Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Lieg jij vaak?

Hoe vaak lieg je gemiddeld in een week? Heb je moeite met liegen? Zijn leugens per definitie slecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
1.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (15)

Leugens bestaan niet. Er is alleen waarheid of onwaarheid...

Alles wat onwaarheid kun je zien als een leugen...

Iemand kan dus liegen zonder dat hij het weet en iemand kan de waarheid spreken zonder het te weten...

Maar bewust een ander een onwaarheid vertellen is jezelf in de voet schieten, dat keert altijd naar jou terug en daar krijg je altijd last van... Als je dat weet dan laat je alles waarvan je weet dat het onwaar is...

En leugen is zoet in het begin en zuur op het einde en een waarheid is zuur in het begin, maar zoet op het einde...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het keert niet altijd naar je terug
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn ervaring wel... Maar dat is mijn beleving en dat zou best eens persoonlijk kunnen zijn en zou best voor jou anders kunnen zijn hoor... dank je voor de ontkenning
Liegen is leuk, functioneel en soms noodzakelijk. Maar ook onethisch, gemeen en wreed.

Zelf lieg ik alleen als het echt nodig is, maar eerlijkheid duurt het langst!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik door te liegen juist iemand spaar, dan vind ik dat liegen moet kunnen.
Als iemand bijvoorbeeld helemaal blij is met iets, waarvan ik vind dat het hem niet staat, dan zegt ik dat maar niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Dat is niet elke week het zelfde, en daarnaast ik houd het ook niet bij.

Ik lieg niet om belangrijke of dringende dingen.
Liegen doe ik wanneer het om iets onbenulligs of iets kleins gaat waarbij ik de ander zou kunnen kwetsen. Dan lieg ik. Ik ga niet om kleine dingen mensen kwetsen. Dat is onzin.

Dan heb je nog het leugentje om best wil, als het moet dan moet het. Daar ben ik dan wel weer.. eerlijk in ;)

Maar tegen mijn ouders lieg ik niet. (hoef het ook niet te proberen. Zien ze meteen haha)

Misschien leuk om te lezen is deze bron:
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik lieg nooit!

Of heb ik de vorige zin gelogen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vroeger loog ik vaak, met gevolg dat weinig mensen me meer geloofde, maar heb alle vertrouwen bij iedereen gelukkig weer opgewekt. Soms lieg ik nog wel eens voor bestwil
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een leugentje om bestwil dat niemand kwaad berokkent kan getolereerd worden. De andere niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Sgrijvvaud;

Ik lieg altijd!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft niet altijd de volledige waarheid te vertellen. Maar liegen doe ik zeer zeker niet...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag 1: 'Vaak' is relatief en subjectief.
Vraag 2: Ik schat gemiddeld 7,3x per week.
Vraag 3: Hangt er vanaf tegen wie en waarover.
Vraag 4: Nee. Dat zijn zgn. leugentjes om bestwil. Maar ook daar moet je ontzettend mee oppassen. Als iemand je vraagt of de geschonken taart lekker is terwijl je 'm vreselijk vindt, bestaat er grote kans dat je er later weer eentje krijgt.

Nu niet denken dat ik een groot leugenaar ben, hoor! Ik denk dat je veel kleine leugentjes ook wel onbewust doet (zoals leugentjes om bestwil). Vandaar mijn geschatte gemiddelde van 7,3.
(Ik zou ook '0' kunnen roepen, maar dan schiet mijn gemiddelde direct weer omhoog.)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan makkelijk smoesjes en leugens verzinnen.
Meestal doe ik het om mezelf te beschermen.
Liegen kan soms slecht zijn.
Maar een smoesje over vergeten huiswerk of te laat op school komen maakt niet zoveel uit...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet vaak, maar wel een leugentje om bestwil.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet vaak, ik ben een slechte leugenaar.
Ik heb moeite met liegen en verkies daarom niet de hele waarheid te vertellen of helemaal niets te vertellen.
Leugens zijn alleen slecht als de ander verwacht dat je de waarheid spreekt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik lieg best vaak, en hoeveel in de week weet ik niet.
ik heb er meestal absoluut geen moeeite mee. en ze zijn niet perse slecht, leugentje om bestwil of een beschermende leugen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er helemaal geen probleem mee om te liegen, maar doe het zo weinig mogelijk. Toch zal dat wel een keer of wat per week zijn.

Het grote nadeel van liegen is dat je moet onthouden wat je tegen wie hebt gezegd...

Dat staat even los van moralistische overwegingen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding