Hoe kan ik bepalen of ik in de hemel of in hel kom?

Zijn er objectieve criteria waaraan ik moet voldoen om in de hemel te komen? En hoe zit he bij baby's die een week na geboorte dood gaan, hoe wordt daarvan bepaald of zijn naar de hemel of de hel gaan?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
2.7K

Antwoorden (20)

Over de requirements hiervoor zijn de deskundigen het nog niet eens kunnen worden. Nog even afwachten dus tot hierover consensus is bereikt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wedervraag: welke deskundigen? De katholieke deskundigen, de lutheraanse deskundigen, de mormoonse deskundigen, de evangelistische deskundigen, de Pinkstergemeente-deskundigen, de moslim-deskundigen....? Eigenlijk zijn ze het namelijk reusachtig eens. Ze zeggen allemaal: 'De anderen.'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik gebruikte de term 'deskundigen' natuurlijk volledig tongue-in-cheek. 'Speculanten' was wellicht meer op z'n plaats geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat dacht ik wel. Mijn reactie was ook geen kritiek, maar ik vond je antwoord wel een mooi voorzetje om nog een punt te maken...
Gedraag je als moeder Theresa, dan heb je vast wel een criteria waarmee je het wel red, denk ik zo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De hemel bestaat niet en de hel al evenmin. (Er even vanuitgaand dat je doelt op die religieuze, door de mens geconstrueerde waanideeen.)

Dus zul je er ook nooit inkomen. Hoef je niets voor te doen verder. Je gaat tzt. gewoon dood en dat was het dan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als ik me de verhalen uit de bijbel goed herinner, dan hoeft niemand zich zorgen te maken.
God heeft zijn eniggeboren zoon gestuurd naar de aarde en zijn dood verlost iedereen van zijn/haar zonden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als antwoord hierop kan alleen maar worden verwezen naar South Park, een aflevering over de hel. Zie link onder.

"So, for those of you who are a little confused - you are dead and this is in hell. So abandon all hope and yadiyadiya..."
[...]
- "Hey wait a minute! I shouldn't be here! I was a totally strict and devout protestant! I thought we went to heaven!"

"Well I'm afraid you were wrong."

- "And I was a practicing Jehova's witness!"

"I'm afraid you picked the wrong religion too."

- "So who was right? Who gets into heaven?"

"I'm afraid it was the Mormons, yes, the Mormons is the correct answer."

- "Aaaawwwww!!!!"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eerst moet vast komen te staan of er een hemel of hel is. Dat kan niemand ooit objectief bewijzen. Dus zijn er ook geen objectieve criteria hoe je in de hemel komt.

Dan het subjectieve. Als je gelovig bent (subjectief dus): dan weet je volgens mij 't antwoord al. Anders kon je dacht ik niet gelovig zijn.

Toch?

Even terug naar 't objectieve: je gedrag wordt grotendeels bepaald door je omgeving bij 't opgroeien, vooral als je nog jong bent. En deels door de genen. Op beiden heb je zelf niet zoveel invloed. Dus een goede God kan je daar nooit op afrekenen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je in al die verhalen gelooft:

In de hemel kom je als je de sacramenten hebt gehad (vooral als je gedoopt bent) en je houdt aan de tien geboden.

In de hel kom je als je een hoofdzonde begaat.

In het vagevuur kom je als je de sacramenten hebt gehad en kleinere zonden hebt begaan, je zonder worden daar gedurende een bepaalde tijd weggebrand, waarna je alsnog in de hemel komt.

In het voorportaal van de hel kom je als je in principe geen zondaar bent, maar nooit de sacramenten (vooral doop) hebt gehad, bijvoorbeeld als ongedoopt kind of als goed mens dat nooit van Christus heeft gehoord en daarom geen christen kon zijn.

Dit is (zoals gezegd, als je erin gelooft) één van de vele sets criteria om naar de hemel, hel, paradijs, vagevuur, voorportaal etc. etc. te gaan. Want het hangt er net van af aan wie (van welke religie) je het vraagt.

Persoonlijk geloof ik er überhaupt niets van, al vind ik religie vaak wel interessant vanuit een socio-wetenschappelijk perspectief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Wat we eerst helder moeten krijgen: wat zie jij als de hemel? Mijn antwoord geef ik vanuit het oogpunt van het christelijk geloof, waarbij m.i. de hemel is: zijn in de aanwezigheid van God, en de hel van God verwijderd zijn. (Omdat God alles is wat goed is, is Zijn afwezigheid een afwezigheid van al het goede).

Objectieve criteria waar je aan moet voldoen: perfect zijn. Zodra je niet perfect bent mis je je doel = zonde. Omdat God goed is, en in de hemel (in Zijn aanwezigheid) zijn betekent dat je ergens bent waar alles perfect is, inclusief jijzelf, kan je daar niet zijn als je dat niet bent.

Niemand is perfect, dat is onmogelijk voor ons mensen. Volgens het christelijke geloof heeft God daarom Zijn zoon naar de aarde gestuurd, om onze straf te dragen - en als je daarin gelooft en je hebt spijt van je fouten, dan worden deze vergeven en kan je alsnog naar de hemel. (Pas heb ik dit nog heel goed uitgelegd gelezen in een boek, je moet het zien als: je hebt een geldschuld bij iemand, die jijzelf niet kunt betalen - en iemand die het wel kan betalen, in dit geval Jezus, betaalt het voor je. Door Hem je schuld te laten betalen ben je er van af, en kan je alsnog in de hemel komen).

Ik denk trouwens dat God echt wel let op of je de keuze voor Hem hebt kunnen maken (babies komen m.i. sowieso in de hemel). Hij is rechtvaardig, dus Hij houdt rekening met omstandigheden, genen etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
God laat ons niet in ontwetendheid, Wie Hem zoekt zal hem vinden.

De kinderen(baby's) die sterven gaan naar de kinderhemel en groeien daar op.

Lorber en Sweedenborg geven meer uitleg.

http://www.swedenborg.nl/

http://www.nieuweopenbaring.nl/index.php?module=Boeken&func=browse
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens het wetenschappelijke boek "eindeloos bewustzijn" waarin mensen zijn gevolgd die een Bijna Dood Ervaring (BDE) gehad hebben heeft ongeveer 2% een helle-ervaring en 98% een goede ervaring.

De mensen die zijn gevolgd geven aan dat zij heel anders worden "gemeten" dan zij verwachtte.

Zij spreken zonder uitzondering van een hele bijzondere ervaring en proberen tijdens de rest van hun leven vriendelijker te zijn, minder over mensen te oordelen en hechten minder aan materiele zaken.

Het is echt een heel interessant boek, waarvan de auteur aangeeft dat het onderzoek op een wetenschappelijke manier is uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze ervaring heb ik vorig jaar gehad, na een ongeval een een paar weken coma. In die coma denkt iedereen dat je bewuste'loos' bent. Mijn ervaring was anders. Je bewustzijn is er zeker, maar anders! Ik voelde een enorme heelheid, schoonheid, tijdloosheid. Je individu (ego, ratio) wordt onbelangrijk.
Ik zou aan aan bijbel-vaste 'gelovigen' willen zeggen: de bijbel is een enorm mooi boek, vol met wijsheden. Geen letterlijk verslag van feitelijkheden. Daarmee doe je het boek enorm tekort. Maak je geen zorgen over hel en hemel, beoordeel al je daden naar je diepere intenties. Als die goed zijn, komt het heus goed. De beoordelaar ben JIJ.
En doe je best daar anderen mee te helpen. Wat abosluut NIET helpt, is anderen met kracht overtuigen van jouw gelijk. Van welke stroming je ook bent, of die ander.
Door je gelijk na te streven heb je het al niet meer. Streef geluk na. Van jou en die ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@JJ, dat klinkt geweldig.
Een troost heb je: mochten de hemel en hel echt bestaan zoals wij mensen ons die voorstellen, dan is het in elk geval niet aan andere mensen om te bepalen waar je neerkomt.

Het hele idee van beloning maar vooral straf (je zal branden in de hel) is sowieso alleen maar gemaakt om mensen te manipuleren, en maakt van God een sadist.

Heligschennis van het zuiverste water.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan geen goed antwoord op je vraag geven, ik kan wel zeggen dat ik niet in een hemel en/of hel geloof.

Ik geloof er niet in omdat ik het te onlogisch vind. Als er een hemel is waarom zouden dan alleen mensen naar de hemel mogen? Waarom zijn wij zo speciaal? Als er ook dieren in mogen, welke dieren dan? Als ze allemaal mogen zit het er dan vol met muggen en vervelende insecten?

Verder geloof ik wel dat er leven buiten onze planeet is. Komen die "aliens" dan ook in de hemel? Delen we god met deze wezens of hebben we een god die alleen voor ons is? Er zijn gewoon teveel vragen en te weinig antwoorden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de hemel en de hel beiden op aarde bestaan.
Voor sommige mensen is de hel op aarde een feit en voor anderen is er nog een keuze
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je hier een serieus antwoord op wil hebben, graag een PB.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Babies hebben nog niet gezondigd, en gaan daarom naar de hemel. Voor de rest hangt het er voornamelijk vanaf hoe lief je voor anderen bent geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mis; volgens kerk dogma wordt iedereen geboren met de erf zonde. Babies moeten daarom worden gedoopt om in de hemel terecht te komen.
Om die reden werd in vroeger tijden bij een gevaarlijke bevalling ook altijd gekozen de baby te redden als er een keuze gemaakt moest worden tussen moeder en kind. De moeder was immers al gedoopt maar als de baby ongedoopt zou sterven en dus met de erfzonde nog op zich zou het naar de hel gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Roepi-Roepi, dit is katholiek.
Christenen geloven dat een kind niet gedoopt hoeft te worden voordat het sterft. De doop is alleen een teken. Hetzelfde geldt het met het Heilig Avondmaal, het brood dat gebroken wordt is ook niet het lichaam van Jezus, en het bloed is ook wijn. Het zijn tekens.
Afhankelijk van de vraag en aanbod, ik heb gehoord dat hemel nu een beetje overbevolkt is, en hel meer aantrekkelijker word voor bepaalde doelgroepen (terroristen).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk niet dat er iets bestaat als hemel en hel. Ik denk dat wij allemaal op de wereld zijn om iets te leren, en we als we doodgaan komen we gewoon weer terug om te doen wat ons te doen staat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Want Hij zegt tot Mozes: Ik zal Mij ontfermen, diens Ik Mij ontferm, en zal barmhartig zijn, dien Ik barmhartig ben.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Romeinen 9 vers 16)

Ik wil u raden dit hoofdstuk in zijn geheel te lezen (zie onderstaande link) ook ten aanzien van kleine kinderen, en niet te luisteren naar al degenen die hun wens uitspreken "Daar is geen GOD!!!"
Vriendelijke groet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als jij beseft dat jij nu in de hemel leeft/bent, dan zal die overtuiging niet stoppen met het einde van je lichaam... Zie je nu dat je in de hel leeft, dan zal zich dat ook voortzetten na je dood...

De keuze is aan jou en in het hier en in het nu...

Babys die na een week doodgaan, hebben nog geen mind ontwikkeld om er verdriet of trauma aan over te houden, die maken dat niet bewust mee, de mind is nog niet ontwikkeld, maar ze komen van de hemel, dus die gaan daar gewoon weer naar terug......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben vaker iemand tegengekomen die streed met die vraag en dat waren nou juist niet de slechtste mensen.
Stel niet te hoge eisen aan jezelf en bedenk dat God mensen moet beoordelen, geen supermensen.