Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag een bedrijf parttimers verplichten langer te gaan werken ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
887

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Ligt aan het arbeidscontract en de CAO van het bedrijf. Lees dat goed door.
In beginsel is het zo, je wordt betaald voor het aantal uur in je contract. En in de CAO staat vaak een max aantal uren waarin je mag overwerken. Dit mag echter niet structureel, vaak maar voor een bepaalde afgesproken tijd. Maar nogmaals, controleer je CAO en het arbeidscontract!

Toegevoegd op 22-04-2009 21:44:25
En nog een toevoeging: een CAO gaat altijd boven wat de OR goedkeurt. Dus als in een CAO staat dat er voor een bepaalde periode bv max 10 uur mag worden overgewerkt, dan mag een OR hier niet overheen gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

volgens mij niet.
Hierover is vaak wel wat terug te vinden in het huishoudelijk regelement.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verplichten niet. Dit gaat in goed overleg. Dus met redenen omkleed. Is het tijdelijke? Seisoen? of structureel? Laat het in een overeenkomst vast leggen wat er afgesproken is.

Toegevoegd op 22-04-2009 21:21:21
Als er een arbeidsovereenkomst is voor een bepaald aantal uren per periode kan de werk gever dit niet zonder overleg wijzigen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als werkgever kun je je werknemers wel verplichten om een x aantal uur in een bepaalde tijd over te werken (mits de werknemers het lichamelijk, fysiek, etc aankunnen). Of dit ook kan met parttimers zou ik niet durven zeggen maar het zou me niets verbazen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Welk idioot bedrijf zou zoiets doen?? Als een bedrijf je de optie geeft om part time te mogen werken, moet je gebruik kunnen maken ervan. Ik kan me voorstellen dat er een minimum is. En als je intern functies erbij krijgt/wilt/erop solliciteerd en het zou dan logisch zijn om meer te werken, ja dan wel. Maar met je huidige taakomvang ineens een werknemer verplichten langer te werken, nee. Part timers die gestruktureerd langer werken, moeten balans opmaken betere overeenkomsten te sluiten en het takenpakket nog eens goed te bekijken. Maar een ding staat als eenn paal boven water.. part timers werken relatief meer dan full timers.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding