Wat is het geweten?

Waar komt het vandaan, waarom is het er, hoe kan je het uitschakelen, wat is het doel?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Overig
3.1K

Antwoorden (4)

"Een geweten schoppen" is een beroemde uitspraak van de schrijver van de arbeiders Louis Paul Boon. Hij bedoelde daarmme mensen bewust maken op een provocatiev manier.uitschakelen kun je door onverschilligheid tov ellende in de hele wereld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geweten is de stem van je opvoeders, je leraren, de politie, de etiquette, kortom de stem van de ander...

Het is er om je schuldig te maken, als jij je schuldig en angstig voelt luister je beter naar de stem van de ander dan naar je eigen stem...

uitschakelen is onmogelijk...

Het doel is jouw te laten gehoorzamen aan de norm, aan de stem van de ander...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het innerlijk besef van goed en kwaad waarnaar de mens de zedelijke waarde van eigen handelen beoordeelt met andere woorden als je iets verkeerds doet spreekt je geweten tot je! Schuldgevoel is hier een onderdeel van
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat geweten nauw samenhangt met solidariteit en is ontstaan met het samenleven in kleine jagersgroepen.
Als een jager iets gevaarlijks uithaalt om een grote, maar gevaarlijke prooi voor de stam te bemachtigen, moet hij er op kunnen vertrouwen dat de stam hem beloont als hij gewond raakt; hij speculeert op het geweten van de anderen.
Geen geweten, geen vertrouwen en zonder vertrouwen waren we nooit tot een complexere samenleving gekomen.