkaar, maar honden kunnen niet met katten, of dichterbij, wolven paren.

Toegevoegd op 30-04-2009 11:21:22
Edit: ik kan nog wel een etmaal (of 6 etmaal :D) doorgaan hiermee, maar dat bevordert de leesbaarheid niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (19)

Ik nodig je uit colleges Big History aan de universiteit in Eindhoven te volgen. Daar wordt door erkende wetenschappers het ontstaan van het heelal uitgelegd en onderbouwt.

Als je liever een bewijs van een almachtige wilt zien, dan zou ik het welbekende creationistenfoldertje nog eens doornemen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor beide is geen onomstotelijk bewijs te leveren. Maar voor de schepping is geen greintje bewijs, en voor de evolutie stapelen de wetenschappelijke aanwijzingen zich steeds hoger op. Ik hou het dus op het tweede.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het feit dat evolutie wetenschappelijk is vastgesteld is voor mij voldoende om aan te nemen dat het zo is. Er is me geen alternatief bekend dat wetenschappelijk draagvlak heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor de evolutietheorie. Wat ik wel altijd overtuigend vond is het feit dat alle zoogdierembryoos starten met dezelfde beginvorm en naarmate ze ouder worden grotere verschillen gaan vertonen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Opgravingen van Homo erectus enzo. Overduidelijk dat de huidige mens (Homo sapiens) hieruit geëvolueerd is. In de bijbelse schepping komt geen evolutie voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door evolutie dus. De evolutieleer staat net zo vast als dat de aarde om de zon draait en niet andersom zoals de christelijke fundalisten vroeger ook al dachten. Geloven is niet willen weten. De bijbel is een prachtig boek maar geen leerboek over fysica of biologie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mooi gezegd.
Door de tijd. Het is gewoon niet voor te stellen dat de wereld niet verandert in 100 of 200 miljoen jaar. De bonobo zou al die tijd net zo zijn gebleven. Maar die was er 100 miljoen jaar nog niet. Het verschil tussen een bonobo en een mens is groot maar niet als je dat afzet tegen de tijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is geschapen maar door wie of wat houd ik in het midden.
Het onomstotelijk bewijs voor mij is dat we zelf ook in staat zijn om mensen te scheppen( betekent maken )
Het is niet voor niets dat er op basis religieuze en van zogenaamde etische gronden zulke beperkingen aan de wetenschap worden opgelegd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Elke morgen als de slaap stopt en waken begint, wordt jij geschapen en dat is geen pretje...

Kun je dat ontkennen uit eigen ervaring?
Wat er in het verleden gebeurd is, daar kan ik niets over zeggen... Vandaar dat het nu sto....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is meer een kringloop. Wat was er het eerst? De kip of het ei? Hoe ver je ook terug gaat er komt steeds een nieuwe vraag over het begin.
O ja, en de eerste vis die het land op liep is in de jaren dertig dood en daarna volledig intact opgevist.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
- De mens is gebouwd op hetzelfde geraamte als alle andere zoogdieren.
- Ons DNA gebruikt dezelfde code als dat van elk ander levend wezen op deze planeet.
- Hoe het dierenrijk ook wordt geclassificeerd (DNA, embryologie, anatomische vergelijking), de indeling wordt exact hetzelfde.
- Het fossielenbestand van de mens over de laatste twee miljoen jaar is een van de compleetste die er is.
- Het fossielenbestand in het algemeen vertoont duidelijk een ontwikkeling over tijd.
- Alle door creationisten aangeleverde bezwaren (onreduceerbare complexiteit, het niet zien van macroevolutie, e.d.) zijn meerdere malen weerlegd.
- Alles verandert met de tijd, zelfs nu nog.

Maar: zelfs dit alles bij elkaar genomen is geen onweerlegbaar bewijs voor de evolutietheorie. Met iedere nieuwe vondst in elk veld van biologie is het mogelijk dat de evolutietheorie ineens totaal onmogelijk blijkt: men kan konijnenfossielen vinden in pre-cambrische aardlagen, men kan een chymera vinden als de griffioen (half-leeuw, half-vogel) of de meermin (half-mens, half-vis), of men zou een mechanisme in het DNA kunnen opsporen dat mogelijke mutaties weerhoudt in een soort van "tot hier en niet verder". En dat is precies het verschil tussen echte wetenschap en pseudowetenschap.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof niet dat er één God is die de wereld en de mens heeft gecreeërd...

"God zat op een wolk en dacht; het is wel goed zo!" (Om de klemtoon maar even anders neer te zetten.)

Dit lijkt me geen realistisch beeld van het ontstaan van de mens. Het lijkt me realistischer dat de mens ergens heel lang geleden samen met andere menssoorten is geëvalueerd. En dat wij als de moderne mens het allemaal wel goed hebben overleeft...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voor mij is dit het bewijs:
Genesis 1:27 - En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze.

Als je ziet hoe een baby opgroeit in de baarmoeder en hoe het geboren wordt, kun je volgens mij ook niet ontkennen dat een mens geschapen is.

Evolutietheorie is een wetenschappelijk verhaal, wat iedereen probeert te begrijpen of doet alsof ze het begrijpen.

Men kan God niet accepteren dat Hij almachtig is om een mens uit niets te schapen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Aangezien er onomstotelijke bewijzen zijn dat tig miljoenen jaar geleden de aarde al bestond maar dat de mens pas een paar tienduizend jaar rondloopt ga ik voor de evolutieleer.

Voor de mensen die nog steeds geloven in het scheppingsverhaal, bezoek eens een geschied- en oudheidkundig museum. Misschien dat de oogkleppen van jullie hoofd verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb je ooit op straat gelopen en dat er naast je uit het niets opeens een 37 jarige man ontstaat? Als god de mensen geschapen heeft, dan zou ie toch iedere individu kunnen schapen? Dan zou ie ons allemaal kunnen schapen met dewetenschap dat hij bestaat. Dit is niet zo, en ik denk dat als er een god zou bestaan hij ons niet zou laten leven met zoveel onzekerheden en zoveel slechte mensen en zoveel ongeluk in de wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Bewijs heb ik niet, maar ik redeneer het zo: als de mens geschapen is door iets of iemand, die we dan voor het gemak god noemen, dan moet die god ook weer ergens vandaan zijn gekomen. Misschien is die ook weer door iets of iemand geschapen, maar dan ben je terug bij waar je was.

Ik denk dus dat evolutie de meest logische verklaring is op dit moment. Mocht iemand nog een andere verklaring hebben, dan stel ik me open-minded op.

Mijn geloof in evolutie houdt mij trouwens niet tegen om daarnaast ook nog te geloven dat er meer is tussen hemel en aarde. Dat is namelijk wat wij niet kunnen waarnemen. Dat kan vanalles zijn. Tot een aantal jaren geleden hadden wij ook geen idee dat er radiogolven of uv-stralen (of noem er nog maar een paar) waren. Tegenwoordig kunnen we die met behulp van techniek waarnemen, maar vroeger waren die zaken net zo misterieus als de niet te verklaren zaken die zich nu soms voordoen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn ong. 16 miljard mensen op deze planeet, waarom zouden er maar twee stellingen kunnen zijn? Misschien is de onbekende derde wel de ware?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is ontstaan uit evolutie.

Maar kijk simpel eens naar een ander mens.
Naar de bouw, gelaatstrekken, uithoudingsvermogen.
Niet een mens is het zelfde, verschillen kunnen zo groot zijn, dat de een niet zomaar kan leven op de plaats van een ander.

Masai, Eskimo, Pygmee, en Tibetaan.
Het zijn allemaal mensen, maar elk is zodanig geëvolueerd dat hij kan leven op de plaats waar hij nu te vinden is.

Ik vindt dat het bewijs dat een mens niet geschapen is, maar geëvolueerd dat dat wat het nu is.

En ik denk dat een mens nog zeker niet is uit geëvolueerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als god zou bestaan en het belangrijk vond dat wij hem zouden eren....
en als hij zo almachtig was als velen denken,
Dan zou hij Darwin toch niet zijn prachtige inzichten hebben laten verkrijgen en verspreiden?
Dus is hij er niet, of niet almachtig,

Wat zou hij eraan vinden...mensen creëren die hem eren?
ik zie me al wezentjes, een soort wormpjes, maken die mij eren....beetje pathetisch, niet?