Waarom heet asbest asbest?

Wat is er zo best aan dit as? Het is toch behoorlijk slech?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (4)

"Asbest is een verzamelnaam voor een aantal in de natuur voorkomende mineralen"

Lijkt me voldoende?? Of wil je precies weten waar elke letter in het woord zijn oorsprong vindt?

Toegevoegd op 24-04-2009 10:33:55
The word asbestos (ἄσβεστος) is derived from a Greek adjective meaning inextinguishable.. zo dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en als aanvulling op bovenstaand antwoord: er waren tijden dat men dacht dat dit product geweldig was. Zoals van veel producten, kwam men er pas later achter dat dit niet zo was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wil je weten? Waarom neem je dit woord zo letterlijk?
Ik kan ook zeggen dat Asbest een stad in Rusland is.....
Allemaal te vinden op o.a. Wikipedia
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als gevolg van blootstelling aan asbest, kunnen verschillende asbestziekten ontstaan:asbestose, asbestpleuritis, longkanker,mesothelioom enpleura verdikking.
De meeste ziekten openbaren zich pas tientallen jaren nadat de blootstelling aan asbest heeft plaatsgevonden en zijn niet of nauwelijks te genezen. In Nederland sterven jaarlijks naar schatting zo'n 700 mensen aan asbestziekten.In België werd veel asbest geproduceerd voor de bouwindustrie (golfplaten)door de firma Eternit in de site Kappel op de Bos en in Italië. Verschillende bestuurders werden veroordeeld.