Moet een politieagent zich van u identificeren?

Als u staande gehouden wordt door een agent vraagt u dan altijd om zijn identificatiebewijs?

Ik bedoel dus identiteitsbewijs.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.9K

Het beste antwoord

Een agent hoeft zich niet te legitimeren alvorens u dit gedaan heeft, mits hij u aanhoud in geldige omstandigheden. Bij zomaar een controle mag u vragen om legitimatie van de agent, indien deze dit niet bij zich heeft, vraag dan om zijn naam een dienstnummer, dien dit later in en de bon zal ongeldig verklaart worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik vraag niet altijd op een identiteitsbewijs. Wel als ze in burger zijn. Ik ben al een keer staande gehouden door een nepagent en die viel daardoor door de mand.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ha, die Genj;

Mijn laatste staandehouding is alweer acht jaar geleden en de agent in kwestie legitimeerde zich ongevraagd. Maar zo'n witte Volvo met strepen en blauwe lichten komt ook al redelijk overtuigend over, hoor....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Indien je staande wordt gehouden, en je vraagt de agent om legitimatie is deze verplicht om dit te tonen.

Of je dit doet is een tweede. Bij een agent in burger zul je dit sneller doen dan wanneer een agent in uniform je staande houdt.