Hangt ervan af:
1. dood: schieten of valstrik
2. levend: in geval van een 'gewoontedier' het hok openzetten met lokaas en valdeur constructie
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Met een keigroot vangnet natuurlijk man!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je verkleden als worteltje?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als eerste de makkelijkste optie, lokken met brokjes. Wie weet kent het konijn het gerammel van de brokjes of komt het zo uit je hand eten. Pak het dier dan in een graai op, een tweede kans zul je niet gemakkelijk krijgen. Of probeer een stukje appel of wortel richting het konijn te gooien. Goede kans dat het dier het gaat eten, en als het konijn tam is, nog wat meer komt halen. Op deze manier kun je ook een ‘brokjesspoor’ maken.

Loopt het konijn op een bedrijventerrein, probeer dan of je het konijn ‘klem’ kunt lopen. Bijvoorbeeld tussen een paar vuilnisbakken of bij een hek. Probeer altijd of je met meer personen kunt zijn, dan gaat het klemlopen het makkelijkst. Als tweede optie kun je vangnetten nemen. Je zet het gebied af waar het konijn in loopt, en maakt het steeds kleiner. Net zolang tot het konijn ingesloten zit, maar pas wel op want konijnen in nood maken rare onberekenbare sprongen.

Krijg je het konijn niet te pakken, of zit het konijn in het bos kun je altijd een vangkooi gebruiken. Een vangkooi kun je lenen bij de dierenbescherming, of bij het plaatselijke dierenasiel. Het dierenasiel gebruikt deze kooien vaak om katten te vangen. Leg er wat brokjes in en plaats het hok binnen het gebied waar het konijn loopt. Is er een kans dat het gaat regenen, of sneeuwen, zet het hok dan op een beschutte plek en ga wat vaker kijken of je het konijn al gevangen hebt. De ultieme tip is om ook wat konijnenurine (in de vorm van natte bodembedekking van je eigen konijnen) in de vangkooi te leggen. Hier komt het konijn sneller op af.