Wijsheid is inzien dat je heel veel dingen nog niet weet. Hoe meer je in de gaten hebt wat je niet weet (waar dus je zwakke punten liggen en waar je aan kan wennen), hoe meer wijsheid.

Je bent wijzer als je weet wat je niet weet, dan dat je denkt dingen te weten.

=> vrij naar Socrates
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Hierop is geen objectief antwoord te geven. Wijsheid geldt altijd binnen een denksysteem en verschilt dus nogals eens, afhankelijk van de context.

Vaak wordt wijsheid gekoppeld aan ervaring. Wetenschappelijk gezien is deze vraag echter nauwelijks nuttig. Wijsheid is wat je denkt dat het is....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het besef dat: "hoe meer ik weet, hoe minder ik weet"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wijsheid is uiteraard subjectief. Wijsheid zou je kunnen zien als het vermogen om juist te denken en handelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Weten wat je niet weet
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is een contradictio in terminis als je het mij vraagt.