Wat zijn toch die kleine blauwe of soms rode bordjes op gevels van huizen en op paaltjes?

Er staan allemaal kleine witte lettertjes op wat meestal begint met een ''A'''ofzo...hele kleine bordjes...

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
13.9K

Het beste antwoord

Ha, die Naatje;

Die bordjes geven aanwijzingen over de plaats van de daar ingegraven leidingen en bekabeling.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Rijks of historisch monument of bedoel je die niet?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het geeft meestal de plaats aan waar een brandkraan of gasputje zit. Of de plek van bepaalde kabels.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Soms geven ze ook huisnummers aan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien is het wel een overblijfsel van de Koude Oorlog. "Atoomschuilkelder"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit kan op diverse verzamelpunten duiden. Meestal heeft het betrekking op een splitsingspunt van de bekabeling van de nutsbedrijven...

Vroeger werd dit allemaal geregeld door Gemeentelijke- en/of Provinciale diensten. Om niet steeds te hoeven uitmeten waar precies bij problemen gegraven moest worden zijn dergelijke bordjes aan de gevels gemaakt. Aldus mijn stage leermeester bij het "Technisch Documenten Archief" van de 'Provincie Gelderland' (lang geleden)

De bedrijven als Nuon, Essent, PNEM etc. bestonden toen ook al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wit bordje met rode tekst geeft de plaats van de brandkraan aan.
Zodat ook bijsneeuw en vuil wegdek de brandweer hem snel kan vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland bevinden veel brandkranen zich ondergronds. Dit wordt gedaan om bevriezing of aantasting te voorkomen of om geen obstakel in de openbare ruimte te vormen. Om deze snel te kunnen vinden onder bijvoorbeeld een laag zand of sneeuw, hangen aan muren en lantaarnpalen bordjes die de afstand in meters aangeven ten opzichte van de dichtstbijzijnde brandkraan. De rode bordjes (met aanduiding B of BK) verwijzen naar brandkranen; de blauwe bordjes (met aanduiding A, AS of DL) naar afsluiters van de waterleiding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een soort schildje bedoelt met twee tegenover elkaar staande gekleurde driehoeken: die geven aan dat het gebouw een monument is.