Zit erin opgesloten. Mocht je dit je om welke reden dan ook tegenstaan snijdt de witlof dan een paar uur voor je ze bereiden gaat overlangs in tweeen en vergast ze op wat citroensap en zout.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Brussels witlof werd vroeger ondergronds gekweekt. Dat was erg arbeidsintensief, dus was deze groente duur. Tegenwoordig worden de witlofwortels in het donker gekweekt in bakken met water. Dit gaat sneller en makkelijker, dus goedkoper. Maar de plant neemt nu wel meer water op, waardoor de witlof meer vocht bevat dan vroeger. Is ook wat minder van smaak geworden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is bij meer gekookte groenten het geval. Denk aan bijvoorbeeld spinazie en andijvie. Door het verhitten gaat de celwand kapot en komt het vocht uit de groenten vrij.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen als het stooft, maar las je dat langzaam "sauteert" met een beetje sojasaus en zout en peper en lichtjes laat bruineren, verdampt dat. De oorzaak is de nieuwe methode sinds een tiental jaren om witlof (ook witloof of chicons de bruxelles en in het engels "endives") bovengronds te kweken in plaats van donkere serre met in de grond. Deze werden gestookt met een klein vuurtje. Er is een opmerkelijk witloof musem in Kampenhout tussen Leuven en Mechelen in Vlaanderen.