Mensen die stelen hebben die een afwijking in de hersenen?

Sinds vorig jaar schenk ik als vrijwilliger koffie in een bejaarden tehuis. Wij moeten goed op onze tassen passen want er is een mevr die steelt ( zijn we voor gewaarschuwd). Nu heb ik onlangs gehoord dat ze dit gedrag altijd al had,dus van jongs afaan. Hoe denken jullie er over, is dit nu een afwijking in de hersenen of heeft dit er niets mee te maken! Of kan het zijn dat iemand dit gedrag had in het voorgeslacht en het een paar generaties later weer opduikt.

Bedankt voor jullie reacties, wat ik nog even kwijt wil is het volgende.

XiniX (562) en Rotaluclac (539)Deva (619)Starbless (1134)

Ik weet wel dat er veel steel gedrag zit in onze maatschappij,maar als we allemaal iets terug zouden stelen zouden we een rare maatschappij krijgen. Ik hoor wel eens van sommige personen dat ze niet met een fiets in de stad durven komen omdat hij wordt gestolen, een kennis van mij is al een paar fietsen kwijt geraakt, en van één mevr hoorde ik dat ze al dertien fietsen was kwijtgeraakt. Telkens aangegeven bij de politie.En weet je wat die politie tegen deze mevr zei ? mevr steelt u maar één terug. Begrijpt U waar ik naar toe wil? wat voor maatschappij krijgen we als we naar zulk een gedrag gaan.

Mensen in armoede kunnen gaan stelen! was er niet een een pastoor die zei je mag een brood stelen als je honger had?(en dit vind ik nog begrijpelijk)

Ik hoop dat ik bewaard mag worden voor zulk een gedrag.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.7K

Het beste antwoord

Kleptomanie is een afwijkinig. Of het genetisch bepaald is of een andere oorzaak heeft, weet ik niet.

Los daarvan: het is een afwijking waar andere mensen last van hebben. De meeste kleptomanen zijn verder geestelijk gezond. Ik vind dat het dan aan de kleptomaan is om zich in te houden of zich te laten behandelen.

Je kunt niet van de maatschappij verwachten dat kleptomanie van zulke personen maar geaccepteerd wordt omdat die persoon er niets aan zou kunnen doen. Als je zo redeneert, zou je ook pedofilie moeten accepteren, om maar eens een (wellicht extreem) voorbeeld te noemen.

Dus het is aan de kleptomaan zich te laten behandelen, zich te laten controleren, pillen te nemen, wat dan ook. Het is aan de rechter een passende straf te geven aan een kleptomaan die toch steelt en/of weigert mee te helpen aan het onder controle houden van de kleptomanie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor zover ik weet is dwangmatig stelen gewoon een afwijking in het gedrag. En de officiële naam is me even ontschoten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleptomanie... is geen genetische afwijking.

Iedereen mankeert wel wat, de een dit en de ander dit...
Is eigenlijk niets mis mee, dat dat zo is...

Wie zou niet, als hij of zij er absoluut zeker van is dat hij/zij nooit gepakt zou worden, niet voor tijdens en na de daad en zonder dat er slachtoffers vallen een bank beroven? Als je vooraf de zekerheid had dat je er mee weg kwam en dat je dus geen risico hoeft te nemen, zou jij dan niet een bank beroven, zeker nu de banken ons continu beroven, met staatssteun enz enz
Is dat beetje wil dat je dat zou willen doen, niet een beetje kleptomanisch?

En zij die dit hardst roepen: Maar dat doe ik nooit niet ook niet als ik er straffeloos mee weg kwam. Hoe geloofwaardig klinkt dat? (ik zeg niet dat het niet zo kan zijn, dat kan namelijk wel degelijk).
Zijn kartels en prijsafspraken, prijsopdrijving daar niet een voorbeeld van...

Iedereen heeft het in meer of mindere mate...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kleptomanie of steelzucht is een psychische aandoening die in het DSM-IV is ingedeeld bij de stoornissen in de impulsbeheersing. Wie aan kleptomanie lijdt, kan geen
weerstand bieden aan de drang om dingen te stelen. Een andere naam voor de aandoening is dan ook steelzucht.

Kleptomanie kan verschillende oorzaken hebben, maar het meest voorkomend is verwaarlozing of een gebrek aan aandacht tijdens de jeugd. Met therapie kunnen
goede resultaten worden behaald als de persoon beter met zijn emoties om leert gaan, begrijpt dat zijn gedrag anderen schade berokkent en leert om andere activiteiten te ontplooien in plaats van stelen.

In een bejaarden tehuis (volgens mij is de gangbare term tegenwoordig verzorgingshuis voor ouderen) verblijven relatief veel mensen die in min of meerdere mate dementeren...
Gedrag dat vroeger werd onderdrukt door besef van normen en waarden kan in het dementeringsproces plotseling (weer) de kop op steken omdat remmingen wegvallen ....
Het kan zelfs zo zijn dat iemand die vroeger nooit iets heeft gestolen, (omdat hij of zij zich er goed bewust van was dat dat niet hoort) die gedrag nu wel gaat vertonen door de ongeremdheid die bij het beeld van dementie hoort... Dit geldt niet alleen voor stelen, maar ook voor voor vloeken, ontkleden in gezelschap, mopperen en dergelijke...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
somigge wel en somigge niet maar de meeste waren verslaafd aan bier heb ik gehoord teminste
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
bij verslavingen die geld kosten komt stelen voor om aan geld te komen...dat is geen kleptomanie...kleptomanen stelen omdat ze het niet kunnen laten als gevolg van een psychische stoornis
Afwijkingen in de hersenen kunnen wel de oorzaak zijn van ontremd gedrag (dat zou bijvoorbeeld bij onze jonge coma-zuipers kunnen optreden), maar de kans lijkt me niet zo groot in het geval van die mevrouw. Ik denk meer in de richting van Deva.
Ook al zijn normen wat losser geworden denk ik dat de meerderheid van de mensen er niet zo gauw aan toe zal geven. Het probleem is dat je maar enkele dieven per duizend inwoners nodig hebt om veel met diefstal geconfronteerd te worden. Want ook als je er zelf niet het slachtoffer van bent voel je je minder veilig als het in je omgeving gebeurd.
Dat het jezelf zou kunnen overkomen daar zou ik me maar niet druk over maken; lang niet iedereen wordt dement en lang niet iedereen die dement wordt gaat stelen.
Bovendien kan je het mensen niet aanrekenen dat ze door iets worden getroffen waar ze niet om gevraagd hebben.