Waarover heb jij jezelf ooit het meeste schuldig gevoelt?

Ik heb me echt zó vaak schuldig gevoelt. Dan doe ik iets zonder bij na te denken en daarna heb ik echt spijt. Zo heb ik wel eens een meisje uit mijn klas gepest omdat haar tanden heel lelijk zijn. Maar ik ben zelf ook vroeger gepest en daarna denk ik er altijd weer aan. Echt zo onvolwassen. En dan is mijn ego te hoog om mijn excuses aan te bieden dus heb het nog steeds niet gedaan, het knaagt nog steeds aan me.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Een oude remedie is nog steeds van kracht en werkt bij mij: tel eerst tot 10 en reageer dan, respectievelijk doe dan de handeling.
Die 10 tellen moet je dan maar interpreteren als "neem even een pauze". Natuurlijk moet het niet ten koste van je (positieve) spontaniteit gaan. Dus zal je moet kiezen/schiften. Maar als het niet negatief bedoeld is is het altijd goed. En dat geeft zekerheid en dan hoef je je ook niet schuldig te voelen.
Heb je hier iets aan?

ps: als je excuses hebt aangeboden voel je je een stuk lekkerder en dat is ook wat waard!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het nog steeds aan je knaagt waarom ga je dan alsnog niet je excuses aanbieden?

Daar is het namelijk nooit te laat voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat ik je nooit heb gewezen op je voortdurende spelfouten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb alleen mensen gepest die het verdienden, dus daar voelde en voel ik me niet schuldig over.

Waar ik me wel schuldig over heb gevoeld is dat ik een keer ruzie met m'n zus had en toen een punaise op de trap heb gelegd (ze had een zolder kamer dus gebruikte als enige de trap). Ik lag te slapen en was de ruzie allang vergeten toen ik opeens een harde schreeuw hoorde en er achter kwam dat ik de punaise had laten liggen...