Waarom moet je ontzettend kokhalzen als je bv een vinger in je keel steekt, terwijl als je eten doorslikt er niets aan de hand is?

Ik kwam op deze vraag toen ik ooit een endoscopie onderzoek kreeg.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.5K

Antwoorden (2)

Dat komt omdat je dan handmatig (of met een voorwerp) het zachte palet achterin je keel beroert. Dit veroorzaakt dan de zgn. 'Pharyngeal reflex'.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit komt door een slokdarmreflex, omdat het lichaam denkt dat hier voedsel klemzit.